- پایگاه خبری رهپویان قم - https://rahpooyan-qom.ir -

برگزاری نشست کتاب‌خوان ویژه طلاب پژوهشگر مدرسه علمیه فاطمه الزهرا

 

با همکاری معاونت پژوهش مدیریت حوزه علمیه خواهران استان قم؛ نشست کتاب‌خوان ویژه طلاب پژوهشگر مدرسه علمیه فاطمه الزهرا س قم برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم به نقل ازروابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی قم، نشست کتاب‌خوان ویژه طلاب پژوهشگر مدرسه علمیه فاطمه الزهرا “س”، به همت اداره کل کتابخانه های عمومی و با حضور نرگس بهشتی معاون پژوهشی مدیریت حوزه علمیه خواهران استان قم و دیگر اساتید حوزه برگزار شد.

در آغاز این نشست، بهشتی ضمن ابراز خرسندی از حضور در بین طلاب جوان و پژوهشگر به اهمیت مهارتهای پژوهشی در رشد علمی و اجتماعی و فرهنگی یک کشور و همچنین شعار هفته پژوهش اشاره کرد و افزود: برای خلق یک اثر پژوهشی و علمی آن هم با توجه به نیازهای جامعه، نخستین گام، مطالعه و مراجعه به کتابهای کاربردی و مفیدی است که حاصل تحقیق سالها عمر پژوهشگران نخبه ای و …. می باشد که این بستر را برای دیگران فراهم کرده اند. وی سپس گفت: برگزاری نشست های فرهنگی همچون کتاب خوان و به اشتراک گذاری کتابهای خوانده شده؛ می تواند از عوامل موفقیت طلاب علاقمند به امر پژوهش باشد، چرا که معرفی کتاب زمینه یک تحقیق علمی و تولید علم را بوجود می آورد.

معاون پژوهشی مدیریت حوزه علمیه خواهران استان قم در پایان به خاطرات دوره طلبگی و دانشجویی خود در امر تحقیق و پژوهش اشاره کرد و در پایان ابراز امیدواری کرد با تبلیغ و ترویج کتاب به ویژه از سوی طلبه های جوان و محقق، شاهد افزایش سرانه مطالعه مفید در کشور باشیم.

مریم سعادتمند از طلاب سطح ۲ حوزه با معرفی کتاب «حجاب» اثر مرتضی مطهری، اظهار داشت: شهید مطهری با حضور در انجمن اسلامی پزشکان کتاب به صورت علمی و مستدل به فلسفه حجاب پرداخته و به انحراف‏های عملی فراوانی که در زمینه حجاب به وجود آمده و باعث سواستفاده و سوءبرداشت برخی افراد ناپاک شده، در ۵ بخش به خوبی اشاره کرده است.

سعادتمند سپس گفت: بخش اول کتاب، تاریخچه حجاب در قوم یهود، ایران باستان، جاهلیت عرب و هند را مورد بررسی قرار داده و در بخش دوم، علت پیدا شدن حجاب در میان اقوام و ملل گوناگون و نظریات متنوع در این  باره همچون(ریاضت و رهبانیت، عدم امنیت، استثمار زن، حسادت مرد و …) طرح و نقد شده است. بخش سوم نیز به تبیین فلسفه پوشش در اسلام از ابعاد و جوانب مختلف پرداخته و در بخش چهارم به ایرادها و اشکال‌هایی که بر اصل حجاب و پوشش از سوی مخالفان حجاب گرفته می‌شود پاسخ‌های مستدل و منطقی داده شده است. در بخش پایانی کتاب نیز، اصل حجاب و حدود آن با عنایت به آیات و روایات و سیره مسلمین به طور مفصل مورد بحث و بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.

این طلبه سطح دو حوزه علمیه گفت: این کتاب نقش اساسی در خنثی کردن سیاست ترویج بی‌حجابی رژیم پهلوی و ایجاد موج گرایش به حجاب به خصوص در میان اقشار متجدد و دانشگاهی جامعه در سال‌های منتهی به انقلاب اسلامی داشته است. وی در پایان گفت: لزوم پوشیدگی زنان در برابر مرد بیگانه یکی از مسائل مهم اسلامی می باشد که در قرآن کریم به آن اشاره شده و تاکید بر پوشیدن زن از مرد بیگانه می کند.

ساره بامیر از دیگر طلاب سطح ۲ حوزه علمیه ضمن معرفی کتاب «بهشت نوجوانان» نوشته اسدا..محمدی نیا بیان کرد: این کتاب شامل بیست فصل می باشد و تاکنون چاپ آن از سی نیز گذشته است. نویسنده در کتاب «بهشت نوجوانان» به پرسش‌هایی درباره حقوق زن، حجاب، آثار و فواید حجاب، ضررها و زیان‌های بد حجابی، آثار ضررهای موسیقی، مطرب و لهوی، وظایف متقابل زن و مرد نسبت به یکدیگر، پاسخ داده و تاریخچه ای از برخورد اقوام و ادیان دیگر را نسبت به زن بیان کرده و مسائل اجتماعی و اخلاقی مربوط به زنان و مردان را شرح می‌دهد، سپس رهنمودهایی برای رفع این مسائل فراهم می‌آورد.

وی در پایان گفت: در بخشی از این اثر حجت‌الاسلام محمدی‌نیا تلاش کرده؛ علاوه بر بازگویی احادیث و روایات و استناد به آیات قرآن، نگرش دین اسلام در خصوص زنان را به زیبایی ترسیم کند.

در ادامه نسرین سهرابی طلبه حوزه علمیه مدرسه فاطمه الزهرا”س” با معرفی کتاب «۴۰ عارف وارسته» نوشته جابر رضوانی اظهار داشت: این کتاب در باره سرگذشت عالمان, عرفان و مجتهدان نگارش شده و به معرفی کوتاه: شرح حالات و زندگانی چهل تن از عالمان شیعی پرداخته است. وی گفت: در کتاب «۴۰ عارف وارسته» به صورت اجمالی ابعادی از شخصیت علمی و معنوی برخی از علمای معاصر شیعه مانند: سیدمحمدحسین طباطبایی، سیدرضا بهاءالدینی، سیدعلی شوشتری، سیدهاشم موسوی حداد، سیدموسی زرآبادی، مرتضی طالقانی، علی اکبر عالمیان، مرتضی زاهد، رحیم ارباب، سید حسین قزوینی، رحیم ارباب، حسنعلی نخودکی، سیدحسن مسقطی، ، ملاعباس تربتی، محمدجواد انصاری همدانی، محمدحسن مولوی قندهاری، محمدحسن الهی طباطبایی، میرزاجواد ملکی تبریزی، حسنعلی نجابت شیرازی و سید احمدکربلایی مورد بررسی قرار گرفته است.

سهرابی در پایان گفت: نگارنده همچنین داستان‌هایی در مورد اخلاق و سیره معنوی آنان ذکر کرده است.

آرزو شم آبادی از دیگر طلاب حوزه علمیه مدرسه فاطمه الزهرا”س”، کتاب «منتهی الآمال» شیخ عباس قمی را معرفی کرد و افزود: این کتاب فارسی درباره زندگی چهارده معصوم (ع) با بهره مندی از منابع پرشمار سخن گفته است.  وی گفت: کتاب «منتهی الآمال» چهارده باب و هر باب آن فصولی دارد که به ترتیب از احوال شخصی، مناقب و فضائل، حوادث خاص مربوط به هر امام، فرزندان و خانواده، روات و اصحاب سخن پرداخته است.

این طلبه سطح ۲ حوزه علمیه در پایان گفت: «منتهی الآمال» از کتابهای مشهور میان شیعیانبه شمار می‌رود که به عربی نیز ترجمه شده است.

مریم خورشیدوند از طلاب سطح ۲ حوزه علمیه قم با معرفی کتاب «نظام حقوق زن در اسلام» نوشته شهید مرتضی مطهری، اظهار داشت: ، شامل یازده بخش است که موضوعاتی مانند: خواستگاری و نامزدی، ازدواج موقت، زن و استقلال اجتماعی، مهر و نفقه، مسئله ارث، حق طلاق و تعدد زوجات را با بهره مندی از مسائل فقهی و حقوقی را مورد بررسی قرار می دهد. علاوه بر این، برخی دیگر از بخش های کتاب، به موضوعاتی می پردازد که باید آن ها را از سنخ مبانی نظری تحلیل استاد مطهری از نظام حقوق زن در اسلام دانست. وی گفت: اسلام و تجدد زندگی، مقام انسانی زن از نظر قرآن، مبانی طبیعی حقوق خانوادگی و تفاوت های زن و مرد از دیگر عناوینی است که به آن اشاره شده است.

خورشیدوند در پایان گفت: شهید مطهری بر پایه اعتقاد به هماهنگی نظام تکوین و نظام تشریع، در تحلیل کیفیت نظام حقوق زن در اسلام، همواره توجه مخاطب را به وضع طبیعی زن و مرد جلب می کند.

زهرا سادات روحانی از طلاب سطح ۲ حوزه علمیه قم نیز ضمن معرفی کتاب «الیاف نساجی» نوشته آزیتا آسایش، بیان کرد: این کتاب در سه بخش تدوین شده که شامل ۱۰ فصل نیز می باشد. در بخش نخست کتاب در باره طبقه بندی الیاف و الیافی همچون گیاهی، پروتئینی، بازیافتی و الیاف مصنوعی سخن گفته است. در بخش دوم نخ و ویژگی های نخ دوخت را مورد بررسی قرار داده است و در بخش سوم در خصوص انواع روش تولید پارچه ویژگی های آن اطلاعات ارزشمندی را در اختیار علاقمندان به طراحی دوخت قرار می دهد. وی در پایان گفت: این کتاب به لحاظ آموزش و یادگیری مطالب مهمی در باره شناخت الیاف نساجی بسیار مفید و کاربردی می باشد.

در پایان، نیره خداداد شهری از کتابداران کتابخانه عمومی حضرت آیت ا…خامنه ای به معرفی کتاب «فاطمه معصومه “س” و تاریخ فرهنگ قم» پرداخت و افزود: این کتاب به معرفی مقام و منزلت حضرت فاطمه معصومه «س» و فضیلت زیارت ایشان بر اساس روایات معتبر و مستند از زبان معصومین علیهم السلام پرداخته و تاریخچه ای زیبا از آداب و رسوم و فرهنگ قم را به همراه شیفتگی مردم این شهر به اهل بیت پیامبر علیه مالسلام را ترسیم کرده است.

یادآور می شود توسط اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم از طلاب پژوهشگر و ارائه دهنده کتاب، تقدیر شد