- پایگاه خبری رهپویان قم - https://rahpooyan-qom.ir -

برگزاری نمایشگاه منطقه ای صنایع دستی در سایه بی خبری

نمایشگاه منطقه ای صنایع دستی باحضور نمایندگانی از قم،تهران،اصفهان،البرز،زنجان،مرکزی،قزوین،زنجان و…دوشنبه در محل دائمی نمایشگاه های استان افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری رهپویان قم ،این نمایشگاه  که باحضور نمایندگانی ازقم،تهران،اصفهان،البرز،زنجان،مرکزی،قزوین،زنجان و…همراه بود ،روز دوشنبه در محل دائمی نمایشگاه های استان افتتاح شد.

از نکات قابل توجه این نمایشگاه،عدم اطلاع رسانی کافی برای حضور اصحاب رسانه در این نمایشگاه بود که نگارنده نیز چنانچه از سوی یکی از غرفه داران آنجا خبردار نمی شدم،هرگز از وجود چنین نمایشگاه مهمی باخبر نمی شدم!

به دعوت دوست عزیزم،آقای رحیمی زادگان از انگشتر سازان مطرح استان،راهی این نمایشگاه می شوم،نمایشگاه دارای غرفه های متعددی از صنایع دستی وفرهنگ های متنوع استان های حاظر در این نمایشگاه  می باشد.

گرچه به علت اطلاع رسانی ضعیفی که در مورد این نمایشگاه صورت گرفته،تعداد جمعیت کمتری با توجه به حجم حضور استان های متعدد در این نمایشگاه شاهد هستیم،اما نمایشگاه از لحاظ کمی وکیفی،از بار بسیار بالایی برخوردار است .

به دعوت همان دوست عزیزی که در زمینه برگزاری این نمایشگاه به من اطلاع داده بود، پس از بازدید کلی از نمایشگاه،راهی غرفه آنان می شوم،آقای صفاری زاده به همراه دوستشون ،آقای فراهانی  به استقبالم می آیند وباهم به گپ وگفتی می پردازیم.

عقیق قم کیفیتش از عقیق یمانی بهتر است

محمود صفاری زاده سرپرست معدن های خاک های صنعتی وعقیق استان قم در باره جایگاه معادن عقیق قم می گوید:شاید ذخیره عقیق استان قم نسبت به استان های دیگری مانند خراسان جنوبی وتبریز کمتر باشد،اما باقاطعیت می گویم که کیفیت عقیق قم نه تنها در کشور بی نظیر است،بلکه حتی از عقیق یمانی از لحاظ رنگ وزیبایی نیز درصدی بهتر است.

اما متاسفانه هیچ کدام از مسئولین عقیق قم را به خوبی نمی شناسند!وحتی ما در این زمینه شاهد حمایت ملموسی از آنان در این زمینه در جهت تبلیغ وبازاریابی این کالای مهم استان نبوده ایم.

وی می افزاید:مدیر عامل شرکت یاقوت کبیر در سال ۹۶عقیق قم را ثبت ملی کرد ودر نظر دارد که در آینده نزدیک نیز اونو ثبت جهانی نیز بکند.

وی می گوید:در استان قم چندین معدن عقیق وجود دارد که دومعدن بزرگ عقیق از همه بیشتر جلب توجه می کند،یکی از آنها مربوط به آقای حاتمی است ودومی مربوط به آقای صفاری است که قابلیت صادراتی واز ذخیره بسیار خوبی برخوردارند.اما به علت همین نداشتن تبلیغات خوب وبازار یابی،تنها از طریق تجارت چمدانی صادرات می شود.

ثبت ملی و جهانی عقیق قم

محمد فراهانی،کارشناس ارشد زمین شناسی ومدیرعامل  موسسه آموزشگاه فنی وحرفه ای یاقوت کبیر نیز در این باره می گوید:آموزشگاه ما اولین آموزشگاه طلا وجواهرات در استان است ودر بحث سنگ های قیمتی ونیمه قیمتی نیز،بزرگ ترین کارگاه تراش سنگ وزیور آلات زینتی را در کشور داریم.که همه کار ما تنها با بهره گیری از توان محلی صورت می گیرد.

وی با اشاره به ثبت ملی عقیق قم ،می افزاید:هم اکنون ما به دنبال ثبت جهانی عقیق قم هستیم واحتمالا تاسال آینده این امر تحقق می یابد.

وی به مشکلات این صنعت اشاره می کند ومی گوید:مشکل اصلی ما به بحث تولید وبازاریابی  برمی گردد که در بحث تولید به خاطر گران شدن مواد اولیه مانند طلا ونقره وابزار آلات،هم اکنون قیمت تمام شده تولیدات بسیار بالارفته که از توان خرید مردم خارج است واین باعث رکود در این صنعت شده ومنجر به بی کاری خیلی از هنرمندان این حرفه شده است ومتاسفانه هیچ گونه کمک وحمایتی در این زمینه از هنرمندان این عرصه نمی شود.

همچنین ورود چمدانی سنگ های بی کیفیت وتقلبی پاکستانی وچینی که بیشتر آنها به شیشه شبیه است تا سنگ،باعث کاهش استقبال خریداران به سنگ های اصیل عقیق قم شده است.

وی به دیگر مشکلات این حرفه وصنعت اشاره می کند ومی افزاید:بیمه تامین اجتماعی افرادی را که در این رشته فعالیت می کنند،تحت پوشش خود قرار نمی دهد وتنها ۶رشته خاص صنایع دستی که بیشتر انها به استان اصفهان مربوط می شود تا قم،تحت پوشش خدمات بیمه ای خود قرار می دهد.ورشته هایی مانند سنگ تراشی،گوهر تراشی ،زیور آلات سنتی تحت پوشش خود قرار نمی دهند.وحتی رشته قلم زنی نیز که خود قانون به آن اشاره داشته است،تاکنون در قم تحت پوشش قرار نگرفته است!

وی به بحث صادرات نیز اشاره می کند ومی گوید:در زمینه صادرات به علت اینکه هنرمندان این حرفه هیچ کدام دارای کارت بازرگانی نیستند،امکان صادرات توسط آنان میسر نیست وبخش عمده ای از صادرات ما چمدانی وتوسط مسافران صورت می گیرد.

همچنین نداشتن برند تجاری و صادراتی ، بسته بندی مناسب و..از دیگر معضلات این حرفه می باشد.

شایان ذکر است که این نمایشگاه از روز سه شنبه تا جمعه ۳اسفندماه  از ساعت ۱۶تا۲۲در محل دائمی نمایشگاه های استان واقع در انتهای خاکفرج برپا می باشد.

گزارش از حسین کبابی