- پایگاه خبری رهپویان قم - https://rahpooyan-qom.ir -

آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی:پلیس یک ملجا برای اطمینان خاطر مردم است

آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی (دامت برکاته) در دیدار سردار میرفیضی فرماندهی نیروی انتظامی قم گفت :پلیس یک ملجا برای اطمینان خاطر مردم است.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم ،سخنان حضرت آیت الله فاضل لنکرانی(دامت برکاته) در دیدار سردار میرفیضی فرماندهی نیروی انتظامی قم
بسم الله الرّحمن الرّحیم
پلیس یک ملجا برای اطمینان خاطر مردم است.
حضور جنابعالی را در استان قم با همه خصوصیات منحصر به فردش، حرم مطهر حضرت معصومه(سلام الله علیها) و این حوزه با عظمت شیعه که امروز در جهان اسلام و عالم تشیع منحصر به فرد است، تبریک عرض می‌کنم. امیدوارم در این مسئولیتی که بر عهده دارید خداوند بزرگ راه‌های خوبی پیش راهتان قرار بدهد تا بتوانید طرح‌های خوبی را ارائه بدهید و إن شاء‌الله شاهد نتیجه‌اش باشیم.

اولین مطلب اینکه پلیس یک ملجأ برای اطمینان خاطر مردم است. هرچه پلیس قوی‌تر و حضورش در بین مردم بیشتر باشد، آرامش مردم بیشتر و خیالشان راحت‌تر می‌شود.

از این جهت خدمت به این مردم انقلابی که برای انقلاب خیلی فداکاری کرده‌اند، روشن است و نیاز به بیان ندارد. مواردی که اشاره فرمودید واقعاً برای مردم مهم است این‌که برای رفع یک مشکل قبلاً باید چند روز این طرف و آن طرف می‌رفتند و کارشان را رها می‌کردند حالا با این هوشمندسازی و الکترونیکی شدن کارها در مدت زمان کوتاهی مسئله‌شان حل می‌شود.

در این زمینه هرچه تلاش بفرمائید مناسب است. اینکه به هنگام نیاز مردم بلافاصله پلیس حضور پیدا ‌کند بسیار مهم است یعنی مردم بدانند در کوتاهترین زمان ۱۱۰ می‌آید و اگر خواسته‌ای داشته باشند با همه وجود خدمتگزار آنان است این توفیق بزرگی است.

این روایت را شنیده‌اید که «الناسُ عیالُ الله» مردم عیال خدا هستند. همه مردم، خوب و بد، عادل و غیر عادل، همه عیال‌الله هستند و باید به آنها خدمت کرد، الحمدلله این توفیق شامل حال نیروی انتظامی شده است.

مطلب دوم اینکه آسیبها و حساسیت‌های قم را حتما می‌دانید، برای ما تردیدی نیست که دشمن برای قم برنامه‌ریزی کرده، باور این نکته خیلی مهم است که من طلبه بدانم دشمن برای حوزه و مردم قم برنامه‌ریزی کرده، برای جوانان، مساجد، تکایا و قومیت‌هایی که در قم وجود دارد برنامه‌ریزی کرده، این مطلب برای من أظهر من الشمس است، دشمن برای خصوص قم، برنامه‌هایی دارد که برای شهرهای دیگر ندارد و نیازی هم ندارد داشته باشد، دشمن دنبال این است که قم را از مذهبی بودن و دیانت تهی کند، از سیاسی بودن و انقلابی بودن جدا کند، می‌خواهد به دنیا بگوید این قم که مبدأ انقلاب بوده تغییر کرده است.

امروز فقط با کتاب و شعار نمی‌شود کاری کرد، در رابطه با حجاب البته از رسانه‌ی ملی باید مجدانه بخواهیم، به نظر من با همه کارهایی که انجام می‌شود باز حجم کار خیلی کم است، وسعت حملاتی که در ماهواره‌ها و رسانه‌ها صورت می‌گیرد در مقابل آنچه ما انجام می‌دهیم، قابل مقایسه نیست. البته من هم می‌دانم که امکانات ما نسبت به امکانات دشمن کمتر است.

در رسانه ملی باید نسبت به کار علمی درباره حجاب، مسائل اخلاقی، حتی گناهان، جرم‌ها، کار اساسی انجام شود، اما با قطع نظر از رسانه ملی خود مسئولین این استان، باید کاری کنند تا به این نتیجه‌ برسیم که روز به روز وضع حجاب در قم بهتر می‌شود. ولی متأسفانه الآن این طور نیست، من وقتی کرونا نبود و در مدرسه مرحوم آیت‌الله گلپایگانی(قدس سره) درس می‌گفتم از آنجا تا دفتر پیاده می‌آمدم و بعضی روزها از منزل تا مدرسه پیاده می‌آمدم، گاهی بعضی به من می‌گفتند مناسب نیست شما پیاده می‌روید، گفتم اشتباهتان همین است، ما طلبه‌ها باید در همین خیابان‌ها رفت و آمد کنیم، تا به جای آنها که دارند مجال را برای ما تنگ می‌کنند ما مجال را برای آنها تنگ کنیم.

اتفاقاً یک وقتی این موضوع را به مرحوم والدمان گفتم که این از اشتباهات حوزه است که با ساختن شهرک مهدیه محل زندگی طلاب را از محله‌های قم دور می‌کنند. باید هرچه می‌توانید متدینین را به صحنه اجتماع بیاورید، از ایشان بخواهید با حضور خود مجال را بر آنهایی که می‌خواهند بی‌بندوباری را در این شهر ترویج و عادی‌سازی کنند تنگ نمایند.

در مورد برخی خیابان‌ها و فروشگاه‌هایی که محل تردد افراد بی‌بندوبار شده که گاهی شاهد صحنه‌های خیلی بدی در آن هستیم، هرچند پلیس امنیت اخلاقی حضور دارد اما حضورش خیلی کم است، آنها بلدند چکار کنند، اما ما نباید بگذاریم جاهای امن برای بی‌بندوبارها وجود داشته باشد.

من می‌خواستم به آقای سعیدی به عنوان رئیس شورای فرهنگ عمومی استان بگویم که از نیروی انتظامی خواهش کنید که حضور پلیس را در این مکان‌ها زیاد کنند، یعنی اگر شما در آن مناطق در چند نقطه پلیس امنیت اخلاقی ثابت داشته باشید یا بیشتر در رفت و آمد باشند، تاثیرگذار خواهد بود.

باید طرح‌های دیگری هم برای کنترل برخی مغازه‌ها به میدان بیاید. فروشگاه‌ها نباید واسطه‌ مروجین فساد شوند. به هر حال ما نسبت به قم خیلی نگرانیم، ممکن است دشمن بخواهد در شبکه‌های ماهواره‌ای با نشان دادن این وضعیت‌های اخلاقی خیلی بد، مغازه‌های عجیب و غریبی که پیداست می‌خواهند بی‌بندوباری را ترویج کنند، حیثیت این استان را خدای ناکرده لکه‌دار کند.

حدود ۲۵ سال قبل، خبرنگاری از شبکه الجزیره به نام آقای بن جدّوه به قم آمد و مستندی از قم درست کرد به نام هکذا قم. خدا خواست که به تور ما خورد، نیمه شعبان بود که آمد اینجا و مرحوم آقا داشتند بر سر تعدادی از فضلا عمامه‌گذاری می‌کردند، اصرار کرد که من فیلمبرداری کنم، من به او گفتم بعد از اینجا به مسجد اعظم برو و از درسهای حوزه و مکان‌های متدینین قم فیلمبرداری کن، این کار را کرد و یک مستند نیم‌ساعتی درست کرد به نام «هکذا قم»، خیلی جالب هم بود.

یک سال که برای حج به مکه رفته بودیم، صاحبِ خانه‌ای که اجاره کرده بودیم به ما گفت من شما را در الجزیره دیدم، در برنامه‌ای به نام «هکذا قم» و بعد جزئیاتش را برایم نقل کرد. الآن من دائماً نگرانم که یک «هکذا قم» دیگر درست کنند و این بار این صحنه‌های ناگوار در قم را نشان بدهند.

در هر صورت هر چه حضور پلیس با تدبیر بیشتر و با اخلاق و انگیزه بالا بیشتر باشد قطعاً دایره این آسیب‌ها خیلی کم می شود، مردم بالأخره برای پلیس یک شأن خاصی را قائل‌اند و او را مظهر اجراء قانون می‌دانند، لذا ما تقاضا می‌کنیم حضورتان را قوی‌تر کنید و دعا می‌کنیم که خدا کمک‌تان کند.

والسلام علیکم و رحمة‌الله و برکاته