- پایگاه خبری رهپویان قم - https://rahpooyan-qom.ir -

اهدای خون خبرنگاران قمی در حمایت از مردم مظلوم یمن

همزمان باهفته اهدای خون ونزدیک شدن به ۱۷مرداد،روز خبرنگار،خبرنگاران قمی اقدام به اهدای خون نمودند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری رهپویان قم ، همزمان باهفته اهدای خون ونزدیک شدن به ۱۷مرداد،روز خبرنگار،خبرنگاران قمی پیش از ظهر امروز با حضور درپایگاه انتقال خون میدان روح الله،خون خود را اهدا کردند.
در این مراسم که باحضور پرشور خبرنگاران خانم وآقای قمی همراه بود،مدیر کل پایگاه انتقال خون استان قم که همپای خبرنگاران به همراه معاونین خود اقدام به اهدای خون نمود،با اشاره به فرارسیدن ۹مرداد روزملی اهدای خون ،اظهار داشت:جای بسی خوشحالی است که این روز وهفته اهدای خون با روز خبرنگار تقارن پیدا می کند وما همه ساله در استان قم شاهد حضور ارزشمند خبرنگاران واصحاب رسانه درمراکز اهدای خون هستیم وامسال نهمین سال است که این مراسم در استان قم برگزار می شود ومن ومعاونیم امسال تصمیم گرفتیم که در کنار خبرنگاران قمی به اهدای خون بپردازیم.
دکتر مرتضی نوریان افزود:در استان قم شاخص اهدای خون ۳۲در هزار نفر است که بالاتر از میانگین کشوری ونزدیک به میانگین کشورهای توسعه یافته است.
وی گفت:از زمان تاسیس سازمان انتقال خون درسال۵۳تاکنون ،ماشاهد پیشرفت های زیادی در عرصه خونگیری وپالایش خون های اهدایی مردم هستیم .به طوری که هم اکنون از خون های اهدایی مردم فرآورده های زیادی مانند پلاسما،پلاکت و…تولید می شود وجان هزاران نفر را نجات می دهد.

رشد ۴ و نیم درصدی اهدای خون
وی از رشد۴و نیم درصدی اهدای خون در ۴ ماهه گذشت گفت و افزود در ۴ ماهه اول سال بیش از۱۶۲۸۱ نفر برای اهدای خون به مراکز انتقال خون مراجعه کردند که از این تعدادچهرده هزارو ۸۰۲ نفر توانستند خون خود را اهدا کنند که در مقایسه به سال گذشته چهارو نیم درصد رشد داشته .
از این تعداد ۷۷۶ نفر خانم ها بودند که سهم۵ درصدی را به خود اختصاص دادندودر این مدت ۱۸ هزار واحد خون و فراوردهای خونی در سطح استان و در مراکز درمانی توزیع شده که رشد ۱۲ درصدی را نشان میدهد و نیز ۵۳۳۵ واحد خون و فراوردهای ان در شبکه خون رسانی کشور توزیع شده که رشد۱۸ درصدی را به دنبال داشته است.
وی ضمن قدر دانی ازحس مسولانه و نوع دوستانه مردم عزیز گفت :در سال جاری تا کنون بیش ازدو هزارو۵۰۰لیترپلاسما به شرکت پالایشگر جهت تولید داروی مشتق از پلاسما ارسال شده که نسبت به سال قبل بادو هزارو ۳۵۰ لیتر بیش از ۶ درصد رشد را نشان میدهد.
وی از اجرای طرح سپاس درپایگاه های انتقال خون خبر داد وافزود:در این طرح که مدتی از اجرای آن می گذرد،از اهداء کنندگانی که علاقمند هستند،نمونه خون بیشتری می گیریم وآن را مورد بررسی ژنتیکی قرار می دهیم وپس از آن در بانک های ژنیتک خون ما گذاشته می شود تا در صورتی نیاز آن فرد به آن نمونه ها ،در هرکجای کشور باشد،برای اون ارسال شود.
وی با اشاره به اینکه بنابر گفته خبرنگاران،هرسال اهدای خون آنان بایک شعار حمایتی همراه است،خاطر نشان کرد:شعار امسال خبرنگاران قمی حاضر ،اهدای خون با هدف حمایت از مردم مظلوم یمن است.که باتوجه به حملات ددمنشانه قدرت های ارتجاعی منطقه به مردم مظلوم وبی گناه یمن ،یک شعار به جا ودر راستای حمایت از مظلومان است.
همچنین در سنوات گذشته ماشاهد بودیم که خبرنگاران قمی در چنین روزی با شعارهایی مانند حمایت از مردم مظلوم فلسطین،عراق،و…اقدام به برگزاری مراسم اهدای خون خود نمودند.
شایان ذکر است که در این مراسم،تعدا زیادی از خبرنگاران قمی اقدام به اهدای خون خود نمودند.

پایان پیام/