- پایگاه خبری رهپویان قم - https://rahpooyan-qom.ir -

انتخاب مدیر برتر قمی برای پنجمین سال متوالی

محمد عسگری مدیر حراست شرکت آب و فاضلاب روستایی استان قم با داشتن ۲۱ سال سابقه در شرکت آب و فاضلاب روستایی، موفقیت های بسیاری در سطح استانی و کشوری کسب کرده و بارها مورد تقدیر قرار گرفته است که این موفقیت ها نشانگر توانمندی های ایشان در عرصه حراست می باشد.

به همین بهانه و در راستای تبیین اهمیت جایگاه حراست در سازمان ها و برای معرفی بیشتر این بخش از چارت سازمانی پایگاه خبری رهپویان قم گفتگویی با یکی از مدیران موفق استان در عرصه ی حراست داشتیم که طبق ارزیابی وزارت نیرو ۵ دوره پیاپی به عنوان مدیر برتر کشوری انتخاب شدند.

در ادامه به گفتگویی تخصصی در زمینه جایگاه حراست در سازمان و تشریح نوع فعالیت های یک مدیر حراست می پردازیم.

محمد عسگري هستم داراي مدرک كارشناسي ارشد فقه و حقوق اسلامی که در سال ۱۳۷۶ در قسمت واحد آبرساني در جهاد سازندگي بخش كهك مشغول بكار شدم؛ از سال ۱۳۷۷ پس از مصوبه مجلس شوراي اسلامي و تشكيل شركت هاي آب وفاضلاب روستايي استان قم به مدت ۶ سال مدير آب وفاضلاب بخش کهک و از سال ۸۳ الي ۸۵ مدير آب وفاضلاب روستايي سلفچگان بودم.

از سال ۸۵ الي ۹۱ بعنوان مدير روابط عمومي شركت آبفار معرفی شدم که در این سمت و از بین شرکت های آب و فاضلاب شهری و روستایی کل کشور دو مرتبه موفق به کسب مقام شدم.

پس از موفقیت در سمت های پیشین و حسن انجام وظايف محوله در اين حوزه از سال ۹۱ به عنوان مدير حراست شركت آبفار قم منصوب شدم و تا این زمان موفق به کسب رتبه هاي اول ودوم استانی و كشوري شدم.

در زمینه استانی موفق به اخذ چندین لوح تقدير از حراست كل استان در بين دستگاه هاي اجرايي استان گشته و در مرحله كشوري از طرفی در بين شركت هاي آب وفاضلاب شهري و روستايي رتبه اول را براي شركت كسب نموده ام و از طرف دیگر هر ساله از سوي حراست وزارت نيرو به عنوان مدير برتر بين شركت هاي آب وبرق كشور انتخاب شده ام.

حراست در لغت به معنای پاسداری و مراقبت کردن است و از لحاظ عرف اداری، حراست به نهادی گفته می شود که در قلب تشکیلات یک سازمان وجود داشته و وظیفه خطیر مراقبت از سلامت اجزای ریز و درشت آن تشکیلات را در برابر انواع و اقسام انحراف های موجود به عهده دارد .

 در خصوص جایگاه قانونی حراست توضیح دهید.

سیستم اداری حراست ها براساس ماده واحده قانون مصوب ۱۲/۲/۶۸ مجمع تشخیص مصلحت نظام با اهداف و تشکیلات سازمانی خاص به عنوان یک مجموعه اجرائی و نظارتی از مصادیق بارز و حیطه شمول اصول و قواعد مذکور بوده و به لحاظ ویژگی ها، وظایف و جایگاه سازمانی بعنوان یکی از زیر مجموعه های تشکیلاتی، مستقیماً یا به صورت غیر مستقیم و نامحسوس وظایف خطیری در ارتباط با سالم سازی محیط کار و کنترل کیفی و کمی کارکنان ، بررسی و احراز تخلفات اداری مالی ، حفاظت از تاسیسات و اماکن ، اسناد و مدارک را عهده دار می باشند.

وظايف كلي دفاتر حراست در سازمان ها چیست؟

وظیفه اصلی حراست، مراقبت از سلامت سازمان جهت نیل به اهداف و پیش بینی خطرهای احتمالی و پیش روی سازمان است. از آنجا که سلامت هر سازمان همواره در معرض آلودگی ها و تهدید های درونی ونفوذی است، برای حفظ سلامت و پیشگیری از آلودگی ها نیازمند تبیین سیستمی در بخش حراست هستیم که با از طرفی دقت زیاد از نفوذ آفت ها به داخل سیستم جلوگیری کند و از طرفی با تشخیص و شناخت آفت های درونی ،زمینه های علاج به موقع و سلامت سازمان را فراهم سازد.

بنابراین حضور حراست در عرصه فرآیندهای سازمانی ، همواره در جهت دستیابی به دو هدف عمده زیر است :

الف- هدف کلان و راهبردی: حفظ و ارتقای توان حفاظتی و امنیتی سازمان به منظورپیش برد اهداف سازمان

ب- اهداف عملیاتی : همراهی و مساعدت مدیران با ارائه مشورت های موثر و اطلاع رسانی به موقع ، اعمال نظارت ها و انجام اقدام های موثر جهت حفاظت همه جانبه از ایمنی و سلامت منابع سازمان

حراست به عنوان مشاور مدیریت چشم مدیر در سازمان بوده و با توجه به اشراف اطلاعاتی که به مجموعه دارد می تواند بهترین نوع مشاوره را به مسئولین زیربط و مقامات مافوق بدهد. در عین حال مسئولین حراست ، زمانی می توانند در این خصوص موفق باشند که از علم ، تخصص ،درایت و روشن بینی خوبی برخوردار باشند .

وظایف حفاظتی یک مدیر حراست به دو دسته حفاظت منابع انسانی و حفاظت تجهیزاتی تقسیم بندی می شود که به شرح ذیل است:

الف: حفاظت فیزیکی ، حفاظت اطلاعات و حفاظت شبکه که شامل:

ب: حفاظت پرسنلی :