- پایگاه خبری رهپویان قم - https://rahpooyan-qom.ir -

امیر آبادی: قم از کمبود کتاب خانه رنج می برد

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: قم از کمبود کتاب خانه رنج می برد در حالی که با توجه به جایگاه فرهنگی این شهر مقدس، چنین کمبودهایی زیبنده نیست.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم ،احمد امیر آبادی فراهانی ظهر امروز در حاشیه بازدید از پروژه نیمه کاره کتاب خانه مرکزی قم و چند کتاب خانه در مناطق محروم پیرامون پروژه نیمه کاره کتاب خانه مرکزی قم افزود: در این پروژه که در خیابان امام خمینی(ره) در حال احداث است ایراداتی وجود دارد که باید قبل از اتمام طرح رفع گردد.

امیر آبادی خاطرنشان کرد: طراحی این پروژه و تخصیص زمین به سالن ها و مخزن ها و فضاهای داخلی خوب نیست و از زمین موجود به خوبی در طراحی کتاب خانه استفاده نشده است.

وی تصریح کرد: با توجه به ایراداتی که در طراحی پروژه کتاب خانه مرکزی وجود دارد مساله سالن مطالعه را به حاشیه برده اند و به خوبی جا نمایی نشده است، از طرفی ظرفیت کتاب خانه به شدت کاهش یافته و باید برای این امر فکری شود.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: حتی برای این طرح پارکینگ مناسبی در نظر گرفته نشده که با توجه به مساله ترافیک در این محدوده در آینده دچار مشکل می شود.

وی با اشاره به فاقد پروانه بودن این پروژه بیان کرد: مسئولان نظارتی باید در جهت صدور پروانه ورود پیدا کنند تا این مشکل نیز رفع گردد.

امیر آبادی در ادامه در خصوص کتابخانه منطقه نوبهار نیز عنوان کرد: مجموعه کتاب‌خانه که در منطقه نوبهار ایجاد شده پروژه خوبی است اما بهتر از این نیز می توان کتاب خانه را طراحی کرد این طرح روند رو به اتمام را می گذراند و مبلغ زیادی برای افتتاح نمی خواهد.

وی گفت: منطقه نوبهار قم از محله های قدیمی و محروم می باشد و شهدای زیادی تقدیم انقلاب کرده است لذا ایجاد کتاب خانه در آن می تواند به ظرفیت های فرهنگی بیفزاید.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بازدید از پروژه ای در منطقه شیخ آباد قم نیز گفت: این پروژه توسط فردی خیر احداث شده است و یک ظرفیت مهم در منطقه ای محروم به شمار می رود؛ متاسفانه مدیریت این کتاب خانه در دست نهادی غیر تخصصی است و خوب مدیریت نمی شود در این خصوص با خیر صحبت کرده ایم تا تغییر مدیریت صورت بگیرد تا دانش آموزان و اهالی بتوانند با توجه به توسعه مخازن آن از کتاب خانه استفاده کنند.

امیرآبادی گفت: در محدوده یادگار امام(ره) ساختمانی برای ایجاد کتاب خانه در نظر گرفته شده و در حال حاضر در اختیار بهزیستی است، امیدواریم با توجه به نیاز منطقه این ساختمان پس داده شود و بهزیستی ساختمان دیگری را برای جامعه هدف خود در نظر بگیرد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: قم به عنوان مرکز کشور از نظر دارا بودن کتاب خانه و سالن مطالعه رتبه آخر را دارد البته در سالهای اخیر رشد و جهش خوبی داشته ایم و این امر نوید بخش است و ما امیدواریم در بحث اعتبارات نیز وضعیت مطلوبی اتفاق بیفتد.

وی با تقدیر از کتاب داران و فعالان عرصه کتاب و کتاب خوانی تاکید کرد: میزان مطالعه نسبت به جمعیت شهر قم پایین است و در رتبه کتاب خانه ها نیز در رتبه های پایین قرار داریم که زیبنده نیست.

امیرآبادی عنوان کرد: چند پروژه در دست اجرا داریم که اگر به اتمام برسد وضعیت خوبی خواهیم داشت در حال حاضر کمبود اعتبار یکی از دغدغه های جدی در اجرای پروژه ها می باشد.

لازم به ذکر است کتاب خانه مرکزی قم و کتابخانه امام علی(ع) در انتهای شیخ آباد و کتابخانه فرهنگ سالار شهیدان در بلوار یادگار امام(ره) از جمله مراکزی بود که مورد بازدید قرار گرفت.