- پایگاه خبری رهپویان قم - https://rahpooyan-qom.ir -

به کارگیری ظرفیت های غیرفعال واحدهای صنعتی

وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت گفت: در سال رونق تولید برای گسترش توان اقتصادی کشور،‌ ظرفیت غیرفعال واحدهای صنعتی که امکان فعالیت مجدد آن‌ها وجود دارد،‌ به کار گرفته خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم،رضا رحمانی عصر پنجشنبه در حاشیه آیین افتتاح فاز توسعه واحد صنعتی لوله پوشش سلفچگان در گفت‌وگویی اظهارداشت:‌ امسال به مناسبت شعار رونق تولید،‌ راهبرد اساسی خود را حفظ وضعیت موجود تولید و اشتغال و همچنین به چرخه درآوردن ظرفیت غیرفعال واحدهای صنعتی و توسعه آن‌ها، قراردادیم.

وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت با اشاره به این‌که فشار اقتصادی دشمنان و تحریم‌های ظالمانه از انگیزه تولیدکنندگان نکاسته است، بیان کرد:‌ آمارها نشان می‌دهد از ابتدای سال جاری تا پایان مردادماه، نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل،‌ درخواست جواز تاسیس و پروانه بهره‌برداری در میان صنعتگران رشد قابل‌توجهی داشته است.

وی بیان کرد: دولت حمایت از واحدهای صنعتی و تولیدی در بخش‌های مختلف را وظیفه خود می‌داند و همه ظرفیت‌های موجود را برای رونق یافتن بیشتر حوزه تولید کشور به کار گرفته است.

وی ادامه داد:‌ اعتبارات مختلفی همچون طرح تسهیلات رونق تولید برای حمایت از تولیدکنندگان در کشور پرداخت می‌شود و سال گذشته ۲۰۰ هزار میلیارد ریال در این زمینه تخصیص یافت.

وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت گفت:‌ امسال با مذاکراتی که با بانک مرکزی صورت گرفت سقف اعتبارات برداشته‌شده است و هر طرح تولیدی در چارچوب ضوابط می‌تواند اعتبار موردنظر خود را جذب کند.

وی بیان کرد:‌ به دنبال آن هستیم که بر اساس توافق‌های انجام‌شده،‌ حداقل ۴۰ درصد تسهیلات بانک‌ها در حوزه صنعت و معدن تخصیص یابد.

وی ادامه داد:‌ در سال‌های گذشته این موضوع محقق نشده است اما در سال جاری به مناسبت شعار رونق تولید،‌ همت این است که تا حد امکان اعتبارات بانکی برای گسترش طرح‌های صنعتی و تولیدی کشور جذب شود.

رحمانی گفت: خوشبختانه حوزه صنعت و تولید قابلیت استفاده صحیح از اعتبارات بانکی برای گسترش فعالیت‌های اقتصادی کشور را دارد و هم‌اکنون اکثر واحدهای صنعتی فعال هستند و بازار مناسبی برای فروش محصولات خود در داخل و خارج از ایران دارند.

وی بیان کرد: مهم‌ترین مشکل واحدهای صنعتی ما،‌ تامین سرمایه در گردش است که امیدواریم با استفاده از راهکارهای یادشده و همچنین استفاده از سایر ابزارهای قانونی همچون تبصره ۱۸،‌ اعتبار موردنیاز واحدهای صنعتی در این زمینه تامین شود.

وی همچنین با اشاره به ظرفیت‌های صنعتی قم ادامه داد: سرعت رشد صنعتی این استان از میانگین کشور بالاتر است و بسیاری از صنایع همچون کفش ماشینی،‌ فرش دستباف و سایر رشته‌های صنعتی در قم ریشه‌دار هستند که همه این مسائل نشان از رشد و توسعه صنعتی این استان طی سال‌های اخیر دارد.

وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت همچنین بیان کرد:‌ امروز طرح توسعه واحد صنعتی لوله پوشش سلفچگان را با فناوری پیشرفته افتتاح کردیم که محصول آن جزو صنایع مادر است و برای پروژه‌های اصلی کشور مورداستفاده قرار می‌گیرد.

وی بیان کرد:‌ برای این واحد درمجموع نزدیک ۱۰ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری انجام‌شده و حدود ۳۵۰ تن در آن مشغول به کار هستند.

فاز توسعه واحد صنعتی لوله پوشش سلفچگان عصر امروز با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، بهرام سرمست استاندار قم،‌ احمد امیرآبادی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی و جمعی دیگر از مسئولان در شهرک صنعتی سلفچگان قم به بهره‌برداری رسید.

این واحد صنعتی در زمینه تولید انواع لوله از سایز ۱۶ تا ۱۲۰ اینچ و پوشش داخلی لوله‌های نفت و گاز و آب فعالیت می‌کند.

طی هفته دولت ۱۷ طرح صنعتی بااعتبار یک هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال و اشتغال‌زایی ۳۸۰ تن، در شهرک صنعتی محمودآباد قم به بهره‌برداری رسید.