- پایگاه خبری رهپویان قم - https://rahpooyan-qom.ir -

از اوایل مهر ماه دیگر هیچ قبض کاغذی صادر نمیشود

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق قم گفت:از اوایل مهر ماه دیگر هیچ قبض کاغذی صادر نمیشود واز آن تاریخ به بعد فقط از طریق پیامک به مشترکان بهای برق مصرفی ابلاغ خواهد شد.ومردم برای دریافت پیامک قبض برق خود چنانچه براشون نمی آید،به سامانه ۳۱۲۱مراجعه نموده تا آنان نحوه ثبت شماره همراه خود را جهت دریافت پیامک به آنان آموزش دهند.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم ،مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق قم صبح امروز در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: استفاده غیرمجاز از برق، تراکم جمعیت و سرقت سیم ها بیشترین عامل خاموشی در مناطقی از جمله نیروگاه قم است.

مهدی آهنین پنجه  افزود: بیشترین فیوزسوزی و ترانس سوزی در منطقه نیروگاه قم رخ می دهد و همین مسائل باعث خاموشی هایی در این منطقه شده است.

نیروگاه متراکم‌ترین و پرجمعیت‌ترین منطقه قم بیش از ۴۵۰ هزار تن جمعیت دارد و در غرب قم واقع‌شده است، بیشتر نقاط این منطقه قدمتی بیش از ۵۰ سال ندارد و مهاجران از قومیت‌های گوناگون را در خود جای‌داده است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما درباره مشکل دریافت قبوض برق از طریق پیامک برای مردم گفت:از اوایل مهر ماه دیگر هیچ قبض کاغذی صادر نمیشود واز آن تاریخ به بعد فقط از طریق پیامک به مشترکان بهای برق مصرفی ابلاغ خواهد شد.ومردم برای دریافت پیامک قبض برق خود چنانچه براشون نمی آید،به سامانه ۳۱۲۱مراجعه نموده تا آنان نحوه ثبت شماره همراه خود را جهت دریافت پیامک به آنان آموزش دهند.

وی با بیان اینکه ۹۰ ترانس برق در منطقه ۲ و ۶ قم نصب است، تاکید کرد: امسال به دلیل رعایت الگوی مصرف، خاموشی با برنامه در قم نداریم و خاموشی های موردی نیز ناشی از حوادث، سرویس و تعمیر تجهیزات شرکت برق است.

وی ابراز امیدواری کرد: تا یک ماه آینده، مصرف مشترکان در محدوده الگوی مصرف باشد و خاموشی در استان اعمال نشود.

آهنین پنجه با اشاره به اینکه قم بین هشت تا ۱۰ درصد مصرف برق منطقه ای تهران را دارد، گفت: پارسال مدیریت اضطراری بار در اختیار برق های منطقه ای بود و مقداری بیش از سهیمه ای که باید خاموشی اعمال می شد، در قم اعمال شد.

وی خاطرنشان کرد: از اوایل مهرماه امسال در راستای صرفه جویی و اقتصاد مقاومتی قبض کاغذی برای مشترکان چاپ نخواهد شد.

وی بیان کرد: بیش از ۱۱۰ هزار لامپ در سطح معابر استان نصب است که به مرور زمان لامپ های کم مصرف جایگزین این لامپ هامی شود.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق قم افزود: از ابتدای سال گذشته تا تیرماه امسال، ۷۷ میلیون کیلووات ساعت مصرف برق روشنایی معابر ثبت شد و امسال به دلیل نصب لامپ های ال ای دی و اس ام دی این میزان به ۶۲ میلیون کیلووات ساعت کاهش یافته است.

وی گفت: امسال برای مدیریت پیک بار اقدام به سرمایه گذاری و افزایش ظرفیت و تاسیسات مورد نیاز پست ها و شبکه های برق، اجرای برنامه های مدیریت مصرف و توسعه زیرساخت های مرکز فوریت های برق نمودیم.

به گفته وی، بهره برداری از چهار دستگاه پست فوق توزیع با ظرفیت ۲۲۰ مگاولت آمپر، ۱۸ دستگاه فیدر فشار متوسط، انتقال ۵۷ مگاوات بار از پست های فوق توزیع به پست های مجاور و جدید از دیگر اقدام ها برای تقویت تولید و توزیع برق در قم بوده است.

آهنین پنجه افزود: احداث ۵۴ کیلومتر شبکه فشار قوی، ۹۶ کیلومتر شبکه فشار متوسط، ۲۰۶ پست عمومی و ایجاد ۱۷ هزار اشترک جدید از دیگر اقدام های شرکت برق قم در سال گذشته است.

وی بیان کرد: سال گذشته کمتر از سه هزار میلیارد ریال وجه قبوض برق از مردم استان دریافت شد و ارزش های طرح های اجرا شده در بخش تولید برق نیز به همین میزان بوده است.

وی در ادامه با بیان اینکه حدود ۵۶۰ هزار مشترک برق در استان قم وجود دارد، گفت: پیک بار پارسال ۷۷۵ مگاوات بود و بالاترین پیک امسال تاکنون مربوط به ۲۶ خردادماه با ۸۳۰ مگاوات بوده است.

آهنین پنجه افزود: بیش از هفت هزار و ۲۰۰ دستگاه ترانسفورماتور با ظرفیت یک هزار و ۷۰۰ مگاوات آمپر، چهار هزار و ۴۱ کیلومتر شبکه فشار متوسط و حدود سه هزار و ۸۰۰ کیلومتر شبکه فشار ضعیف بخش توزیع استان قم را تعذیه می کند.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته سه هزار و ۳۶۴ میلیون کیلووات ساعت انرژی برق در قم مصرف شده است، اضافه کرد: حدود ۸۰ درصد مشترکان خانگی، ۳.۳ درصد عمومی، ۰.۶۹ کشاورزی، ۱.۱۴ صنعتی، روشنایی معابر ۰.۴۳ و سایر مصارف نیز ۱۳.۵۹ درصد می باشد.

وی با بیان اینکه حدود ۱۲ مگاوات تولید برق قم از نیروگاه های خورشیدی است، ادامه داد: سرانه مصرفه خانگی در سال ۹۱، ۲ هزار و ۲۶۳ کیلووات بوده که در سال ۹۷ به ۲ هزار و ۷۲۶ کیلووات افزایش یافته است که درصد بالایی از این مساله به دلیل نصب کولرهای گازی می باشد.

۱۵ مزرعه بیت کوین در قم شناسایی شده است

مدیر مدیریت مصرف شرکت توزیع نیروی برق قم نیز در این جلسه گفت: استخراج ارز دیجیتال به دلیل مصرف بالای برق به معضلی تبدیل شده است و تاکنون حدود ۱۵ مزرعه بیت کوین در این استان شناسایی شده است.

داوود سلیمانیان افزود: مشترکانی که اقدام به استخراج ارز دیجیتال نمایند، علاوه بر اخطار و قطع برق، دستگاه های آنها نیز ضبط می شود.

وی در ادامه گفت: امسال با حدود سه هزار و ۱۰۰ مشترک صنعتی و کشاورزی قرارداد منعقد شد تا در ساعات پیک مصرف نسبت به کاهش در مصارف صنعتی و خاموش کردن چاه های آب اقدام کنند.

وی ادامه داد: از مشترکان اداری و عمومی نیز درخواست شده تا از ساعت ۱۱ تا ۱۵ کاهش مصرف داشته باشند و در ساعات پیک از دیزل ژنراتور استفاده کنند.

به گفته سلیمانیان، ساعت پیک مصرف برق در تابستان از ۱۵ خرداد تا ۱۵ شهریور در نظر گرفته می شود که از ساعت ۱۲ تا ۱۷ و سه ساعت پس از غروب آفتاب است.

وی همچنین با اشاره به نحوه کار کنتورهای خانگی، گفت: کنتورهای دیجیتال سه تعرفه ای است، از ساعت ۱۱ شب تا هفت صبح کم کاری، از هفت صبح تا هفت شب میان باری و هفت شب تا ۱۱ شب پرباری محسوب می شود.

طراحی نرم افزار سام برای افزایش تعامل با مشترکان برق

مدیر امور دیسپاچینگ و فوریت های برق قم نیز گفت: برای تعامل با مشترکان و ساماندهی تماس و درخواست های مردمی، در حال حاضر مرکز ۱۲۱ پاسخگویی را به صورت هوشمند و بدون اپراتور ارائه می دهد.

سید محمد ارجمندزاده افزود: شرکت برق استان قم در نظر دارد خدمات مرکز ۱۲۱ را به صورت موبایلی ارائه دهد که در این راستا نرم افزاری طراحی شده و هفته گذشته نیز نقاط ضعف آن بررسی شد.

وی ادامه داد: این نرم افزار به مشترکان امکان می دهد تا از خاموشی ها مطلع شوند و نظارت بر سامانه برق استان بهبود یابد.

وی با بیان اینکه نرم افزار جامع اطلاع رسانی مردمی (سام) قابل نصب بر روی گوشی های اندروید است، افزود: مشترکان می توانند با ثبت نام در این نرم افزار از همه خاموشی ها از جمله خاموشی های با برنامه برای سرویس و تعمیرات مطلع شوند.

وی ادامه داد: در تلاش هستیم از طریق همین نرم افزار که مسیر ارتباطی با مشترکان است، خدمات مشترکان مثل انشعاب ها و پرداخت قبوض را نیز راه اندازی نماییم.

برگزاری کارگاه آموزشی انرژی های تجدیدپذیر

مسئول کمیته انرژی بسیج مهندسین شرکت توزیع نیروی برق قم نیز در این جلسه گفت: کارگاه های آموزشی در زمینه آموزش انرژی های تجدیدپذیر تحت پوشش اداره کل فنی و حرفه ای ایجاد شده است.

علیرضا هاشمی افزود: این کارگاه ها به صورت رایگان و با ارائه مدرک برگزار می شود که شامل آموزش اطلاعات مقدماتی، میانی تا پیشرفته برای استفاده از انرژی های تجدید پذیر به ویژه نیروگاه های برق می باشد.