تاکید رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم بر پرورش ماهی تیلاپیا

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: در کل کشور چهار استان از جمله قم برای پرورش ماهی تیلاپیا انتخاب شده اند که این مساله می تواند موجب پویایی هرچه بیشتر صنعت آبزی پروری در این استان باشد. به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم،محمد رضا طلایی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار […]

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: در کل کشور چهار استان از جمله قم برای پرورش ماهی تیلاپیا انتخاب شده اند که این مساله می تواند موجب پویایی هرچه بیشتر صنعت آبزی پروری در این استان باشد.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم،محمد رضا طلایی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: ماهی تیلاپیا برای پرورش، محدودیت کیفیت آب ندارد و به همین دلیل می توان آن را با استفاده از آب کم در محیط کویری قم پرورش داد.
وی بیان کرد: همچنین این ماهی سطح تولید بالایی دارد و در مقابل بسیاری از بیماری ها مقاوم است، به همین دلیل می تواند ارزش افزوده اقتصادی مناسبی را برای بهره برداران ایجاد کند.
وی با اشاره به وجود برخی سخنان پیرامون آسیب رساندن ماهی تیلاپیا به طبیعت، ادامه داد: پرورش این ماهی در قم هیچ گونه آسیبی برای طبیعت ایجاد نمی کند، چراکه روند تولید آن در استخرهای مخصوص و به صورت کنترل شده صورت می گیرد.
طلایی گفت: ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی در کنار استخرهای پرورش ماهی تیلاپیا در قم مورد نظر است تا با این کار فرصت تولید و اشتغال در حوزه شیلات توسعه یابد.
وی در خصوص پرورش سایر ماهی های خوراکی نیز گفت: استان قم در بحث پرورش ماهی قزل آلا و خاویار نیز فعال است و طی سال گذشته بیش از ۱۵۰ کیلوگرم خاویار صادراتی تولید و به بازارهای جهانی عرضه شد.
سالانه بیش از یک هزار تن ماهی قزل آلا در استخرهای پرورش ماهی قم تولید و به بازار عرضه می شود.
همچنین ۲ واحد پرورش ماهیان خاویاری دارای مجوز در قم فعالیت می کند که ظرفیت اسمی این واحدها در زمینه پرورش گوشت ماهیان خاویاری ۲۲ تن و در زمینه تولید خاویار یک تن است.
به طور میانگین در هر واحد پرورش ماهیان خاویاری بین چهار تا هشت فرصت شغلی مستقیم و ۱۰ فرصت شغلی غیر مستقیم ایجاد می شود.
وی ادامه داد: سیستم آکواپونیک (پرورش توام گیاه و ماهی) با هدف کاهش نیاز به منابع آبی و مدیریت کارآمد مزارع کشاورزی برای نخستین بار در سطح کشور در استان قم به اجرا درآمد و توانست ارزش افزوده اقتصادی قابل توجهی را ایجاد کند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم همچنین بیان کرد: به منظور کاهش وابستگی استخرهای پرورش ماهی به منابع آبی جدید و افزایش بازده تولید در واحد سطح، سیستم فیلتراسیون فیزیکی و بیولوژیکی استخرهای ماهی در استان قم طراحی و به کارگیری شده است.
میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان قم در سال بیش از ۷۴۶ هزار تن می باشد که بیش از یک هزار و ۲۰۸ تن آن مربوط به شیلات است.
بیشتر استخرهای پرورش ماهی استان در مناطق روستایی قرار دارد که طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، قم دارای ۱۲۷ روستا با جمعیت بالای ۲۰ خانوار است؛ جمعیت ساکن مناطق روستایی بیش از ۵۵ هزار و ۸۶۵ تن است که در قالب ۱۷ هزار و ۳۸۵ خانوار زندگی می کنند.