- پایگاه خبری رهپویان قم - https://rahpooyan-qom.ir -

برگزاری همایش کنترل بیماری‌های اعصاب وروان”چگونه حالم را بهترکنم”درقم

همایش کنترل بیماری‌های اعصاب وروان”چگونه حالم را بهترکنم”در قالب موضوع نحوه کنترل بیماری‌های اعصاب و روان با حضور بیش از ۳۰۰ نفر در  قم برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم ، همایش چگونه حالم را بهتر کنم عصر امروز توسط مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی باور و مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برگزارشده و در این همایش راه‌کارهای کنترل خشم، اضطراب و ناراحتی آموزش داده شد.

دکتر عباس شهیدی رییس مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی باور ،درحاشیه این همایش  در گفت‌و‌گو با خبرنگاران  با اشاره به افتتاح بخش نوروسانس مرکز باورتوسط حجت الاسلام ذوالنوری نماینده قم در مجلس شورای اسلامی  و شروع به کار آن در سال ۹۶ اظهار داشت: با توجه به رسالتی که بر دوش مرکز باور است، همایش‌های رایگان متعدد جهت ارتقاء اعتمادبه‌نفس و کاهش میزان افسردگی در افراد در سطح استان برگزار می‌کنیم.

شهیدی با اشاره به اینکه کلیه افراد جامعه به‌صورت‌های مختلف نیاز به روان‌درمانی دارند افزود: تلاش کلینیک باور بر این است که با برگزاری کارگاه‌های آموزشی و به‌کارگیری اساتید مجرب، سبب کاهش اضطراب و افزایش سلامت روان افراد جامعه شود.

وی با اشاره به تلاش در جهت ارتقاء سلامت روان و افزایش سطح آگاهی افراد، تصریح کرد: طبق آمار جهان، شایع‌ترین دلیل ازکارافتادگی انسان از دست دادن اعتمادبه‌نفس و ایجاد افسردگی است.

شهیدی با تأکید بر اینکه همایش‌‌های مرکز باور به‌صورت دوره‌ای و با موضوعات مختلف ازجمله احوالات بد و خوب انسان برگزار می‌شود ابراز کرد: نوشتن درمانی علاوه بر آرامش روان جهت سلامتی جسم انسان نیز مفید است به‌طوری‌که سبب استحکام سیستم ایمنی بدن، ودرمان بدخیمی هاناشی از بیماری های روانی می‌شود.

وی با اشاره به نام‌گذاری سال ۲۰۱۷ به نام سال افسردگی از سوی سازمان بهداشت جهانی عنوان کرد: هدف مرکز باور این است که با ارائه راهکارهای مناسب هنگام تنهایی افراد، آن‌ها را به سمت صحبت کردن و یا نوشتن در خصوص حالات درونی هدایت کند.

رئیس انجمن علمی روان‌پزشکان استان قم با اشاره به جمعیت ۳۰۰ نفری شرکت‌کننده در این همایش گفت: ۲۵ درصد از افراد جامعه به بیماری‌های اعصاب و روان مبتلا هستند که این آمار بسیار بالا و نگران‌کننده است.

وی با اشاره به مرکز انتشارات باور و  همچنین فصل‌نامه باور به‌عنوان نخستین فصل‌نامه روانشناسی در استان قم تأکید کرد: سالانه بالغ‌بر ۵۰۰ نفر از کارگاه‌های آموزشی، خدمات روان‌پزشکی و روانشناسی مرکز باور استفاده می‌کنند.

شهیدی گفت: به شرکت‌کنندگان در این مراسم ۵۰ درصد تخفیف، آزمایش نقشه مغزی برای ۱۵۰ نفر تا پایان اردیبهشت ارائه می‌شود، همچنین برگزاری یک جلسه کارگاه اضطراب رایگان برای ۱۰۰ نفر، درمان رایگان ۲۰ کودک پیش فعال و همچنین ۴۰ درصد تخفیف خرید کتاب صد پرسش و پاسخ در خصوص موضوعات روانشناسی داده می‌شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مختار کشاورز در این همایش با اشاره به فراگیر شدن بیماری‌های اعصاب ناشی از زندگی‌های ماشینی اظهار داشت: مرکز باور در تلاش بوده که علاوه بر اقدامات درمانی و اجتماعی، فرهنگی را در محیط اطراف خود ایجاد کند که طی این تحول فرهنگی بسیاری از مشکلات اجتماعی افراد جامعه حل می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه هیچ مبحثی در دنیا بدون مبنای تفکری و زیرساختی وجود ندارد عنوان کرد: بسیاری از انسان‌های فرهیخته جامعه بر اساس مبانی موجود در پیرامون و علت و معلول‌هایی که از محیط اطراف به دست می‌آورند به خودشناسی و خودباوری می‌رسند.

عضو هیئت‌علمی جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به آفریده شدن انسان در زمین و قدرت انتخاب و اختیار انسان افزود: ما اگر بتوانیم با اعتمادبه‌نفس کامل در خصوص اتفاقات پیرامون خود پرسش کنیم‌ و به دنبال یافتن پاسخ پرسش خود برویم پس توانسته‌ایم‌ خود را پیدا کنیم و به آنچه در ذهن ما وجود دارد برسیم.

وی با تأکید بر لزوم بیدار شدن حس کنجکاوی و پرسش‌گری در نهاد انسان عنوان کرد: آنچه انسان به دنبال آن است تنها آرامش است درصورتی‌که برخی از افراد به دلیل ناآگاهی از  راه‌های رسیدن به آرامش ، به‌سختی به آن‌ دست پیدا می‌کنند.

کشاورز با اشاره به اینکه اسلام مظهر صداقت و آرامش است تصریح کرد: زمانی که به یکدیگر دروغ می‌گوییم به دنبال آن استرس‌های بسیاری را تحمل می‌کنیم تا دروغ ما فاش نشود و به‌این‌ترتیب از آرامش درونی دور می‌شویم.

علم نوروساینس کمک شایان در علم روان‌پزشکی می‌کند

متخصص بخش نوروساینس مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی باور نیز در ادامه همایش، گفت: علم نوروساینس کمک بسزایی جهت تشخیص، درمان و پژوهش در علم روان‌پزشکی را دارد.

سهیلا جوادی افزود: نوروساینس علمی به‌روز و در جهت عینی شدن اختلالات پزشکی است که یکی از رشته‌های تخصصی روان‌پزشکی نیز است.

ویعنوان کرد: مرکز باور در زمینه نوروساینس، نقشه‌برداری رنگی مغزی، نوار مغزی، انواع تست‌های روانشناسی، نوروفیدبک و بیوفیدبک اقدامات شایسته‌ای را انجام می‌دهد.

وی با اشاره به بخش‌های درمانی و تشخیص در بخش نوروساینس ابراز کرد: نقشه مغزی سبب درمان تشنج، اختلالات خواب، میگرن و بسیاری از بیماری‌های اعصاب و روان است؛ پس از انجام نقشه مغزی انجام‌شده و مشخص شدن قسمت مختل مغز، نسبت به درمان مغز اقدام‌ و قسمت بیمار مغز را مداوا می‌کنیم.

تغییر در سبک زندگی شاه‌راه کنترل اعصاب

استاد دانشگاه و عضو هیئت‌علمی دانشگاه فرهنگیان  نیز در ادامه این جلسه، عنوان کرد: در تغییر سبک زندگی باید سه فاکتور ورزش خواب و تغذیه را بررسی کنیم که کمبود این موارد شایع‌ترین علل افسردگی است.

وی با تأکید بر درمان‌های افسردگی ازجمله درمان‌های دارویی، الکتریکی، شناختی و رفتاری و تغییرات سبک زندگی عنوان کرد: پژوهش‌های متعددی در خصوص دیدوبازدید افراد جامعه با یکدیگر تا حد زیادی سبب کاهش و سقوط میزان‌ افسردگی در وجود انسان‌ها می‌شود.

بهروز قلایی با اشاره به روش موسیقی‌درمانی و تأثیر موسیقی سنتی در روحیه انسان گفت: تحقیقات بسیاری نشان داده که صوت قرآن بر روی انرژی و مولکول‌های آب نیز اثرات بسیار زیادی دارد به صورتی که سبب تغییر مولکول‌ها می‌شود پس با شنیدن قرآن، این تغییر در انسان می‌تواند چندین برابر شود.

وی با تأکید بر هدف از آموختن نوشتن جهت رسیدن به آرامش گفت: با خواندن و نوشتن می‌توانیم هیجانات، ذهنیات، شادی، غم و حتی عصبانیت خود را بر روی کاغذ بیاوریم.

استاد دانشگاه و عضو هیئت‌علمی دانشگاه فرهنگیان ابراز کرد: هنگام عصبانیت با نوشتن می‌توانیم ذهن خود را سازمان‌دهی کرده و افکاری را که مانند کلاف درهم‌پیچیده شده به بهترین شکل مدیریت کنیم.

وی با اشاره به فواید نوشتن درمانی ازجمله تقویت خود بیانگری، مدیریت زمان و تخلیه و نظم بخشیدن به ذهن گفت: نوشتن درمانی سفری اکتشافی به دنیای درون و غبارزدایی از اتفاقات تلخ و شیرین است که در ضمیر ناخودآگاه انسان برجا مانده است.

قلایی با بیان انواع نوشتن درمانی ازجمله داستان‌نویسی، شعرنویسی، رویانویسی، دیالوگ‌نویسی و خاطره‌نویسی ابراز کرد: بیوگرافی نویسی اغلب میان میان‌سالانی که احساس پوچی دارند و همچنین داستان‌نویسی در میان افرادی که به بازگویی وقایع زندگی خود علاقه دارند کاربرد دارد.

وی با تأکید بر استفاده از نوشتن درمانی در بیمارستان‌ها و مراکز مشاوره ابراز کرد: نوشتن درمانی در مدارس غیرانتفاعی جهت کاهش تنش‌های روحی دانش‌آموزان، افزایش تمرکز، و بهبود درک مطالب آموزش داده می‌شود.