- پایگاه خبری رهپویان قم - https://rahpooyan-qom.ir -

بار کم‌کاری برخی نهادها روی دوش شهرداری است

مدیر مرکز مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شهرداری قم گفت: اینکه برخی مسئولان صرفا فکر کنند اگر بخواهیم اقدام اصلاحی انجام دهیم هزینه‌ای متحمل خواهیم شد و به خاطر عدم پرداخت هزینه از زیر بار مسئولیت شانه خالی می‌کنند درست نیست.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم، علی‌اکبر رحیمی با اشاره انسداد مسیر تونل غدیر به دلیل آبگرفتگی، پس‌زدگی مکرر فاضلاب شهری در زمان بارندگی‌ها را مورد توجه قرار داد و گفت: در مکاتبات متعدد این مساله به استانداری و آب و فاضلاب اعلام شده و اقدامی صورت نگرفته و هرکدام دلایل توجیهی و غیرفنی می‌آورند که از اصلاح مشکل سرباز بزنند.

وی با تاکید بر اینکه آبگرفتگی مکرر تونل غدیر بار روانی دارد و مشکل در عبور و مرور ایجاد می‌کند تصریح کرد: نیاز است آبفا جدی به این مساله ورود کند و اینکه صرفا با دلایل غیرفنی دائم بخواهیم توپ را در زمین دیگری بیندازیم کار پسندیده‌ای نیست و هر سازمان و نهادی موظف است کار خود را به درستی انجام دهد.

مدیر مرکز مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شهرداری قم با بیان اینکه تونل غدیر شاهراه ترافیکی است و در زمان احداث حتما به مسائل تاسیساتی به درستی توجه شده و شرکت‌های متولی باید راهکار مناسب را برای رفع مشکل پیدا کنند گفت: اینکه صرفا فکر کنیم اگر بخواهیم اقدام اصلاحی انجام دهیم هزینه‌ای متحمل خواهیم شد و به خاطر عدم پرداخت هزینه از زیر بار مسوولیت شانه خالی کنیم درست نیست.

وی بیان کرد: برخی مسوولان به جای اینکه دائم فرافکنی کنند به وظایف ذاتی خود عمل کنند و کارها را به صورت اصولی و کارشناسی انجام دهند و در این بخش آب و فاضلاب باید بیشتر دقت کند.

رحیمی با اشاره به اقدامات انجام شده از سوی شهرداری در پی آبگرفتگی تونل غدیر گفت: پس از پس‌زدگی فاضلاب ناچار شدیم مسیر را ببندیم و به دلیل اینکه در زمانی از شب بود که ترافیک زیادی وجود نداشت کل ترافیک روی سطح انداخته شد و تا اوایل صبح و فروکش شدن بارندگی با موتورپمپ آبها منتقل شد؛ نهایتا پس از اطمینان نسبی از وضعیت تونل، انتقال مجدد ترافیک به محل حدود ساعت ۵ صبح صورت گرفت.

وی همچنین با اشاره به خطر وقوع سیلاب در پردیسان و آبگرفتگی سنگین در معابر این منطقه بیان کرد: در پردیسان هم از دو سه سال گذشته مکاتبات متعددی با استانداری و راه و شهرسازی داشتیم، اشکالاتی که در این محل بود عنوان کردیم و ضرورت احداث کانال اصولی و اساسی را در کنار شهرک دانشگاهی یادآور شدیم ولی متاسفانه صرفا استان به انتقال مکاتبات و… بسنده کرد و ردیف اعتباری اختصاص نیافت و عزم جدی برای رفع مشکل انتقال آب‌های سرگردان و رواناب‌های ناشی از بارندگی صورت نگرفت.

مدیرکل مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شهرداری قم با تاکید بر اینکه هر زمان بارندگی می‌شود خصوصا در محدوده شهرک دانشگاهی به دلیل اینکه مطالعات اساسی برای انتقال رواناب‌ها صورت نگرفته، مشکلاتی برای عبور و مرور و شهروندان به وجود آمده و بار اصلی این کار ناخواسته روی دوش شهرداری افتاده است خاطرنشان کرد: دستگاه‌های متولی امر هم هیچ‌کدام در این مواقع از نزدیک شاهد اتفاقات نیستند و پس از فروکش کردن آب‌ها و رواناب‌ها دوستان صرفا بازدید میدانی می‌کنند و می‌روند.

وی با بیان اینکه اسناد و مکاتبات متعدد به استان که این مشکل اعلام شده موجود است افزود: متاسفانه اقدام موثری از سوی استان و چه راه و شهرسازی ندیدیم؛ حجم عظیمی از اراضی به یک مجموعه دانشگاهی واگذار شده بدون مطالعات در حوزه رواناب‌ها و این همواره مشکل ساز است.

رحیمی همچنین با اشاره به وضعیت محور رودخانه بیان کرد: محور رودخانه از عصر دیروز مسدود شد و از روز قبل هم برابر اعلام آب منطقه‌ای مسیر رواناب هم مسدود شده بود و این مساله کمک می‌کرد تا از آبراه حداکثر استفاده را برای انتقال آب‌های ناشی از بارندگی کنیم و این مساله تصمیم استان است و هر زمان اعلام شود انسداد مسیر و بازگشایی آن صورت می‌گیرد.

وی اضافه کرد: در این مواقع هیچ‌یک از دستگاه‌ها به کمک شهرداری نمی‌آیند و شهرداری به تنهایی باید در میدان باشد؛ در بسیاری از موارد این روان آب‌ها در محدوده‌ شهری نیستند و وارد محدوده شهر شدند و شهر را به مشکل می‌اندازند. منابع طبیعی، استانداری، راه و شهرسازی و آب منطقه‌ای باید به این موضوعات بپردازند و مشکل را به صورت ریشه‌ای حل کنند.

پاسخ معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب استان قم:

جمع‌ آوری آب‌های سطحی وظیفه آب و فاضلاب نیست

معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب استان قم با بیان اینکه شبکه فاضلاب شهر صرفاً جهت جمع‌آوری فاضلاب خانگی طراحی شده است، یادآور شد: جمع‌آوری آب‌های سطحی از وظایف شرکت آب و فاضلاب نیست.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان قم، مهندس مجتبی وزین افضل با بیان اینکه جمع‌آوری آب‌های سطحی جزو وظایف شرکت آب و فاضلاب نیست، اظهار داشت: نباید روان آب‌های سطحی از جمله آب باران به شبکه فاضلاب هدایت شود.

معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب استان با اشاره به پس‌زدگی فاضلاب در برخی از مناطق شهر در هنگام بارندگی‌های طولانی و شدید خاطرنشان کرد: علت اصلی آن هدایت آب‌های سطحی به منهول‌های فاضلاب به منظور کاهش آب گرفتگی معابر است.

وی تصریح کرد: در زیرگذر غدیر هم جمع‌شدن آب باران و عدم وجود تأسیسات لازم شهری برای تخلیه آن، منجر ورود این آب‌ها به شبکه فاضلاب شد و مشکلاتی را به وجود آورد.

 

* اختلال در شبکه فاضلاب شهر با ورود آب‌های سطحی

معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب استان نیز تاکید کرد: بر اساس مبانی و ضوابط طراحی شبکه های فاضلاب و آبهای سطحی و همچنین مبحث ۱۶ مقررات ملی ساختمان، اولویت شبکه فاضلاب برای ایران شبکه مجزا است و شبکه فاضلاب شهر قم هم بر این مبنا طراحی و اجرا شده است.

مهندس مهدی نظرزاده خاطرنشان کرد: ورود هرگونه آب‌های سطحی باعث اختلال در کارکرد شبکه فاضلاب می‌شود و می‌تواند موجب پس‌زدگی و همچنین موجب ایجاد خسارت غیر قابل جبرانی به شبکه فاضلاب شهر و تاسیسات تصفیه خانه فاضلاب شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در بیش از ۵۰ درصد شهر شبکه فاضلاب اجرا شده است، تصریح کرد: شبکه فاضلاب بر اساس استانداردهای معتبر ملی و بین المللی طراحی و اجرا شده است و در شرایط بهره برداری عادی هیچ مشکلی را ندارد.

معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب استان قم در پایان با اشاره به دستورالعمل نصب انشعابات فاضلاب شرکت آب و فاضلاب استان قم و مبحث ۱۶ نظام مهندسی ساختمان مبنی بر جداسازی آب باران از شبکه فاضلاب و حفر چاه جذبی برای آب باران گفت: باید در این زمینه برنامه ریزی لازم صورت گیرد و به ساختمان های جدید که فاقد چاه جذبی برای آب باران، پایان کار داده نشود.