- پایگاه خبری رهپویان قم - https://rahpooyan-qom.ir -

برگزاری مراسم ارتحال آیت الله العظمی موسوی اردبیلی در قم

مراسم ارتحال مرجع عالیقدر شیعیان ، آیت الله العظمی موسوی اردبیلی (قدس سره) درقم وتهران برگزار می شود.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم ،استاد حوزه ودانشگاه وفرزند آن فقید راحل پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: شخصیت آیت الله موسوی اردبیلی برای مردم جامعه ما ناشناخته نیست لکن بخش هایی از ابعاد وجودی ایشان تحت تاثیر ابعاد دیگر ایشان مغفول مانده است.

حجت الاسلام والمسلمین سید علی موسوی اردبیلی ،افزود: بسیاری از مردم بیشتر ایشان را با سمت های سیاسی می شناسند زیرا ایشان مسئولیت های سنگینی در ابتدای انقلاب داشتند.

فرزند آیت الله العظمی موسوی اردبیلی تصریح کرد: پس از حضور در قم، ایشان در مقام افتا و راهنمایی جامعه و مرجعیت گام برداشت؛ تلاش در راستای تاسیس مدارس مفید و دانشگاه مفید و همچنین خدمات گسترده اجتماعی در تاسیس مراکزی چون کانون توحید و… از جمله خدمات ماندگار این مرجع تقلید در عرصه اجتماعی و فرهنگی است.

وی گفت: در ایام سالگرد ارتحال این مرجع تقلید باید خدمات ایشان به جامعه بیان شود؛ در همین راستا سعی شده است که گوشه ای از خدمات به جامعه عرضه شود؛ امید داریم در سالهای آینده نیز با برگزاری نشست های بزرگداشت، بتوانیم این مطالب را به جامعه عرضه کنیم.

وی با تقدیر از مقام معظم رهبری و مراجع عظام و مسئولان ملی و استانی در همدردی و کمک در برگزاری مراسمات ویژه این مرحوم گفت: امید داریم که امسال نیز از کمک های این بزرگان بی نصیب نمانیم.

موسوی اردبیلی تصریح کرد: شب جمعه هفته جاری پس از نماز مغرب و عشا مجلس بزرگداشتی با حضور علما و بزرگان حوزه و مسئولان در مسجد اعظم قم برگزار می شود که در این مراسم حجت الاسلام فاضل کدکنی به سخنرانی می پردازد.

وی گفت: همچنین ۹ آذرماه در کانون توحید واقع در خیابان توحید تهران مجلس بزرگداشتی برگزار می شود که در این مراسم که از ساعت۱۴ آغاز می شود، حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی، دکتر یدالله دادگر، دکتر محمد رضا بهشتی، دکتر حسین مهرپور و دکتر افتخار جهرمی به سخنرانی می پردازند

آثار علمی آیت الله العظمی موسوی اردبیلی رونمایی می‌شود

دبیر ستاد بزرگداشت ارتحال آیت الله العظمی موسوی اردبیلی از برگزاری همایش تجلیل از شخصیت این مرجع تقلید و رونمایی از آثار منتشر نشده وی در پنجشنبه هفته جاری خبرداد.
حجت الاسلام والمسلمین یوسفی اظهار داشت : آیت الله العظمی موسوی اردبیلی دارای ابعاد و ویژگی های خاصی بودند، باید این ویژگی ها برای الگو سازی به جامعه عرضه شود.

وی گفت: علمیت، فقاهت و قدرت علمی بسیار از جمله ویژگی های مهم شخصیتی ایشان بود؛ آیت الله العظمی موسوی اردبیلی همیشه ارتباط خود را با مردم حفظ کرد واز سال ۳۸ فعالیت های اجتماعی و سیاسی خود را آغاز نمود.

دبیر ستاد بزرگداشت آیت الله موسوی اردبیلی تصریح کرد: از مهمترین دغدغه‎های ایشان، توجه به بحث فقر در جامعه بود و سعی بسیاری داشتند که به حل این معضل کمک کنند.

وی گفت: مرحوم آیت الله العظمی موسوی اردبیلی تلاش بسیاری برای پاسخ به شبهات اعتقادی داشتند؛ از جمله کتابی که ایشان بر رد بهاییت نوشتند از بهترین کتبی است که در این عرصه نگاشته شده است.

یوسفی خاطرنشان کرد: ایشان بیان می کرد که روحانیت باید همیشه پاسخگوی نیازهای زمان باشد و پیش از انقلاب به همراه آیت الله دکتر بهشتی و مرحوم مفتح به این بحث می پرداختند که چگونه می توان طلاب را نسبت به مسایل زمان آگاه کرد.

وی گفت: ایشان ۱۰ سال در بالاترین مقام قضایی کشور حضور داشت و در اوایل انقلاب جزو افراد معدودی بودند که مورد اعتماد ویژه امام راحل قرار داشت و کمک خاصی به پیشبرد اهداف انقلاب کرد.

وی عنوان کرد: ستاد بزرگداشت ارتحال این مرجع تقلید اقدام به برگزاری ۴ پیش نشست تخصصی کرده است که در این نشست ها ۱۲ کارشناس به بخش های مختلف زندگانی ایشان پرداختند.

یوسفی خاطرنشان کرد: در خصوص اندیشه های اقتصادی و سیاسی ایشان نیز نشست هایی برگزار شد؛ در همایشی که این هفته برگزار می شود مجموعه ای از کتب رونمایی خواهد شد؛ کتابی در باب زندگینامه ایشان، اسناد ساواک در خصوص آن مرحوم، مجموعه مصاحبه هایی با مراجع و شخصیت های برجسته کشور و همچنین مجموعه ای از رسائل فقهی ایشان در نشست دوم آذرماه رونمایی خواهد شد.

وی گفت: این کتب به عنوان یک شروع است و سعی می شود که کتبی که بیشتر با جامعه ما مرتبط است مورد کاوش قرار گیرد و مباحثی که مرتبط به جامعه است ارایه شود.

وی تصریح کرد: در همایش آیت الله موسوی اردبیلی، آیت الله محقق داماد، حجت الاسلام والمسلمین عیاضی، رهایی و دکتر فرشاد مومنی به ارایه سخنرانی خواهند پرداخت.

یوسفی اظهارکرد: در پایان این نشست میزگردی در باب دغدغه‎های علمی و دینی آیت الله موسوی اردبیلی نسبت به جامعه امروز برگزار می شود.