برای کاهش خاموشی ها مردم درکاهش مصرف برق یاری کنند

معاون بهره برداری شرکت توزیع برق قم گفت:باتوجه به افزایش چشم گیر دما در استان ،برای کاهش خاموشی ها مردم درکاهش مصرف برق مسئولان را  یاری کنند. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری  پایگاه خبری رهپویان قم ،رضا مداحی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران، افزود: ۹ هزار مگاوات از تولید ۵۵ هزار […]

معاون بهره برداری شرکت توزیع برق قم گفت:باتوجه به افزایش چشم گیر دما در استان ،برای کاهش خاموشی ها مردم درکاهش مصرف برق مسئولان را  یاری کنند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری  پایگاه خبری رهپویان قم ،رضا مداحی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران، افزود: ۹ هزار مگاوات از تولید ۵۵ هزار مگاواتی کشور از نیروگاه های برق آبی استحصال می شود و امسال به دلیل کمبود منابع آبی، امکان تولید پنج هزار مگاوات نیروی برق از نیروگاه های برق آبی کاهش یافته است.

وی ادامه داد: این کمبود تولید برق به علاوه خرابی های احتمالی به دلیل دمای بالای هوا که ممکن است در پست ها و نیروگاه های برق رخ دهد، باعث کم شدن تولید برق و در نتیجه خاموشی های ساعتی در نقاط مختلف شده است.

وی اضافه کرد: برای مدیریت بهینه مصرف برق باید این خاموشی ها اعمال شود تا ساختار برق سراسری به دلیل افزایش مصرف در تابستان دچار مشکل نشود.

وی با بیان این که دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق قم زیر نظر شرکت برق استان تهران است، افزود: تمام نیروگاه های تولید برق به شبکه سراسری وصل است و دیسپاچینگ ملی با توجه به سهمیه ای که هر استان دارد، خاموشی ها را اعمال می نماید.

معاون شرکت برق قم گفت: جدول زمانبندی خاموشی های روزانه ای که اعلام می شود، جدول بیشینه می باشد و ممکن است در بازه های اعلامی خاموشی رخ ندهد و یا زمان آن کمتر باشد.

مداحی در پاسخ به سوال خبرنگار رهپویان قم مبنی برای اینکه وقتی ما نیاز مبرم به برق داریم،پس چرا به برخی کشورها آن را صادر میکنیم ،گفت:  این که برقی که در کشور نیاز داریم را صادر نمی کنیم وآنچه در برخی نقاط اگر هم صادراتی انجام شود،برق مازاد بر نیاز در آن منطقه است که امکان استفاده از آن در جاهای دیگر مورد نیاز میسر نیست، و برای افزایش میزان تولید اقدام هایی انجام شده است و مقدار تولید پاسخگوی مصرف نیست.

وی با بیان این که خاموشی ها ارتباط مستقیم با میزان تولید و مصرف دارد، بیان کرد: میزان مصرف ارتباط مستقیم با دما دارد و تا زمانی که دمای هوا بالا و میزان مصرف فراتر از تولید است، خاموشی ها نیز اعمال می شود.

مداحی افزود: با توجه به افزایش دمای هوا، حداقل تا ۲ هفته آینده گرما ادامه دارد و خاموشی ها نیز اعمال می شود و اگر افزایش دما ادامه داشته باشد خاموشی ها تا آخر مردادماه صورت می گیرد و البته ساعت های آن کمتر خواهد بود.

وی با تاکید بر این که خاموشی های شبکه سراسری ارتباطی با ظرفیت شبکه استان ندارد، ادامه داد: اگر نیروگاه ها برق مورد نیاز مصرف را تولید کنند، مشکلی در توزیع نخواهیم داشت.

وی تاکید کرد: برق مردم قم در تهران مصرف نمی شود و خاموشی های هر استانی با توجه به شاخص های همان استان از جمله دما، میزان مصرف و زیرساخت ها اعمال می شود.

مداحی با بیان این که سال گذشته پیک بار مصرف قم ۷۵۰ مگاوات بود، افزود: اگر امسال صرفه جویی صورت نمی گرفت، پیک بار به ۸۰۰ مگاوات می رسید.

وی اضافه کرد: در ۱۰ سال گذشته مصرف نیروی برق در قم ۱۰ درصد افزایش یافته، در حالی که رشد مصرف برق در سطح کشور، ۶ درصد بوده و این نشان دهنده رشد بسیار بالای برق در این استان می باشد که نیازمند مدیریت مصرف است.

مداحی با اشاره به اقدام های شبکه توزیع برق قم در مدیریت این بحران، بیان کرد: ظرفیت سامانه ۱۲۱ که مخصوص مشترکان برق است ۲ برابر شده و در حال حاضر توانایی پاسخگویی همزمان به ۱۲۰ تماس گیرنده را دارد.

وی افزود: ۱۲ اکیپ اجرایی و عملیاتی به تعداد اکیپ های شرکت توزیع نیروی برق اضافه شده و هم اکنون ۲۰ اکیپ در سطح شهر برای رفع خاموشی های ناشی از خرابی و نوسان برق فعال هستند.

وی به شهروندان توصیه کرد: در صورت قطع برق، وسایل خانگی و صنعتی که در مدار برق قرار دارند را از مدار خارج نمایید تا هنگام برقراری جریان برق به دلیل بالا رفتن ولتاژ از خسارت احتمالی به وسایل برقی و پست ها و فیدرهای شرکت برق جلوگیری شود.

معاون شرکت برق قم ادامه داد: باید برای وسایل برقی از محافظ های استاندارد استفاده شود تا به وسیله تاخیری که وسایل برقی را در مدار برق قرار می دهد، به وسایل آسیب نرسد.

وی تاکید کرد: آسانسورها باید طبق استاندارد مجهز به سیستم توقف اضطراری باشند تا کابین آسانسور در نزدیک ترین طبقه متوقف شود.

وی اضافه کرد: مشترکان اداره ها، شرکت ها و ارگان ها که در صورت قطع برق محل کارشان را ترک می کنند، وسایل را در وضعیت خاموش قرار دهند تا مصرف بیهوده و صدمه های احتمالی رخ ندهد.

مداحی افزود: مصرف برق در تمام نهادها پایش می شود و در صورتی که فراتر از الگوی مصرف باشد، به مسئولان امر گوشزد می شود.

وی تاکید کرد: برای مدیریت مصرف برق، سمینارها و جلسه های آموزشی با مشترکان بخش های مختلف برگزار شده و برای صرفه جویی در مصرف نیز یک هزار تفاهم نامه با مشترکان امضا شده است.

وی در ادامه با اشاره به نصب پنل های خورشیدی خانگی، بازگشت سرمایه در نصب این پنل ها را سه سال اعلام کرد و افزود: همشهریانی که علاقه مند به این سرمایه گذاری هستند می توانند به واحد بازار شرکت توزیع نیروی برق قم مراجعه نمایند.

مداحی با بیان این که ۵۴۷ هزار مشترک برق در بخش های مختلف قم وجود دارد، گفت: ۸۰ درصد مشترکان در بخش خانگی و ۱٫۱۴ در بخش صنعتی هستند، در حالی که ۳۳ درصد برق در بخش خانگی، ۳۰ درصد در بخش صنعتی و ۳۷ درصد در سایر بخش ها مصرف می شود.