- پایگاه خبری رهپویان قم - https://rahpooyan-qom.ir -

اهدای خون بیش از ۶۵خبرنگار واصحاب رسانه قمی

همزمان با ۹مرداد روز انتقال خون ونزدیک شدن به ۱۷مرداد  روز خبرنگار،خبرنگاران قمی یک حماسه دیگری رقم زده وباحضور در مرکز انتقال خون روح الله،اقدام به اهدای خون خود نمودند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری رهپویان قم ،دکتر نوریان مدیرکل انتقال خون استان قم که همگام با خبرنگاران برای اهدای خون آمده بود در گفت و گو با خبرنگاران  اظهار داشت:اهدای خون فعالیتی انسان دوستانه ،خداپسندانه و ایثارگرانه میباشد.

وی اطلاع رسانی خبرنگاران را مقدمه ای برای تشویق کردن مردم دانست. نوریان گفت: کار انتقال خون کاریست عام المنفعه کاملا خدماتی و مرتبط با سیستم سلامت جامعه. وی افزود :در عرض ۹/۶ دقیقه یک واحد خونی در مراکز درمانی استان به مصرف میرسد متاسفانه با شیوع بدخیمی ها و درمان باشیمی درمانی اولین سلولی که از بین میرود پلاکت ها هستند که عمری ۳تا۵ روزه دارند و ما در نهایت تا ۵روز میتوانیم از انها نگهداری کنیم و اگر ما هر روز اهدای خون نداشته باشیم یقینا نمیتوانیم تامین پلاکت کنیم.

وی در ادامه  بیان کرد: روشی جدید به نام پلاکت فلزی در استان راه اندازی شده که طبق امار پارسال پیشرفت چشم گیری داشته است. در روش پلاکت فلزی فقط پلاکت اهدا کننده گرفته میشود که ارزش آن ۶ برابر یک پلاکت معمولی میباشد همچنین اثرات جانبی کمتری برای گیرنده پلاکت دارد.

وی  افزود: در مبحث بعدی که فعالیت سلول های بنیادی میباشد برخی بیماری های خونی میباشند که نیاز به پیوند مغز و استخان دارد که برای تشخیص اهدا کننده باید ازمایش های سخت و با هزینه بالا انجام شود. اما روشی که در سازمان اهدای خون راه اندازی شده به دیگر روش ها سامان میبخشد. ما در این روش از اهدا کنندگان نمونه خون محیطی میگیریم و بانک اطلاعاتی آن را اماده میکنیم و جهت انجام ازمایش های ژنتیکی به سازمان مرکزی میفرستیم در پایان تمامی افراد در سطح کشور که نیازمند به پیوند میباشند میتوانند فقط با دادن ۱۰cc خون محیطی که هیچ عوارضی ندارد شخصی را که اماده پیوند مغز و استخان میباشد را پیدا کنند.

نوریان خاطر نشان کرد: امیدواریم این تحولات ۴۴ساله همچنان ادامه داشته باشد و بتوانیم نیازهایمان را به روز ودر سطح جهانی حفظ کنیم .

وی اظهار داشت: ما توانستیم در بخش تالاسمی بیماری را که به مرز ۱۲_۱۳ سالگی نمیرود به مرز ۴۰ سالگی برسانیم . اینها اهمیت کار را نشان میدهد و امیدواریم تمامی ما در ترویج اهدای خون کوشا باشیم.

حسین کبابی ازخبرنگاران قمی وهماهنگ کننده برگزاری این مراسم نیز اظهار داشت:ما خبرنگاران قمی نزدیک به ۱۱ساله که در ۹مرداد روز اهدای خون ونزدیک بودن به روز خبرنگارکه ۱۷مرداد است،برای اهدای خون دورهم جمع می شویم واقدام به اهدای خون خود می نماییم.

امسال نیز همکاران عزیز بنده بزرگواری نموده و مانند سال های گذشته،پاسخ مثبتی به فرا خوانی که دادیم ،دادند وبیش از۶۵خبرنگار آقا  وخانم در این برنامه شرکت کردندکه نسبت به سال گذشته  که ۵۰نفر بودند،از رشد قابل توجهی برخوردار بوده است. واین نشاندهنده آنست که اصحاب رسانه هرساله با رغبت بیشتری در کارهای عام المنفعه از جمله اهدای خون ،شرکت میکنند.

شایان ذکر است که خبرنگاران در این حرکت نمادین ضمن اهدای خون از زحمات کارمندان سازمان انتقال خون استان قم با اهدای گل تقدیر به عمل‌آورند.

گزارش از زهرا نور اللهی،عکس از نرجس سیامک