- پایگاه خبری رهپویان قم - https://rahpooyan-qom.ir -

بررسی راهكارهاي عملياتي مقابله باآنفولانزاي پرندگان درقم

استاندار قم با اشاره به تلفات ناشي از آنفولانزاي پرندگان در مرغداري هاي استان اظهار داشت: راهكارهاي عملياتي مقابله با آنفولانزاي پرندگان در كارگروه تخصصي بررسي شود.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم به نقل ازروابط عمومي استانداري قم، سيد مهدي صادقي استاندار قم در نشست با مرغداران استان قم طي سخناني با اشاره به عوامل شيوع آنفولانزاي پرندگان، درگيري بودن حدود ۶۰ كشور دنيا با اين بيماري را مورد توجه قرار داد و گفت: اين مسئله معضلي فراگير است؛ ولي با اتخاذ سياست هاي مناسب مي توان به كاهش خسارات ناشي از اين بيماري  كمك كرد.

صادقي با بيان اينكه بيماري آنفولانزاي پرندگان بايستيي به عنوان يك مسئله ي مشترك توسط دولت و بخش خصوصي مورد توجه قرار بگيرد افزود: تا زمانيكه به دنبال مقصر جلوه دادن طرف مقابل باشيم كاري از پيش نخواهد رفت.

وي افزود: بايستي با تشكيل كارگروهي متشكل از نمايندگاه بخش خصوصي، كارشناسان و نمايندگان دولت به تبيين راهكارهاي عملياتي در راستاي كاهش ابتلاي مرغداري ها به اين بيماري پرداخته شود.

رفيعي مدير كل دامپزشكي قم در اين جلسه با اشاره به معدوم سازي بيش از ۳ ميليون قطعه مرغ تخم گذار در قم گفت:‌ تراكم بالاي تعداد مرغداري هاي استان، همجواري با استان هاي درگير بيماري و پرورش مرغ به روش هاي سنتي از جمله دلائل شيوع اين بيماري در سطح مرغداري هاي استان قم بوده است.

مرغداران قمي نيز در اين جلسه مباحثي همچون ضعف در پرداخت خسارت ها توسط شركت هاي بيمه گذار، نبود نظارت كافي بر واحدهاي غيرمجاز، تراكم بالا و غيراصولي واحدهاي مرغداري، عدم برخورد جدي با واحدهاي متخلف و نيز عدم تحقق اعتبارات دولتي در راستاي مقابله و پيشگيري را از دلائل بيماري آنفولانزاي پرندگان در سطح استان قم عنوان كردند.

همچنین اداره کل دامپزشکی از اجرای طرح واکسیناسیون تب برفکی در قم خبر داد

 اداره کل دامپزشکی استان قم در راستای پیشگیری و مبارزه با بیماری تب برفکی در دامهای استان اقدام به اجرای طرح واکسیناسیون دامها مینماید.

طرح مذکور از مورخه شنبه ۲۳/۱۰/۹۶ به مدت یکماه و با استفاده از توان ۲۰  اکیپ دامپزشکی به اجرا گذاشته میشود و پیش بینی میشود ۱۰۰ هزار راس گاو و گوساله و ۱۰۰ هزار راس دام سبک تحت واکسیناسیون قرارگیرند.

شایان ذکراست که مایه کوبی در گوسفند و بز تنها هزینه تزریق اخذ و واکسن رایگان خواهد بود. ولی در مورد مایه کوبی گاو از دو واکسن بهادار و رایگان استفاده و هزینه تزریق اخذ خواهد شد.

اداره کل دامپزشکی استان از کلیه دامداران تقاضا دارد با اکیپهای دامپزشکی همکاری و هرگونه انتقاد و پیشنهادی را با شماره تلفن ۱۵۱۲ روابط عمومی در میان بگذارند.