- پایگاه خبری رهپویان قم - https://rahpooyan-qom.ir -

بسیج همگانی برای اصلاح الگوی مصرف آب درقم

در جلسه هم اندیشی نهادهای بزرگ فرهنگی، تبلیغی و آموزشی استان بر لزوم بسیج همگانی برای اصلاح الگوی مصرف آب و تغییر در رفتارهای مصرفی تاکید شد.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم به نقل از روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان قم، جلسه هم اندیشی راهکارهای فرهنگ سازی مصرف بهینه آب با حضور رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب، مدیرکل تبلیغات اسلامی، معاون آموزش‌وپرورش، قائم‌مقام ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان و معاون تبلیغ حوزه علمیه قم در شرکت آب و فاضلاب قم برگزار شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم در این جلسه در سخنانی مهم‌ترین عامل محدوده کننده توسعه کشور را کمبود آب دانست و گفت: کشور ما از گذشته با کم‌آبی مواجه بوده و با توجه به تغییرات اقلیمی و افزایش دمای هوا، منابع موجود نیز روز به روز در حال کاهش است.

وی با بیان اینکه در داخل استان قم منبعی برای تأمین آب شرب نداریم، اظهار داشت: در حال حاضر برخی از استان‌های کشور نیز با تنش آبی شدید مواجه هستند و اگر تغییر در رفتار و مصرف رخ ندهد این تنش منجر به بحران جبران‌ناپذیر خواهد شد.

دکتر علی جان صادق پور با اشاره به قرار گرفتن کشور ایران در منطقه خشک و نیمه‌خشک جهان و کمبود آب در این منطقه ابراز داشت: از نظر رفتاری نه‌تنها متناسب با منابع حرکت نکرده‌ایم بلکه روز به روز سرانه مصرف افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه کمبود آب تنها تهدیدکننده یک دستگاه و نهاد نیست خاطرنشان کرد: کم‌آبی تهدید کننده تمام جامعه است به گونه‌ای که اگر کنترل نشود آینده کشور را به خطر خواهد انداخت.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم بر لزوم آگاه‌سازی مردم از شرایط موجود و مشکلات کمبود آب در کشور تاکید کرد و  یادآور شد: نقش مبلغان و روحانیون به ویژه در ایام تبلیغی محرم و صفر که در اقصی نقاط کشور حضور پیدا می‌کنند به عنوان الگو و پیام‌رسان بسیار مهم و اثرگذار است.

وی با بیان اینکه سخنان روحانیت بر مردم تأثیرگذار است گفت: اگر مبلغان مشکلات ناشی از کمبود آب در کشور و تاکید آموزه‌های دینی بر صرفه‌جویی و پرهیز از اسراف در مصرف این مایه حیاتی را برای مردم بازگو کنند با توجه به اعتمادی که متدینین به روحانیت دارند از بروز بسیاری از مشکلات جلوگیری خواهد شد.

دکتر صادق پور صرفه‌جویی در مصرف آب را یکی از مصادیق مهم مکارم اخلاقی دانست و اظهار داشت: کسی که در مصرف آب صرفه‌جویی کند نسبت به سایر خصایص اخلاقی نیز پایبندتر خواهد بود.

 وی لازمه تبلیغ اسلام و مذهب تشیع از ایران به سایر نقاط جهان را داشتن ایرانی آباد دانست و گفت: اگر ما بتوانیم کشور را با صرفه‌جویی در منابع و پایبندی به آموزه‌های دینی توسعه دهیم خود بهترین تبلیغ دین مبین  اسلام و مذهب تشیع است.

 

* لزوم اصلاح سبک زندگی

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم نیز با تاکید بر استفاده بهینه از منابع آب و پرهیز از اسراف تصریح کرد: اگر از منابع خدادادی به درستی استفاده کنیم قطعاً خداوند نیز رحمت بی پایان خود را پی در پی بر ما نازل خواهد کرد.

وی بر لزوم فرهنگ‌سازی مصرف درست آب تاکید کرد و گفت: فرهنگ‌سازی باید همراه با راهکارهای اجرایی صورت گیرد تا بتواند بر آحاد جامعه تأثیرگذار باشد.

حجت‌الاسلام عباس اسکندری با بیان اینکه برای بهبود شیوه مصرف آب باید در سبک زندگی تغییراتی ایجاد کنیم، به برخی از مصادیق اسراف در مصرف آب از جمله شستن ماشین، فرش، حیاط و… با استفاده از آب شرب اشاره کرد و گفت: باید با ارائه آموزش‌های لازم، در مسیر اصلاح سبک زندگی و تغییر در روش‌های اسراف گونه مصرف گام برداریم.

وی با بیان اینکه مصرف صحیح را باید از خودمان شروع کنیم، به کاهش مصرف آب در خانواده خود اشاره کرد و گفت: ما در منزل سعی کردیم با استفاده از روش‌هایی ساده، مصرف آب را تا ۵۰ درصد کاهش دهیم که این روش‌ها قابل تسری به تمام جامعه است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم در پایان سخنان خود نقش روحانیت را در فرهنگ‌سازی مصرف بهینه آب مهم ارزیابی کرد و از آمادگی سازمان تبلیغات اسلامی قم برای استفاده از ظرفیت مبلغان و هیئات مذهبی در این راستا خبر داد.

قائم‌مقام ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان نیز در این جلسه با بیان اینکه باید نسبت به مسئله مهم آب در جامعه دغدغه ایجاد شود، اظهار داشت: باید مشوقاتی برای کاهش مصرف آب در نظر گرفته شود تا مردم نسبت به استفاده بهینه از آب ترغیب شوند.

وی استفاده از ظرفیت ائمه جماعات و مبلغان به منظور فرهنگ‌سازی مصرف درست آب به ویژه در ایام محرم را بسیار مهم توصیف و تاکید کرد: مصرف بهینه آب، مصداق بارز معروف و اسراف در مصرف آب نیز از مصادیق منکر است.

* اسراف در مصرف آب مصداق بارز منکر است

سیدمحمد تقی حسینی با بیان اینکه باید سختی‌ها و دشوارهای تأمین آب شهر قم به ویژه از فاصله ۳۰۰ کیلومتری و عبور از تونل‌های طولانی برای مردم تبیین شود، یادآور شد: قطعاً اگر مردم با این سختی‌ها آشنا شوند در مصرف آب دقت بیشتری خواهند داشت.

* آمادگی آموزش و پرورش برای فرهنگ سازی صحیح مصرف آب

معاون آموزش ابتدایی آموزش‌وپرورش استان نیز با بیان اینکه فرهنگ‌سازی با رویکرد دینی و اسلامی تاثیردوچندان خواهد داشت ابراز داشت: شرکت آب و فاضلاب در سال‌های اخیر در فرهنگ‌سازی مصرف صحیح آب در مدارس بسیار خوب عمل کرده است.

مریم سادات پناهنده دوره ابتدایی را تأثیرگذارترین دوره از نظر یادگیری دانست و با اشاره به تحصیل ۱۴۰ هزار دانش‌آموز‌ قمی در دوره ابتدایی گفت: ما آمادگی داریم با استفاده از این ظرفیت بزرگ، نسبت به تبلیغ در حوزه دین و مسائل کشور ادای وظیفه کنیم.

یادآور می‌شود در این جلسه راهکارهای نحوه استفاده از ظرفیت عظیم مبلغان، ائمه جماعات و آموزش و پرورش در زمینه اصلاح الگوی مصرف و استفاده بهینه از آب بررسی شد.

برگزاری جلسات هم اندیشی ماهانه، برگزاری همایشی با حضور ائمه جماعت و مبلغین طرح امین با همکاری معاونت تبلیغ حوزه علمیه و آموزش و پرورش، تهیه و توزیع بروشور‌های اطلاع رسانی و فرهنگ سازی بین ائمه جماعات و مبلغین استان قم از جمله مصوبات این جلسه بود.