آموزش نماز به فرزندان نباید همراه با اجبار باشد

کارشناس ستاد اقامه نماز استان قم گفت: تحمیل کردن و واسطه قرار دادن بدترین شیوه انتقال پیام به فرزندان است چرا که نباید مسائل نماز را با اجبار و رابطه قرار دادن به آنها آموزشی دهیم . به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم ، حجت الاسلام اسماعیل ولی خانی کارشناس ستاد اقامه نماز استان قم […]

کارشناس ستاد اقامه نماز استان قم گفت: تحمیل کردن و واسطه قرار دادن بدترین شیوه انتقال پیام به فرزندان است چرا که نباید مسائل نماز را با اجبار و رابطه قرار دادن به آنها آموزشی دهیم .
به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم ، حجت الاسلام اسماعیل ولی خانی کارشناس ستاد اقامه نماز استان قم امروز(۲۶دی) در جلسه توانمند سازی شورای مشورتی خواهران مناطق کانونهای فرهنگی هنری مساجد استان قم گفت: دعوت به نماز شیوه و راه های مختلفی دارد که باید با توجه به شرایط تربیتی و سنی کودکان و نوجوانان صورت گیرد.
وی افزود: یکی از مراحل رشد فرزند سن ۷ تا ۱۲ سال می باشد که در این دوره سنی که دوران کودکی دوم نامیده می شود باید دید کودکان چه ویژگی هایی دارند تا بتوانیم با توجه به آنها برایشان برنامه ریزی کنیم.
کارشناس ستاد اقامه نماز استان قم ادامه داد: بهترین راه برای آموزش فرزندان این است که با ویژگی های فرزندانمان در سنین مختلف آشنایی داشته باشیم و بدانیم چه راهکاری را برای گروه سنی مناسب آنها برنامه ریزی کنیم.
حجت الاسلام ولی خانی تصریح کرد: فرزندان در گروه سنی ۷تا ۱۲ سال دارای ۱۲ ویژگی از جمله فعالیت جسمی بالا، هدفمندی بازی بچه ها، رشد تدریجی قوای ادارکی، آمیختگی تخیل با واقعیت، علاقه وتوانایی یادگیری بالا، رشد استعداد و حفظ و یاداوری، ارتباط عاطفی بالا و گسترش کم و…می باشند که هرکدام نیازمند شناخت و توجه هستند.
وی عنوان داشت: بهترین زمان برای دادن جایزه به فرزندان سن ۷تا۹ سال می باشد که می توان با آموزش درست و انجام دقیق بچه ها به آنچه آموزش دیده اند برای آنها تشویقی در نظر گرفت.
کارشناس ستاد اقامه نماز استان قم یاد آور شد: تحمیل کردن و واسطه قرار دادن بدترین شیوه انتقال پیام به فرزندان است چرا که نباید مسائل نماز را با اجبار و رابطه قرار دادن به آنها آموزش دهیم .
حجت الاسلام ولی خانی خاطر نشان ساخت: تربیت یعنی زمینه سازی پرورش استعدادهای درونی انسان که میتوان از این روش به عنوان مهترین و بهترین شیوه انتقال به فرزندان نام برد .
وی ابراز داشت: ما برای اینکه بتوانیم در بحث آموزش موفق عمل کنیم باید بدانیم کسی که وارد کانون می شود نیازمند توجه و عنایت بوده و میخواهد نیازهای جسمی و روانی او تامین شود و ما نیزباید با همسطح سازی خودمان با آنها زمینه را برای رشد و تربیت آنها فراهم سازیم .
کارشناس ستاد اقامه نماز استان قم افزود: کودکان در سن ۷ تا۱۲ سال بیشتر حسی هستند و در این سن به لحاظ عاطفی با همه دوست نمی شوند و تنها با یک یا دو نفر ارتباط برقرار می کنند اما همین ارتباط کم بسیار قوی و از عاطفه بالایی برخوردار است .
حجت الاسلام ولی خانی ادامه داد: ما باید به مراحل و شرایط رشدی مخاطب به لحاظ شناختی، جسمانی و رفتاری توجه داشته باشیم چرا که در مراحل رشد تحولات جسمی و روانی از هنگام تشکیل نطفه تا مرگ انسان اتفاق می افتد .
وی اذعان داشت: کودکان در این سن استعدادهای مختلفی دارند که بروز می کند و با کودکان دیگر مقایسه می شوند که این مقایسه باعث می شود اعتماد به نفس کودکان از بین برود و در وجود آنها کینه نسبت به فردی که با آن مقایسه می شوند ایجاد شود.
کارشناس ستاد اقامه نماز استان قم تصریح کرد: مسئولیت پذیری یکی دیگر از ویژگی این سن است که بچه ها در این سن یاد می گیرند چگونه عهده دار یک مسئولیت و وظیفه باشد یعنی ما هر انچه به کودکان یاد می دهیم یاد می گیرند و اگر بخواهیم آنها را مسولیت پذیر کنیم باید در این سن به آنها آموزش دهیم.
حجت الاسلام ولی خانی گفت: باید فرصت اشتباه کردن را به کودکان بدهیم و با دادن مسئولیت های کوچک به آنها حس مسئولیت پذیری و اعتماد را در آنها تقویت کنیم.
وی اظهار داشت: هم اسلام، دین، قرآن و روانشاسی تربیتی می گویند که حفظ اقتدار هر فردی در خانواده شکل می گیرد بنابراین والدین باید با رعایت احترام نسبت به یکدیگر در هر موقعیت زمانی و مکانی اقتدار خود را در نزد فرزندان حفظ کنند.
کارشناس ستاد اقامه نماز استان قم یاد آور شد: سن ۷ تا ۱۲ سال سن آموزش کلاسیک است که باید ابتدا فرزند را قانونمند کرده تا بتوانیم آموزش های لازم را به او بدهیم .
حجت الاسلام ولی خانی عنوان کرد: فرزندان در این سن علاقه مند کارها و فعالیتهای دست جمعی هستند که نماز خواندن دسته جمعی تاثیر زیادی در جذب و علاقه مندی فرزندان به نماز دارد .
وی ابراز داشت: والدین و مربیان می توانند برای آموزش مباحث عقیدتی و معرفتی از کتاب، داستان، نقاشی و رنگ امیزی استفاده کنند همچنین در بخش احکام نماز، آثار مثبت نماز و بهشت، می توانند مطالب لازم را به صورت قطره ای به کودکان آموزش دهند.

کارشناس ستاد اقامه نماز استان قم افزود: اگر ما بخواهیم به یک هدف ارزشمند برسیم باید تضادهای موجود را از بین ببریم و با ایجاد پرونده اعمال شناخت اهمیت نماز، بیان کردن اهمیت نماز برای خدا، عکسبرداری از کودکان هنگام خواندن نماز و به نمایش گذاشتن آن برای دیگران، کودکان را نسبت به مقوله نماز و آثار و برکات آن ترغیب کنیم .