- پایگاه خبری رهپویان قم - https://rahpooyan-qom.ir -

اگرمایک نگاهی به پایه‌های انقلاب کنیم،انقلاب ماروی دوش همین جوانان است

آیت الله حاج شیخ محمدجواد فاضل لنکرانی در دیدار دکتر مهدی زاده دبیر ستاد توسعه فناوری های حوزه انرژی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و هیئت همراه گفت:اگرمایک نگاهی به پایه‌های انقلاب کنیم،انقلاب ماروی دوش همین جوانان است.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم ،سخنان آیت الله حاج شیخ محمدجواد فاضل لنکرانی
در دیدار دکتر مهدی زاده دبیر ستاد توسعه فناوری های حوزه انرژی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و هیئت همراه ـ ۲۱ / ۷ / ۹۸
بسم الله الرحمن الرحیم
از جنابعالی و دوستان بزرگوارتان تشکر می‌کنم .
اصل جوانگرایی یک مسئله‌ای است که اگر ما یک نگاهی به پایه‌های انقلاب کنیم، انقلاب ما روی دوش همین جوانان است، البته انقلاب ما این افتخار را دارد که پیر، جوان، زن، مرد، همه اقشار در آن بوده‌اند، ولی شهدای ما عمدتاً از طیف جوان بودند، در تظاهرات قبل از انقلاب جوانانی که از ۱۵ سال به بالا بودند، خود ما در تظاهرات خیلی شرکت می‌کردیم واگر به عقب‌ترو به صدر اسلام برگردیم خود اسلام برای جوان یک ظرفیت فوق العاده‌ای را در همه ابعاد قائل است ، عبادت جوان اصلاً با عبادت پیرها قابل مقایسه نیست، شاید دو رکعتی که یک جوان عبادت می‌کنم آن هم در دل شب، با صدها رکعت یک پیرمرد قابل مقایسه نباشد. ذهن خلاق، گیرایی مطالب و فهم جوان، اینها بسیار مطلب روشنی است و در دین ما خیلی به این اهمیت داده شده و اگر نظام جمهوری اسلامی واقعاً برای جوانان یک برنامه دراز مدت، عمیق و ریشه‌دار نداشته باشد این خودش دور شدن از مبانی دین است.
یک وقتی هست که ما می‌گوئیم خوب است،به جوان‌ها هم بها بدهیم، جوانان را به میدان بیاوریم و آنها را مشمول کنیم،دین بالاتر از اینها را می‌گوید، دین می‌گوید نه تنها اولویت بلکه به عنوان تعیّن ،جوانان سرمایه‌ی اصلی یک جامعه در مسائل معنوی، علمی،مادی هستند، در جنگ‌ها خیلی از فرمانده‌ها در صدر اسلام جوان بودند، در بعضی از جنگ‌ها چون سن فرمانده کم بود یک عده از اصحاب پیامبر از پیرمردها و مسن‌ها تبعیت نکردند و گفتند ما همراه این نمی‌رویم که پیامبر هم آنها را لعن کرد، فرمود لعن الله من تخلف عن جیش اسامه، اسامه جوان بود و تمام عیبی که دیگران به او می‌گرفتند که چرا برویم زیر پرچم اسامه که جوان بود. امیرالمؤمنین علیه السلام تمام فضائل را می‌دانستند دارد، همه هم اقرار داشتند ولی برای اینکه بایکت کنند می‌گفتند این جوان است و نمی‌تواند حاکم باشد.
بالأخره در دین ما به جوان خیلی اهمیت داده شده ، اگر ما سیره پیامبر را بررسی کنیم بیشتر مخاطبینش جوانها بودند،که به نظر من حوزه‌ها باید اینها را بررسی کند و پژوهش‌ها را انجام بدهند و در اختیار مسئولین دولت قرار بدهند.
دین به مسئله جوان‌ها خیلی اهمیت می‌دهد، اگر فرمایشات امام رضوان الله تعالی علیه را درباره جوانان ببینیم خودش یک کتاب است و واقعاً یکی از برجستگی‌های رهبری معظم انقلاب در طول این دوره رهبری از اول تا حالا بیشترین خطابش به جوانان است که جوان‌ها بیایند در میدان انقلاب، بحمدالله انقلاب‌مان روی دوش جوانان هست، اگراستمرار پیدا کند این انقلاب تضمین می‌شود، رهبری می‌فرمایند این انقلاب ما اصلاً پیری در آن معنا ندارد، این چند دلیل می‌تواند داشته باشد. یک دلیلش این است که این مبانی و اعتقادات از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود ولی یک وجه روشنش این است که هر نسلی که می‌آید جوانان نسل بعد انگیزه‌های انقلابی‌شان نسبت به نسل قبل قوی‌تر است. جوان مبارز، زیر بار ظلم و زور نمی رود، عدالت گرا است، با تبعیض مخالف است،به هم‌نوع خودش همراهی می‌کند و مبانی که همه جوانان دارند، آن جوانی که متدیّن است این مبانی را دارد و آن جوانی که متدین نیست آن هم این مبانی را دارد، بالأخره یک آدمی که سنی از او گذشته را بگوئیم تو در سن هفتاد هشتاد سالگی برو مبارزه با ظلم کن، نه اینکه بگوئیم نمی‌کند! ولی انگیزه‌اش مثل جوانی که در مقابل ظلم و همه ناملائماتش حاضر است بایستد، جوانان فراوانی که واقعاً جان خودشان را الآن در حزب الله لبنان وفلسطین ویمن در کف اخلاص گذاشتند و در مقابل اسرائیل و دشمنان ایستادند.
یمن را واقعاً جوان‌ها دارند اداره می‌کنند، می‌بینیم آن کسی که مسئولیت رهبری اینها را دارد یک جوان است، یک پیرمرد ۷۰ ساله نیست! بنابراین اصل دین و انقلاب، امام، رهبری، از جهت پشتوانه‌های فکری در این زمینه کم نداریم. البته من معتقدم که باید بیشتر از این مطرح بشود.
مسئولین ما یک بخشی‌شان باورشان بر اینست که جوان نمی‌تواند اداره کند ما باید این باورها را تصریح کنیم، بگوئیم یک جوان خلاق است،جوان می‌تواند ایده‌های جدیدی حتی در اجرا بیاورد که اصلاً در ذهن گذشتگان ما نبوده و ما باید اینها را به میدان بیاوریم،الان درا ین اختراع‌ها چند مورد پیرمرد بودند که اختراع کردند! من هر چه از تلویزیون می‌بینم تمام چهره‌های جوان هستند. همه جوان هستند که دنبال اختراع و دنبال خلق فکر جدیدی بودند، باید باورها را تصحیح کنیم. البته حوزه‌ها مسئولیت دارند، علما، بزرگان، مراجع، اینها بایداصل این مطلب را به مردم بگویند که جوانان را ما تشویق کنیم بروید به دنبال خلاقیت، به طرف دانش‌های نوینی بروید که امروز در جامعه ما مطرح می‌شود، این صنعت ما باید بر همین مسائل دانش بنیان استوار باشد، کارخانجات، تجار، صنعتگران، به سمت اینها بروند ،واز آن طرف مسئولین دولتی لازم است برای جوان‌ها در هر سالی باید یک فضاهای جدیدی باز کنند.
یک تشکری هم از صدا و سیما می‌کنم که می‌بینم گاهی اوقات در صدا و سیما یک شغلی را تمام جزئیاتش و کارآفرینش را می‌آورند،نوعاً جوانان هستند. یک کارآفرین را می‌آورند که این شغل این مقدار سرمایه می‌خواهد از اینجا باید شروع کرد و به اینجا باید خاتمه داد، خیلی از جوانان جامعه ما نمی‌دانند باید چکار کنند؟ باید به او گفت که تو این پول را برو فلان جا برای تسهیلات، برو فلان جا برای مجوز و موافقتها، باید مشاورینی گذاشته شود، باید امروز برای خلق شغل جدید این مجموعه جنابعالی باید مشاورینی برای جوانان جامعه، که حتماً هم دارید، که یک جوانی امروز این تلفن را بردارد می‌خواهد مشاوره کند که من پدرم از دنیا رفته، صد میلیون ارث به من رسیده، چه کنم این مقدار پول را که هدر نرود و بلکه درمسیرتولید جامعه قرار بگیرد؟‌واقعاً از صدا و سیما در این جهت که برای کارآفرینی بسیار دقیق و خوب کار می‌کند که با همکاری این مجموعه علمی و فناوری شما و دوستان شما هست تشکر می‌کنیم.
بزرگان ما و از انبیاء گرفته تا اوصیاء آنها و تا دیگران به جوانان اعتماد می‌کردند ، در طول تاریخ دین این مسئله به خوبی مشهود است که اعتماد به جوانان می‌کردند امیدوارم ان شاء الله این فرهنگ استفاده،‌ باور کردن و میدان دادن و اعتماد بر جوانان،نهادینه بشود و ما واقعاً از این اموری که مربوط به علوم و صنعتهای دانش بنیان هست از جناب آقای ستاری و شما و دوستانتان، این همه شغل آفریدید واز این جهت به کشور اعتبار دادید تشکر می‌کنیم. آن هم در شرایط بسیار سخت که دشمن دنبال زمین خوردن این نظام است، شما با قدرت ایستادید، آبروی این نظام را حفظ کردید و دارید این قافله علمی کشور را جلو می‌برید و واقعاً باید یک طوری بشود که حتی یک نفراز کشور مهاجرت نکند،این که آمار مهاجرتها و فرار مغزها زیاد است گاهی اوقات در فضای مجازی می‌نویسند مخصوصاً گاهی آدم می فهمد که یک مقدارش بازارگرمی است، دائماً می‌نویسند فلان کشور بدون زبان انگلیسی برود در دانشگاه، مگر این ممکن است؟ کسی بدون زبان بتواند سر کلاس استادی بنشیند که انگلیسی حرف می‌زند؟! آدم می‌خندد ولی پیداست که دشمن برای صید جوانان ما خیلی کار می‌کند، دشمن هم دنبال این است که سرمایه‌های علمی و مالی و فکری جوانان این کشور را ببرد. به نظر من آنها ارزش جوانان کشور ایران را بیشتر از خود ما فهمیدند و دائماً سرمایه‌ گذاری می‌کنند و همین که فرمودید در این کنفرانس‌ها و در این جلسات علمی بین ا لمللی می‌آیند سراغ انسان که بیائید فلان جا، آنجا همه امکانات فراهم است.باید مسئولین کشور ما یک جوان نخبه‌ی علمی شد آن چنان زمینه را برای اینکه با فراغت بال فکرو اندیشه و تولید علم کند، باید همه مشکلات را از او دور کنند، یک حقوق وامکانات بسیار خوبی برایش قرار بدهندو نگویند این هم مثل یک آدم اداری معمولی و مثل بقیه، این سرمایه کشور است و باید این را حفظ کنند و این سرمایه را برای آینده حفظ کنند.
امیدواریم مسئولین توجه بیشتری به جوانان داشته باشند و فرمایشات رهبری معظم انقلاب در نخبه‌گرایی و توجه به نخبگان که همین فرمایشات اخیرشان باز بسیار کلیدی و محوری بود،بیشتر باور کنند و ترتیب اثر بدهند و ما شاهد شکوفایی استعدادهای جوانان کشورمان در همه علوم باشیم ان شاء الله.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته
درابتدای این دیدار آقای دکتر مهدی زاده از وضعیت و موفقیت جوانان نخبه کشور گزارشی ارائه نمودند