برگزاری یازدهمین سالگرد ارتحال آیت الله العظمی شیخ محمد فاضل لنکرانی

همزمان باشب شهادت حضرت زهرا (س)  یازدهمین سالگرد ارتحال آیت الله العظمی شیخ محمد فاضل لنکرانی قدس سره درقم وسراسر کشور برگزار می گردد. به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم ،مسئول روابط عمومی مرکز فقهی ائمه اطهار صبح امروز در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت:این مراسم در سه شنبه اول اسفند ماه شب ارتحال حضرت […]

همزمان باشب شهادت حضرت زهرا (س)  یازدهمین سالگرد ارتحال آیت الله العظمی شیخ محمد فاضل لنکرانی قدس سره درقم وسراسر کشور برگزار می گردد.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم ،مسئول روابط عمومی مرکز فقهی ائمه اطهار صبح امروز در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت:این مراسم در سه شنبه اول اسفند ماه شب ارتحال حضرت زهرا(س) بعد از نماز مغرب وعشاء در مسجد اعظم قم با حضور علمای اعلام وفضلا ومردم برگزار خواهد شد .

حجه الاسلام نور موسوی افزود:همزمان با قم ،در ۲۷۶حوزه علمیه و۳هزار و۴۸۰مسجد سراسر کشور وتعدادی از کشورهای جهان مانند انگلستان ،هند،پاکستان،آذربایجان،سوئد،مالزی ،افغانستان و…این مراسم ارتحال برگزار خواهد شد وعلاقمندان به ایشان ارادت خویش را به مکان وجایگاه علمی وفقهی ایشان ابراز خواهند داشت.

همچنین برگزاری برنامه معنوی ختم قرآن باعنوان تلاوت النور بنام آیت الله فاضل لنکرانی همزمان با این روز در سراسر کشور انجام خواهد شد.

مسوول امور بین‌الملل مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به اینکه آیت الله فاضل لنکرانی یک شخصیت علمی و عالم به عمل بودند، مطرح کرد: پشتوانه سیاسی، علمی و اخلاقی آیت الله فاضل لنکرانی برای انقلاب اسلامی نیز یک ضمانت بود و ایشان علاوه بر تلاش برای احیای دین اسلام در راستای ایجاد حکومت اسلامی نیز فعالیت‌های مطلوبی انجام دادند.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی با بیان اینکه سه هزار ۴۸۰ مسجد برای برگزاری همزمان مراسم یاد بود اعلام آمادگی کردند که ۴۸۰ مسجد از شهر قم بودند، خاطرنشان کرد: برگزاری برنامه ختم قرآن با عنوان تلاوت نور در مساجد کشور توسط ستاد مساجد کشور از دیگر برنامه‌های مراسم بزرگداشت آیت الله فاضل لنکرانی است.

وی از فعالیت‌های مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) یاد کرد و گفت: در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) فعالیت‌ها به صورت تخصصی و علمی برگزار می‌شود و به همین دلیل این فعالیت‌ها قبل از بازتاب خبری حاصل و نتیجه کار مورد توجه قرار می‌گیرد.

مسوول امور بین‌الملل مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان اینکه مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) تنها مرکز وابسته به حوزه است که بدون وابستگی به دولت اداره می‌شود و از هیچ گونه اعتبارات دولتی استفاده نمی‌کند، تصریح کرد: آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی اعتقاد دارند که حوزه علمیه باید با وجوهات اداره بشود و مصرف اعتبارات دولتی در حوزه حرام است.

وی با اشاره به اینکه دو هزار ۲۳۶ طلبه نخبه از ابتدای تاسیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در قم، مشهد، تهران و افغانستان به تحصیل پرداخته‌اند، بیان کرد: در حال حاضر هزار و ۱۲۰ نفر در مراکز فقهی ائمه اطهار(ع) تحصیل می‌کنند که بیش از دو هزار مقاله علمی و تخصصی ارائه کرده‌اند.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی با تاکید بر اینکه ۱۵ سال است که مرکز تربیت محقق مذاهب اسلامی در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) دایر شده است، یادآور شد: در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) مدرک علمی از اهمیت بسیاری برخوردار نیست و بیشتر کسب علم مورد توجه واقع می‌شود؛ مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) تنها مرکز علمی و فقهی است که استاد محور نیست و کلاس‌های درس توسط افرادی که تحصیل می‌کنند اداره می‌شود.

وی با بیان اینکه چهار هزار و ۳۲۸ جزوه در این مرکز تدوین شده است، اظهار کرد: هر طلبه در ماه وظیفه دارد یک جزوه از دروسی که درک کرده است را ارائه کند، همچنین در این مرکز ۲۷۱ نشست علمی نیز برگزار شده است که ۳۰ درصد آن با حضور شخصیت‌های بین المللی انجام شده  و حاصل آن ۱۱ کتاب علمی بوده است.

مسوول امور بین‌الملل مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به اینکه طلبه‌های مرکز فقهی جزو بهترین طلبه‌های حوزه علمیه هستند، عنوان کرد: ۲۷۱ استاد برجسته حوزه علمیه در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در شهرهای قم، مشهد و کشور افغانستان درحال فعالیت هستند؛ این مرکز تا کنون ۳۵۵ عنوان کتاب داشته است.

وی از طرح‌های پژوهشی این مرکز یاد کرد و گفت: در تلاش هستیم طرح‌های پژوهشی که در این مرکز انجام می‌شود متناسب با نیازهای جامعه و حوزه باشد که تاکنون ۵۹ طرح پژوهشی ارائه شده است و علاوه بر آن با مراکز مختلف نیز همکاری مطلوبی داریم که برخی از این مراکز در خارج از کشور وجود دارند.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی با بیان اینکه در سال ۶۹۶ طلبه در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) قم تحصیل می‌کنند که برخی از آن‌ها فارغ التحصیل شده‌اند، مطرح کرد: در این مرکز ۵۳ کلاس، ۶۳ استاد و ۱۴ گروه علمی تخصصی وجود دارد که پاسخگوی نیاز جامعه و حوزه‌های علمیه است، در سال گذشته نیز ۴۵۰ مقاله و ۹۰۰ طرح پژوهشی توسط طلاب مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) ارائه شده است.

وی با اشاره به اینکه در استان قم سه کتابخانه وابسته به مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیش از ۵۰ هزار جلد کتاب وجود دارد، خاطرنشان کرد: مرکز تخصصی تربیت مدرس و محقق نیز در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) وجود دارد؛ در این مرکز ۱۴ نشست قرآنی نیز برگزار شده است.

مسوول امور بین‌الملل مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان اینکه انتشارات مرکز فقهی به زبان‌های فارسی، عربی، انگلیسی، اردو و روسی است که بیش از ۶۰ درصد آن‌ها به زبان عربی است، تصریح کرد: مدرسه علمیه ائمه اطهار(ع) نیز در راستای اهداف این مرکز دایر شده است که در حال حاضر در این مدرسه علمیه ۱۲۳ طلبه در حال تحصیل هستند.