برگزاري نخستين همايش خوشه انگشتر استان قم

در نخستين همايش خوشه انگشتر قم ضمن رونمايي از بسته سوغات استان براي نخستين بار، عنوان شدكه: صنعت بكر ولي دست يافتني انگشتر سازي در قم مي تواند سنگ را به هنر كيميا كند. به گزارش  پایگاه خبری رهپویان قم به نقل از روابط عمومي شركت شهرك هاي صنعتي قم؛ حجت الاسلام والمسلمين ذوالنوري نماينده […]

در نخستين همايش خوشه انگشتر قم ضمن رونمايي از بسته سوغات استان براي نخستين بار، عنوان شدكه: صنعت بكر ولي دست يافتني انگشتر سازي در قم مي تواند سنگ را به هنر كيميا كند.

به گزارش  پایگاه خبری رهپویان قم به نقل از روابط عمومي شركت شهرك هاي صنعتي قم؛ حجت الاسلام والمسلمين ذوالنوري نماينده مردم قم در مجلس شوراي اسلامي در نخستين همايش خوشه انگشتر استان كه با حضور مديران بخش هاي دولتي و خصوصي فعال در اين صنعت حضور داشتند اظهارداشت:برای افزایش ماندگاری زائران و توریست در این استان چاره‌ای جز تقویت و افزایش زیرساخت‌های تفریخی، رفاهی و بازارچه‌های صنایع‌دستی و بازاریابی‌های نوین نیست.

وي افزود: توسعه صنایع‌دستی و گردشگری باید جایگزین صنایع آلاینده در استان شود. قم بعد از استان خراسان رضوی دومین شهر زائرپذیر کشور بوده و دراین‌بین برای تقویت صنایع‌دستی باید زیرساخت‌های لازم برای فروش و بازاریابی محصولات ایجاد شود.

وی اضافه کرد: سالانه بیش از ۲۰ میلیون زائر وارد قم می‌شوند اما به دلیل اینکه زیرساخت‌های ماندگاری توریست در قم ایجاد نشده عملا ارزش‌افزوده‌ای برای استان حاصل نمی‌شود.

ذوالنوری تاکید کرد: باوجود اهمیت و اولویت مبحث گردشگری در توسعه و رونق اقتصادی قم هنوز زیرساخت‌های لازم برای ماندگاری چند روزه توریست‌های خارجی نیز در استان شکل نگرفته است.

وی بیان کرد: هنر فراموش‌شده و مورد بی‌مهری قرارگرفته شده زیورآلات و انگشترسازی باید با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده احیا و رونق پیدا کند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تقویت صنایع‌دستی یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های کشور در رابطه با توسعه و افزایش اشتغال است که دراین‌بین انگشترسازی به دلیل بعد زیورآلاتی و بار دینی و معنوی خود از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

ذوالنوری تصریح کرد: تاکنون حمایت جدی از فعالان صنعت انگشترسازی نشده و این ظرفیت بزرگ و هنرمندانه مورد غفلت قرارگرفته است.

وی تصریح کرد: برای توسعه و پیشرفت کشور باید ترکیبی از سرمایه مادی و نیروی انسانی به کار گرفته‌شده و از ظرفیت‌های موجود به نحو شایسته‌ای استفاده شود.

وی اضافه کرد: در رابطه با توسعه و رونق صنعت انگشترسازی باید به‌صورت هم‌زمان هر دو وجه انگشتر سازی سنتی و صنعتی تقویت و موردحمایت کامل قرار بگیرد.

ذوالنوری تاکید کرد: با اعمال تحریم‌های اقتصادی برخي از صنایع بزرگ با مشکل روبه‌رو شده‌اند اما تحریم‌ها بر روی صنایع کوچک نوعا اثرگذاری ویژه‌ای نداشته و آن را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد.

وی اضافه کرد: در وضعیت تحریم تقویت و حمایت از صنایع کوچک از راهبردها و راهکارهای اصلی در عبور و خنثی‌سازی تحریم‌های اقتصادی است.

وی همچنین اظهار کرد: در رابطه با سازگاری صنعت و محیط‌زیست، قم دچار مشکل شده و دیگر نباید اجازه استقرار برخی از صنایع آلاینده در استان داده شود.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: قم می‌تواند به قطب صنایع‌دستی در کشور به‌ویژه در رابطه با زیورآلات سنتی تبدیل شود.

بخشی از شهرک زائر قم در اختیار خوشه انگشتر قرار گیرد

بهرام سرمست استاندار قم نيز در اين همايش طي سخناني اظهارداشت: رایزنی‌هایی برای ایجاد شهرک یک‌صد هکتاری زائر در نزدیکی عوارضی قم – تهران انجام‌شده است و این شهرک می‌تواند روند توسعه و رونق صنایع‌دستی و صنعت گردشگری را تسریع کند.

وی تصریح کرد: پایبندی انگشتر سازان قمی به سنت‌های دیرینه و اصالت در ساخت و پرداخت این صنعت در دنیایی که به‌سرعت بالایی در مسیر صنعتی شدن حرکت می‌کند مساله ارزشمندی است.

سرمست خاطرنشان کرد: صنایع‌دستی ازجمله ظرفیت‌های مهمی بوده که با توجه به نوع فعالیت خود مانند سایر صنایع تحت تاثیر تحریم و دیگر نوسانات بازار قرار نمی‌گیرد.

وی اضافه کرد: زنجیره صنایع‌دستی از تولید، بازار فروش و مصرف در قم به‌صورت کامل تکمیل است که برای رونق و بالندگی آن باید به حمایت از فعالان این عرصه پرداخت.

استاندار قم گفت: ظرفیت اشتغال در مبحث زیورآلات سنتی و انگشترسازی بسیار بیشتر از وضعیت فعلی است.

وی خاطرنشان کرد: شرکت شهرک‌های صنعتی باید در ثبت برند انگشتر قم و حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی و ارائه تسهیلات همت بیشتری داشته باشد.

وی ابراز کرد: سالانه بالغ‌بر ۲۵ میلیون نفر وارد قم می‌شوند که باید برای این حجم وسیع از گردشگر سوغات زائر در سطح استان به‌درستی تهیه و به مسافران عرضه شود.

صنعت بكر ولي دست يافتني انگشتر سازي در قم مي تواند سنگ را به هنر كيميا كند

شعاعي مديرعامل شركت شهرك هاي صنعتي قم نيز در حاشيه اين مراسم بيان داشت: شركت شهرك هاي صنعتي قم در راستاي وظايف خود و اعتلاي صنعت استان مدل توسعه خوشه هاي كسب وكار را به مرحله اجرا درآورد و با تشكيل كنسرسيوم هاي صادراتي در صنعت كفش و سنگ و ايجاد برندهاي مشترك و احداث شهرك صنعتي تخصصي چوب و مبلمان و زون تخصصي كفش در شهرك صنعتي شكوهيه و… گام هاي موثري در اين بخش برداشته است .

وي افزود: از اواخر سال ۹۷ نيز توسعه مدل خوشه انگشتر در دستور كار اين شركت قرار گرفت با همكاري انجمن فعاليت سه ساله خود را آغاز كرد و در مدت زمان كوتاه توانست حضور مهمي در نمايشگاه صنايع كوچك كشور چين قرار گيرد.

وي برگزاري دوره هاي آموزشي تخصصي براي فعالان اين خوشه، حضور چشمگير در نمايشگاه هاي داخلي و خارجي را از مهمترين برنامه هاي خوشه انگشتر عنوان كرد و بيان داشت: معتقديم صنعت بكر ولي دست يافتني انگشتر سازي در قم مي تواند سنگ را به هنر كيميا كند.

مديرعامل شركت شهرك هاي صنعتي قم گفت: تمامي كسانيكه در اين مجمع گردهم آمده ايم قطعا بر اين موضوع كه پتانسيل معادن سرزميني استان از نظر ذخاير معدني سنگ هاي نيمه قيمتي و همچنين استعداد و نيروي متخصص انساني در قم از ظرفيت بالايي برخوردار است اتفاق نظر داريم؛ ولي آن چيزي كه امروز سبب شده تا ما در كنار هم براي يك هدف مشترك قرار بگيريم، رونق توليد و ارتقاء سطح توليد و اشتغال صنعت انگشتر است.

وي ادامه داد: شما عزيزان مي دانيد كه پیشینه صنعت سنگ هاي نیمه قیمتی در قم به ۷ هزار سال پیش برمی گردد و بعد از خراسان رضوی كه بیشترین ذخایر عقیق در کشورمان را داراست رتبه دوم كشور را به خود اختصاص داده است. البته تمامی سنگ های موجود در استان نیمه قیمتی و از خانواده عقیق ها محسوب می شود. عقیق، جاسپر، حدیث، کالسدون، آگات و سایر سیلیس های زینتی كه از مهمترین سنگ های نیمه قیمتی استان بحساب مي آيند.

وي اضافه كرد: اينجاست كه مدل توسعه خوشه كسب و كار انگشتر بعنوان حلقه اتصال ذينفعان اين صنعت ارزشمند در كنار زنجيره استخراج، تامين مواد، برش و پرداخت، توليد انگشتر و در نهايت عرضه به بازار و فروش قرار مي گيرد. ومي بايست با تخصص خود و استفاده از دانش روز دنيا در اين عرصه ضمن شناسايي نقاط فشار بدنبال خلق و يا ارائه راه حل هاي منطقي و كاربردي براي پيشبرد برنامه هاي عمل خوشه باشد.

شعاعي تصريح كرد: معتقديم اگر بخواهيم در سالي كه توسط مقام معظم رهبري بعنوان رونق توليد نام گذاري شده است، به رونق توليد و اشتغال و اقتصاد مقاومتي برسيم بايستي نگاه ويژه اي به برنامه ريزي ، استخراج، تراش، پرداخت، توليد كنيم و  بازار داشته باشيم.واستان قم قطعا ظرفيت حرفه اي بودن را دارد.

۸۰۰ کارگاه تولید زیورآلات سنتی با اشتغال ۱۲۰۰ نفر

عامل توسعه خوشه انگشتر قم نیز در این همایش گفت: در این استان ۸۰۰ کارگاه تولید زیورآلات سنتی فعال و برای بیش از ۱۲۰۰ نفر اشتغال آفرینی به وجود آمده است.

مصطفی صابری افزود: ظرفیت برای افزایش اشتغال و ارزش‌افزوده در این صنعت بسیار بیشتر از وضعیت کنونی است.

وی بیان کرد: در خوشه انگشترسازی مانند سایر خوشه‌های استان و صنایع کوچک به‌رغم فعالیت زیاد واحدهای کارگاهی اما تعداد اشتغال در آن‌ها اندک است.

صابری تصریح کرد: با حمایت از صنایع کوچک و خوشه‌های مصوب استان بخش مهمی از مشکلات اشتغال و معیشت وضعیت مطلوبی به خود خواهد گرفت.

عامل توسعه خوشه انگشتر قم بیان کرد: طبق بررسی‌های انجام‌شده تامین مواد اولیه و فروش و بازاریابی، ۲ معضل عمده زیورآلات صنعتی در استان است.

وی اضافه کرد: برای رفع مشکل تامین مواد اولیه زیورآلات صنعتی باید گروه‌های کاری تشکیل و مواد اولیه از طریق خرید عمده انجام شود.

صابری ادامه داد: برای توسعه و رونق خوشه انگشتر و زیورآلات سنتی چاره‌ای جز حضور در بازارهای بین‌المللی نیست، تبادل و مشارکت با شرکت‌های بازرگانی و صادراتی در این رابطه امر اجتناب‌ناپذیری است.

وی تصریح کرد: برای موفقیت توسعه خوشه‌ای در استان در درجه نخست باید همدلی و همکاری بین فعالان این صنعت تقویت و مستمر باشد.

صابری با تاکید بر ضرورت حمایت سازمان‌های متولی از توسعه خوشه انگشتر اظهار داشت: برای بالندگی و رونق زیورآلات سنتی باید حمایت‌های دستگاه‌های متولی از فعالان این صنعت ادامه داشته باشد.

گفتني است در این آیین از جمعی از پیشکسوتان عرصه زیورآلات سنتی و خوشه انگشترسازی با اهدای لوحی تقدیر و از بسته سوغات استان رونمایی شد.