اهدای خون بیش از ۷۰خبرنگار قمی همزمان با روز اهدای خون

اصحاب رسانه استان قم باحضور چشمگیر خود در پایگاه انتقال خون روح الله،حماسه بیاد ماندنی رقم زده ورکورد حضور دسته جمعی  اصحاب رسانه در یک روز جهت اهدای خون شکستند وباحضور ۷۲نفر از آقایان وخانم های خبرنگار از تمامی رسانه های نوشتاری،تصویری وفضای مجازی،حماسه بیاد ماندنی رقم زدند. به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم ،به […]

اصحاب رسانه استان قم باحضور چشمگیر خود در پایگاه انتقال خون روح الله،حماسه بیاد ماندنی رقم زده ورکورد حضور دسته جمعی  اصحاب رسانه در یک روز جهت اهدای خون شکستند وباحضور ۷۲نفر از آقایان وخانم های خبرنگار از تمامی رسانه های نوشتاری،تصویری وفضای مجازی،حماسه بیاد ماندنی رقم زدند.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم ،به مناسبت ۹مرداد ،روز اهدای خون ونزدیک بودن به روز خبرنگار،اصحاب رسانه استان قم صبح امروز  باحضور چشمگیر خود در پایگاه انتقال خون روح الله،حماسه بیاد ماندنی رقم زده ورکورد حضور دسته جمعی  اصحاب رسانه در یک روز جهت اهدای خون شکستند وباحضور ۷۲نفر از آقایان وخانم های خبرنگار از تمامی رسانه های نوشتاری،تصویری وفضای مجازی،حماسه بیاد ماندنی رقم زدند.

حسین کبابی از پایگاه خبری رهپویان قم که کار هماهنگی این برنامه را با همکاری روابط عمومی انتقال خون استان قم برعهده داشت با اشاره به اینکه برای پانزدهمین سال است که ما خبرنگاران به صورت خود جوش این حرکت را درچنین روزی انجام می دهیم،خاطر نشان کرد:ما این کار را پانزده سال پیش وباحضور نزدیک به ۱۰نفر آغاز کردیم وخوشبختانه سال به سال برتعداد اصحاب رسانه جهت مشارکت در این امر ارزشی افزوده شد تا ما امروز شاهد شکسته شدن رکورد حضور دسته جمعی اصحاب رسانه جهت اهدای خون باحضور بیش از ۷۲خبرنگار وعکاس خبری باشیم.

مرتضی نوریان مدیر کل انتقال خون استان قم  در حاشیه برنامه اهدای خون  امروز اظهار کرد: اهدای خون توسط هر فرد، حداقل موجب نجات سه بیمار می شود.

وی با اشاره به فرآورده های خونی بیان کرد: پلاسمای خون گرفته می شود و برای تهیه دارو به کشورهای مربوط ارسال می شوند و در نهایت داروها برای بیماران خاص به کشورمان باز می گردند.

وی افزود: از هر واحد خون اهدایی فرآورده‌های گوناگونی همچون پلاکت، پلاسما، گلبول قرمز، گلبول سفید و کرایوپرو تهیه و تولید و این فرآورده ها در مرکزهای درمانی و بالینی بر مبنای نیاز بیماران توزیع می‌شود.

نوریان ادامه داد: خون هیچ گونه جایگزین مصنوعی ندارد، افرادی که خون اهدا می‌کنند، عضوی از بدنشان را اهدا می‌نمایند که آقایان در طول سال چهار مرتبه و بانوان سه مرتبه مجاز به اهدای خون هستند.

وی با تاکید بر اینکه نیاز به فرآورده های خونی مراکز درمانی استان به صورت صد در صد تامین شده است، اعلام کرد: در چهار ماه نخست سال جاری، ۱۸ هزار فرآورده خونی به مراکز درمانی استان ارسال شده است.

وی خاطرنشان کرد: میزان تعداد مراجعه کنندگان اهدای خون در سال جاری کاهش یافته است که لازم و ضروری می باشد که رسانه ها در زمینه اهمیت اهدای خون به مردم اطلاع رسانی کنند.

نوریان همچنین  گفت:  طرح سپاس با هدف پذیرش اهداکنندگان سلول های بنیادی خون ساز از بین افراد غیر خویشاوند بیمار در قم اجرا می شود.

وی در این رابطه افزود: سلول های بنیادی خون ساز در بدن هر شخص مسئول ساختن اجزای خون است که یکی از روش های درمان بیماری ها و بدخیمی های خون (سرطان خون) پیوند سلول های بنیادی خون ساز به بیمار می باشد.
وی ادامه داد: شرط اولیه برای پیوند سلول های بنیادی خون ساز به بیمار، سازگاری ژنتیکی سلول های بیمار و اهداکننده است، از این رو با توجه به این که احتمال یافتن اهداکننده مناسب با سازگاری ژنتیکی بین بیمار و خویشاوندان او محدود می باشد، طرح مذکور در این اداره کل با هدف پذیرش اهداکنندگان سلول های بنیادی خون ساز از بین افراد غیر خویشاوند بیمار طراحی و اجرا می شود.

نوریان در بخش دیگر سخنان خود، ضمن تجلیل و تقدیر از خبرنگاران و عکاسان خبری استان قم که هر سال، به مناسبت روز اهدای خون، اقدام به این امر خداپسندانه می‌کنند، اهدای خون را یکی از نیازهای بدون جایگزین در زمینه درمان برشمرد.

وی با بیان اینکه در این استان هر ۹ دقیقه به یک واحد خونی و یا فرآورده‌های خونی نیاز است، از عموم شهروندان درخواست کرد تا مساله اهدای خون را به عنوان صدقه جاریه و یک عمل انسانی جدی بگیرند.

وی با اشاره به فعالیت ۲ مرکز حضرت روح‌الله در خیابان معلم و ساختمان مرکزی این اداره کل در بلوار ۱۵خرداد گفت: این مرکزها، همه روزه از ساعت ۸ تا ۱۴:۳۰ فعال هستند و در روزهای یکشنبه و سه شنبه ساختمان مرکزی تا ساعت ۱۸ آماده ارائه خدمت به داوطلبان اهدای خون است.

نوریان همچنین خبرنگاری را یک دانش تخصصی دانست که در زمینه آگاهی‌بخشی جامعه نقش بسزایی دارند و در این رابطه با اشاره به توسعه فناوری‌های نوین در رسانه‌ها گفت: رسانه ها در افزایش میزان شاخص اهدای خون در قم نقش موثری داشته اند.

در نهم مرداد سال ۱۳۵۳ هجری شمسی سازمان انتقال خون ایران با هدف سامان بخشیدن به وضع آشفته خون‌رسانی و به منظور ترویج فرهنگ اهدا، تهیه و تأمین خون و فرآورده‌های سالم، مطمئن و رایگان برای رفع نیاز بیماران نیازمند، به ویژه مبتلایان به تالاسمی، هموفیلی و لوسمی تاسیس شد.

نهم مردادماه، سالروز تاسیس سازمان انتقال خون ایران، به عنوان روز «اهدای خون» نامگذاری شده است.