- پایگاه خبری رهپویان قم - https://rahpooyan-qom.ir -

بررسی۱۱راهبردمقام معظم رهبری برای نجات موسیقی درنشست تخصصی موسقی

 سومین  نشست از “سلسله نشست‌های تخصصی موسیقی” با موضوع نسبت شناسی تاریخ فقه و آرای رهبر معظم انقلاب اسلامی در زمینه موسیقی عصر سه‌شنبه ۲۴ دی ماه ۱۳۹۸ در سالن اجتماعات حوزه‌ هنری قم برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم به نقل از روابط عمومی حوزه هنری قم، در این نشست که با سخنرانی حجت‌السلام و المسلمین مجتبی فلاحتی و با حضور اهالی موسیقی و طلاب حوزه‌های علمیه همراه بود، بررسی سیر تطور موسیقی از  دیدگاه فقهی از منظر علما با تامل بر آراء مقام معظم رهبری نسبت به موسیقی ادامه یافت.

حجت الاسلام فلاحتی با استناد به نظر مقام معظم رهبری که موسیقی مسئله نظام است و نیز سفارش ایشان بر حل این مسئله، شناخت بیشتر مسئله را راهبردی دانست که می‌تواند یکی از پر مخاطب و کاربردترین هنرها را در خدمت تعالی جامعه قرار دهد.  

این مدرس حوزه و دانشگاه توصیفات سلبی، مدحی و یا ایجابی نسبت به موسیقی را مبتنی بر ملاک‌هایی دانست که محصول فقه و مصادیق موسیقی هستند.

وی خاطر نشان کرد: «این توصیفات مبنای نظرات علما شده و بر همین اساس است که هم‌زمان با انقلاب اسلامی و تجلی نمودهای ارزشمند موسیقی، نظرات امام خمینی(ره) و در ادامه آیت ‌الله خامنه‌ای نسبت به آن متفاوت‌تر از دوره‌های قبل شد و چهارمین موج نظری موسیقی رقم خورد.»

فلاحتی با توجه به غایت‌مدار بودن موسیقی در نظریه‌های فلوطین و سقراط، سودمندی، ارزشمندی و جنبه‌های زیبایی شناسانه موسیقی را مد نظر قرار داد و سمت و سو دادن تولیدات به سوی این غایت را در هموار شدن مسیر موسیقی در جامعه اسلامی تاثیرگذار دانست.

چهل ملاک موسیقی حلال از نگاه رهبر معظم انقلاب

مولف کتاب «فقه موسیقی، انقلاب اسلامی، تهدید یا فرصت» در ادامه چهل ملاک برای موسیقی حلال از نظر رهبر معظم انقلاب را برشمرد، از جمله؛ «موسیقی حذف شدنی نیست چون مردم نیاز به موسیقی دارند»، «موسیقی می‌توان ما را شفاء دهد.»، «موسیقی می‌تواند ملتی را نجات دهد، «موسیقی مصداق نعمت الهی است»، «موسیقی می‌تواند دل ناشاد ما را شاد کند.»

فلاحتی در ادامه با تاکید بر عدم رضایت کامل رهبری از وضعیت موجود موسیقی،  ۱۱ راهبرد از ایشان را با عنوان «طرح موسیقی نجات» مطرح و تشریح کرد. مواردی از آن‌ها عبارت بودند از؛ طرح نجات موسیقی، تولید موسیقی‌های نجات، ساماندهی وضعیت شعر و متن ترانه‌ها، تربیت نسل موسیقدانان متدین، ایجاد مراکز تخصصی موسیقی مناسب، حذف موسیقی‌های حرام، تولید موسیقی‌های ممدوح، بکارگیری موسیقی در جنگ نرم، واحدسازی مراکز، تدوین مرزهای حلال از حرام برای جوانان و اصلاح ممیزی‌های موسیقی. 

همچنین امیر حسن حاج ابراهیمی از اساتید موسیقی استان در قالب تکنوازی نی، قطعه‌ای کوتاه از موسیقی ایرانی در مایه شوشتری را نواخت و با اشاره به مقامات و دستگاه‌های موسیقایی، بر کاربرد هنر موسیقی در اسلام و قرآن تاکید کرد.

در بخش دوم نشست پرسش و پاسخی بین حاضران شکل گرفت و مباحثی درباره موضوع نشست مطرح شد.

سلسله نشست‌های تخصصی موسیقی با حضور حجت‌السلام مجتبی فلاحتی به عنوان سخنران، دو هفته یک بار در حوزه هنری قم برگزار می‌شود و حضور عموم علاقمندان در این نشست‌ها بلامانع است.