- پایگاه خبری رهپویان قم - https://rahpooyan-qom.ir -

امسال ۱۵هزار معتکف در قم به ضیافت معبود می روند

مسئول ستاد مرکزی اعتکاف گفت: امسال ۱۵ هزار تن در قم معتکف می‌شوند که این تعداد در مقایسه با سال گذشته یک هزار تن‌ افزایش‌یافته است.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم ،حجت‌الاسلام سید علیرضا تکیه‌ای روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران، اظهار داشت: طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته امسال معتکفان این استان شامل هشت هزار خواهر و هفت هزار برادر هستند.

وی بابیان این‌که تمامی علاقه‌مندان به شرکت در این آیین معنوی می‌توانند تا ۱۰ اسفند با مراجعه به سایت www.etekafqom.com ثبت‌نام کنند، افزود: امسال ۲۱ مسجد پذیرای معتکفان خواهند بود که ۱۴ مسجد ویژه خواهران است.

تکیه‌ای با اذعان به این‌که به دلیل بالابودن متقاضیان، معتکفان به‌قیدقرعه انتخاب می‌شوند، خاطرنشان کرد: در روز ۱۲ اسفند قرعه‌کشی انجام، و اسامی پذیرفته‌شدگان از طریق سایت فوق اعلام خواهد شد.

مسئول ستاد مرکزی اعتکاف، تعداد کل مساجد انتخاب‌شده برای اعتکاف در کشور را ۶ هزار مورد ذکر کرد و یادآور شد: در روز نخست ثبت‌نام از داوطلبان اعتکاف در قم سه هزار و ۶۰۰ تن ثبت‌نام کردند، که این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته که کمتر از ۵۰۰ تَن بوده، رشد قابل‌توجهی را داشته است.

تکیه‌ای، زمان و مکان توزیع کارت‌های اعتکاف برای هر دو گروه خواهران و برادران را ساعت ۱۴ تا ۱۸ روزهای ۱۳ و ۱۴ اسفند در مصلای قدس قم عنوان کرد و یادآور شد: برای استفاده بهینه از این آیین معنوی برای هر یک از گروه‌های مختلف ازجمله دانشجویان و ایثارگران مسجد ویژه در نظر گرفته‌شده است.

وی اضافه کرد: مسجد جامع دانشگاه قم ویژه دانشجویان دختر و مسجد مقدس جمکران نیز مختص دانشجویان پسر و مسجد الغدیر هم برای معتکفان جانباز و ایثارگر است.

وی بیان کرد: مراسم اعتکاف با حضور طلبه‌ها و فضلای غیر ایرانی نیز بخشی از برنامه‌های اعتکاف است که مسجد امام حسن عسکری (ع) برای برادران و مصلای قدس نیز پذیرای خواهران خواهد بود.

تکیه‌ای زمان انجام مراسم اعتکاف را ۱۸ تا ۲۰ اسفند دانست و گفت: برای ایجاد آمادگی معنوی در معتکفان و تبیین احکام، آداب و اخلاق ارزشمند اعتکاف پیش‌ازاین مراسم، همایشی را در سراسر کشور برگزار می‌کنیم.

روزهای سیزدهم ، چهاردهم و پانزدهم ماه رجب به‌عنوان ایام البیض، سالکان و خداجویان در مساجد معتکف می‌شوند. روزه ، اعمال ام داوود و زیارت حضرت سیدالشهدا ازجمله اعمال این ایام می‌باشد.  شرکت‌کنندگان در مراسم معنوی به‌دوراز آلایندگی‌های مادی، این سه روز را روزه گرفته و با خدای خود راز و نیاز می‌کنند.

معاون فرهنگی ستاد مرکزی اعتکاف نیز این نشست خبری بابیان این‌که این ستاد برنامه‌های خود را با شعار محوری تجلی معنویت و اخلاق منتظران طراحی کرده تا یک هدف را در خط سیری که ترسیم کرده دنبال کند، افزود: جشن باشکوه میلاد امیرالمومنین (ع) به همراه تبیین سیره آن حضرت و مداحی و آیین‌های مختلف ازجمله برنامه‌های فرهنگی اعتکاف قم به شمار می‌آید.

حجت‌الاسلام سید محمدباقر تکیه‌ای، قرائت بخش‌های مختلف صحیفه سجادیه تحت عنوان مناجات سحرگاهی را از دیگر برنامه‌ها دانست و گفت: سیمای منتظر برنامه‌ای است که طی آن با بهره‌مندی از استادان اخلاق تصویر یک مومن انقلاب ترسیم خواهد شد.

وی همچنین مکتب حاج قاسم را از دیگر برنامه‌های فرهنگی آیین اعتکاف قم برشمرد و گفت: این برنامه به شناخت شخصیت دینی و اعتقادی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی  می‌پردازد.

وی با اشاره به آثار معنوی مراسم اعتکاف در جهان اسلام گفت: در همین راستا اعضای ستاد فوق برای برگزاری مراسم اعتکاف در لبنان دیدارهایی را با برخی از مقام‌های حزب‌الله لبنان انجام دادند که در جریان آن تبادل‌نظرهای خوبی ارائه شد.

وی در پایان اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های فرهنگی اعتکاف جشنواره بین‌المللی اعتکاف است که فراخوان آن با تعامل ۲۴ دستگاه ملی و جهانی در حال انجام است و اطلاعات کامل آن در چند روز آینده در اختیار رسانه‌ها قرار خواهد گرفت.