- پایگاه خبری رهپویان قم - https://rahpooyan-qom.ir -

اهدای خون صدقه جاریه ای است برای نجات جان انسان ها

اهدا خون، هدیه‌ای ارزشمند که با سرخی خود،‌ سبزی حیات را به جان می‌بخشد و حس نوع‌دوستی انسان ها را به نمایش می‌گذارد.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم به نقل از ایرنا،از زمان خلق انسان تاکنون، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های بشر کمک به هم نوعان خود بوده و در هر دوره‌ای از تاریخ این مساله به شکلی خاص ظهور و بروز بیشتری داشته است،‌ تا این‌که در اثر پیشرفت‌های علمی، امکان انتقال خون به‌عنوان مهم‌ترین عامل حیات میان انسان‌ها به وجود آمد و امروز شمار زیادی از مردم با مراجعه به مراکز رسمی انتقال خون و اهدای داوطلبانه خون خود به بیماران و سایر افراد نیازمند، برای دستگیری از دیگران پیش‌قدم می‌شوند.

در کشور ما نیز برای ساماندهی و مدیریت یکپارچه فرآیند انتقال خون از مرداد سال ۱۳۵۳ شمسی سازمان انتقال خون ایران باهدف سامان بخشیدن به وضعیت خون‌رسانی و به‌منظور ترویج فرهنگ اهدا، تهیه و تأمین خون و فرآورده‌های سالم و مطمئن و رایگان برای رفع نیاز بیماران نیازمند، به‌خصوص مبتلایان به تالاسمی، هموفیلی و لوسمی به وجود آمد و از آن تاریخ به بعد، سالروز تأسیس این سازمان در نهم مردادماه، به‌عنوان روز اهدای خون نام‌گذاری شده است.

در همین رابطه خبرنگار ایرنا نظر شماری از اهداکنندگان مستمر خون و مسئولان این حوزه در قم را جویا شد.

اهدا خون اقدامی خداپسندانه و صدقه جاریه است

یکی از اهداکنندگان مستمر خون در این رابطه گفت: اهدا خون اقدامی خداپسندانه و صدقه جاریه است که ثواب فراوان دنیوی و اخروی برای فرد اهداکننده به دنبال دارد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مجتبی شریعت زاده بیان کرد: خون اهداشده برای حفظ حیات و سلامت بیماران مورداستفاده قرار می‌گیرد و این ازجمله بهترین اعمالی است که از انسان به یادگار می‌ماند.

وی با اشاره به این‌که اهدا خون علاوه بر فایده رساندن به دیگران برای خود فرد اهداکننده نیز مفید است،‌ افزود:‌ حدود ۳۵ سال است که از اهداکنندگان مستمر خون هستم و در طول این مدت همواره آثار مثبت این عمل نیک را در زندگی خود حس کردم.

وی ادامه داد:‌ انسان وقتی این توان را دارد که می‌تواند با اهدا خون خود، جان بیماران و مجروحان حوادث و تصادفات را نجات دهد،‌ باید شکرگزار خداوند متعال باشد.

شریعت زاده گفت: اقشار مختلف جامعه و ازجمله کودکان بیمار نیازمند به خون از آثار این کار خداپسندانه بهره‌مندمی شوند و دعای خیر آنان سعادت انسان را در پی دارد.

وی بیان کرد: اهدا خون اقدام نیکی است که موجب رضایت خداوند متعال و خلق می‌شود و مهربانی را در جامعه گسترش می‌دهد،‌ بنابراین همه افرادی که توانایی انجام این کار رادارند بهتر است قبل از گرفتار شدن به مریضی و کهولت سن وارد جمعیت اهداکنندگان شوند.

وی ادامه داد: در دین مبین اسلام نسبت به دستگیری از دیگران و کمک به نیازمندان بسیار سفارش شده است که در زمان ما اهدا خون،‌ ازجمله مصادیق کمک به نیازمندان است که باید در جامعه اسلامی بیش‌ازپیش ترویج شود.

این اهداکننده مستمر خون گفت:‌ وقتی انسان حساب می‌کند که با این کار خیر، ‌سلامتی چه تعداد انسان حاصل می‌شود، خوشنودی و رضایت تمام وجودش را فرامی گیرد و می‌خواهد تا پایان عمر به این کار خیر ادامه دهد.

وی بیان کرد: اهدا خون اقدامی ارزشمند درراه کمک به دیگران است که باید در جامعه اسلامی ما روزبه‌روز توسعه یابد و همه افراد دارای توانایی این کار نسبت به انجام آن اهتمام لازم را داشته باشند.

اهدای خون دارای منفعت ۲ طرفه برای فرد اهداکننده و گیرنده است

یکی دیگر از اهداکنندگان مستمر خون در این خصوص گفت: اهدای خون دارای برکات فراوان برای فرد اهداکننده و گیرنده آن است و سلامت هر دو طرف را تضمین می‌کند.

محمد صیاف زاده بیان کرد:‌ اهدا خون،‌ کاهش غلظت و فشارخون فرد اهداکننده را در پی دارد و برای سلامت وی بسیار مفید است و همچنین موجب حفظ حیات و سلامت فرد گیرنده می‌شود.

وی بیان کرد: به همین دلیل است که پزشکان و افراد کارشناس در حوزه مسائل پزشکی،‌ اهدا خون را یکی از راه‌های حفظ سلامتی می‌دانند.

وی ادامه داد: درگذشته امکان نگهداری خون وجود نداشت اما امروز این فرصت فراهم است و افراد می‌توانند با اهدا خون خود به دیگران موجب حفظ حیات آنان شوند،‌ حتی اکنون فناوری نگهداری بخش‌های مختلف خون به‌صورت جداگانه نیز امکان‌پذیر است که تأثیر بسیاری در رفع نیاز بیماران به فرآورده‌های خونی دارد.

صیاف زاده گفت:‌ به این امید که بتوانم مشکل افراد نیازمند به خون را برطرف کنم حدود ۱۰ سال است که هر سه ماه یک‌بار خون خود را اهدا می‌کنم و این عمل نه‌تنها هیچ مشکل جسمی برایم ایجاد نکرده است بلکه موجب سلامت بدن و نشاط روحی بنده نیز شده است.

اهدای خون سلامت بدن را افزایش و هیچ آسیبی به آن وارد نمی‌کند

همچنین علی بمانی یکی دیگر از اهداکنندگان مستمر خون در استان قم در این رابطه گفت:‌ از سال ۶۶ اولین اهدا خون خود را انجام دادم و تاکنون نیز این کار را انجام می‌دهم،‌ در طول این سال‌ها حدود ۱۰۰ اهدای خون داشتم،‌ کسانی که می‌خواهند خون اهداکننده بدانند این مساله هیچ آسیبی به سیستم ایمنی بدن آن‌ها وارد نمی‌کند، چراکه در غیر این صورت اهداکنندگان مستمر خون نخستین کسانی بودند که با مشکل مواجه می‌شدند بلکه این عمل سلامت بدن ایشان را نیز افزایش می‌دهد.

وی بیان کرد: حس آرامش جسمی و روحی برای کسی که خون می‌دهد ایجاد می‌شود،‌ زمانی که شخصی خون می‌دهد، خون تازه در رگ‌های او جاری می‌شود و به همین دلیل حس سبکی و نشاط می‌کند،‌ همچنین زمانی که می‌بیند خون او توانسته درروند سلامتی بیماران مؤثر باشد،‌ احساس خوشایندی به او دست می‌دهد.

وی ادامه داد: اهدای خون بهترین راهکار برای کمک به نیازمندان و ترویج حس نوع‌دوستی در جامعه است و همه افراد می‌توانند از حس لذت‌بخش این عمل خداپسندانه برخوردار شوند.

بمانی گفت:‌ وقتی انسان مشاهده می‌کند خونی که او اهدا کرده موجب سلامتی دیگران شده است، احساس رضایت می‌کند و آرامش خاصی سراسر وجود او را دربرمی گیرد.

نگاهی به وضعیت اهدای خون در استان قم

هر ۱۰ دقیقه یک واحد خون در مراکز درمانی قم توزیع می شود

مدیرکل انتقال خون قم، بابیان اینکه درهر ۱۰ دقیقه یک واحد خون در مراکز درمانی توزیع می‌شود، گفت: این امر خون موردنیاز در استان را تأمین می‌کند.

مرتضی نوریان افزود: اهدای خون در استان از میانگین کشوری بالاتر است و نزدیک به شهرهای توسعه‌یافته در اهدای خون هست.

وی بابیان اینکه خون این استان ازلحاظ ایمنی در سطح سالم و ایمن قرار دارد، ادامه داد: چهار درصد اهداکنندگان خون را در قم زنان تشکیل می‌دهند که این رقم در سطح کشور پنج درصد است.

وی با اشاره به اینکه میزان اهدای خون جنسیت ندارد و در کشورهای توسعه‌یافته حدود ۵۰ درصد اهداکنندگان بانوان می‌باشند، افزود: جمهوری اسلامی ایران ازلحاظ اهدای خون و سلامت ایمنی جزو کشورهای صاحب‌نظر اهدای خون در منطقه است.

نوریان افزود: اهداکنندگان خون بر اساس شعار سازمان جهانی خون با عنوان «هر اهداکننده خون یک قهرمان است»، قهرمانانی هستند که نسبت به وضعیت بیماران جامعه حساس می‌باشند و در این امر خیرخواهانه مشارکت دارند.

وی بابیان اینکه از اهدای خون و فراورده‌ای آن جان سه بیمار نجات می‌یابد، افزود: پلاسمای خون‌گرفته می‌شود و برای تهیه دارو به کشورهای مربوط ارسال می‌شود و درنهایت داروها برای بیماران خاص به کشورمان بازمی‌گردد.

وی گفت: از هر واحد خون اهدایی فراورده‌های گوناگونی همچون پلاکت، پلاسما، گلبول قرمز، گلبول سفید و کرایوپرو تهیه و تولید و این فراورده‌ها در مرکزهای درمانی و بالینی بر مبنای نیاز بیماران توزیع می‌شود.

نوریان بیان کرد: خون هیچ‌گونه جایگزین مصنوعی ندارد، افرادی که خون اهدا می‌کنند، عضوی از بدنشان را اهدا می‌کنند که آقایان در طول سال چهار مرتبه و بانوان سه مرتبه مجاز به اهدای خون هستند.

وی با تأکید بر اینکه اهدای خون صدقه جاری است، خاطرنشان کرد: خون و فراورده‌های آن جان بیماران نیازمند به‌ویژه بیماران سرطانی بدخیم و هموفیلی را نجات می‌دهد.

وی با تقدیر و سپاسگزاری از اهداکنندگان و حامیان اهدای خون افزود: نهادهایی مانند جمعیت هلال‌احمر از حامی‌های اهداکنندگان خون هستند که از برنامه‌های این اداره کل و تشویق مردم به اهدای خون حمایت می‌کنند.

نوریان از آمادگی این اداره کل برای دریافت شبانه‌روزی از اهداکنندگان خون خبر داد و تأکید کرد: در صورت نیاز، آماده دریافت خون به‌صورت ۲۴ ساعته هستیم.

اهدای خون در قم ۴ درصد افزایش یافت

معاون فنی اداره کل انتقال خون قم نیز گفت: در چهار ماه نخست امسال ۱۳ هزار و ۵۹۸ واحد خونی در قم اهدا شد که این آمار نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۴ درصد افزایش‌یافته است.

علیرضا کبیری ادامه داد: از ابتدای امسال تا پایان تیرماه ۱۶ هزار و ۶۰۹ تن برای اهدای خون به مرکز اهدای خون قم در میدان روح‌الله مراجعه کردند که از این تعداد ۱۳ هزار و ۵۹۸ تن موفق به اهدای خون شدند که از هرکدام یک واحد خون دریافت گردید.

وی اضافه کرد: از این تعداد ۴۹۲ تن بانوان بودند که موفق به اهدای خون شدند و ۳.۶۲ درصد از کل اهداکنندگان خون را به خود اختصاص دادند.

معاون فنی اداره کل انتقال خون قم تعداد اهداکنندگان مستمر خون از ابتدای سال جاری تا پایان تیرماه را ۸ هزار و ۱۱۶ تن برشمرد و گفت: حدود ۶۰ درصد اهداکنندگان مستمر بوده‌اند که در یک سال گذشته بیش از ۲ مرتبه خون اهدا کرده‌اند.

وی همچنین آماری از اهدای خون در تیرماه سال جاری ارائه کرد و گفت: در این ماه چهار هزار و ۱۱۹ تن به مرکز انتقال خون مراجعه کردند که از این تعداد سه هزار و ۳۴۱ تن موفق به اهدای خون شدند.

وی افزود: همچنین میزان تولید پلاکت فرزیس در تیرماه سال جاری ۳۳ واحد خون بوده است که ارزش علمی و درمانی بالایی برای بیماران سرطان خونی دارد که این تعداد نسبت به تیرماه سال گذشته بیش از ۵۰ درصد رشد داشته است.

کبیری گفت: پلاکت فرزیس، یکی از روش‌های اهدای خون است که تنها یک جزء خاص از خون اهداکننده، جدا و بقیه اجزای خون به اهداکننده بازگردانده می‌شود.

گزارش: سید محمدابراهیم جنابان