برگزاری دوره های تخصصی آموزش قصه گویی ویژه کتابداران کتابخانه ها

به همت اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم، دوره های تخصصی کارگاه آموزش قصه گویی ویژه کتابداران و کارکنان در تالار غدیر این اداره کل برگزار شد. به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم؛ در دوره تخصصی کارگاه آموزش قصه گویی با تدریس […]

به همت اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم، دوره های تخصصی کارگاه آموزش قصه گویی ویژه کتابداران و کارکنان در تالار غدیر این اداره کل برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم؛ در دوره تخصصی کارگاه آموزش قصه گویی با تدریس شاهدخت موسی زاده،  قصه گویی تخصصی برای ترویج خواندن به کتابداران و کارکنان ستاد آموزش داده شد.

در این کارگاه، موسی زاده برای افزایش مهارت های کتابداران در این زمینه، انواع روش های قصه گویی را تشریح کرد. وی گفت: انتخاب قصه باید با توجه به ویژگی هایی قصه گو و هماهنگ با روحیه و رفتارهای او باشد؛ علاوه بر اینکه گروه هدف و گزینش خود قصه را نیز باید مد نظر قرار داد.

این استاد و مربی سپس بیان کرد: وجود یک واسطه یا نقل قول، باعث جذابیت در داستان می شود و افراد قصه گو باید با توانمندی ها و استعدادهای ذاتی یا اکتسابی خود آشنا باشند تا در این امر موفق تر عمل کنند. وی ۹ ویژگی مهم همانند حافظه قوی، صدای خوب و رسا، انعطاف پذیری بدنی و زبان بدن، نگاه پرجذبه، تسلط بر زبان های دیگر، توانمندی در ساخت ابزار، جسارت و شجاعت تعامل با مخاطب، استعداد در تصویرسازی و نقاشی همچون سفال، مجسمه سازی، خوش نویسی و تقلید صدا را از مهارت های قصه گو عنوان کرد و افزود: یکی از راه های جذب کودکان و نوجوانان به کتابخانه، قصه گویی ماهرانه است.

موسی زاده اظهار داشت: بازگویی قصه، دانش و استانداردهای خاص خودش را دارد که اگر رعایت شود به ترویج خواندن کمک بسیاری شده است. وی گفت: تازگی در داستان، سازگاری با هنجارهای اجتماعی، توصیف های زیبا و توجه به قابلیت روایی از شاخصه های یک قصه خوب به شمار می رود، ضمن اینکه شیوه درست استفاده از ضرب المثل ها نیز در قصه از امتیازهای مثبت و قابل هضم برای کودک و نوجوان است. وی افزود: زمینه سازی، شروع خوب، گره افکنی و رمزگشایی نیز باید به دقت رعایت شود تا مخاطب خسته نشود و بر محتوای داستان تمرکز کند.

این مربی و استاد قصه گویی سپس به تفاوت قصه های عامیانه، علمی و افسانه ای و اجراهای متنوع آن اشاره کرد و در پایان گفت: توجه به علاقمندی ها و درک و فهم مخاطب، میزان صبر و حوصله آنها و نیز …. از دیگر موارد مهم در بازگویی داستان و قصه است.