تاکید آیت‌الله صافی گلپایگانی بر اقامه نماز جماعت عید غدیر

آیت‌الله صافی گلپایگانی با اشاره به اهمیت مسئله ولایت و عید غدیر، بر ضرورت اقامه با شکوه نماز جماعت عید غدیر تاکید کرد. به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم به نقل از روابط عمومی موسسه آموزش عالی اجتهاد، آیت‌الله‌العظمی لطف‌الله صافی گلپایگانی در دیدار با اعضای بنیاد غدیر ضمن قدردانی از اقدامات انجام شده در […]

آیت‌الله صافی گلپایگانی با اشاره به اهمیت مسئله ولایت و عید غدیر، بر ضرورت اقامه با شکوه نماز جماعت عید غدیر تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم به نقل از روابط عمومی موسسه آموزش عالی اجتهاد، آیت‌الله‌العظمی لطف‌الله صافی گلپایگانی در دیدار با اعضای بنیاد غدیر ضمن قدردانی از اقدامات انجام شده در خصوص بزرگداشت عید ولایت به ویژه احیای سنت حسنه نماز جماعت عید غدیر و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای راهپیمایی این روز گفت: زبان از بیان بزرگی و عظمت مسئله ولایت الکن و کارهایی که در این زمینه انجام می‌شود، بسیار با اهمیت است.

ایشان وجود تشیع را درگرو ولایت امام علی علیه السلام دانست و با بیان این که شیعه با ولایت زنده است، بر ضرورت تکریم و تعظیم هر چه بیشتر ولایت امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام تاکید کرد.

این مرجع تقلید جهان تشیع در ادامه با اشاره به روایات متواتر بین اهل تسنن و تشیع خاطرنشان کرد: اهل تسنن نیز نسبت به مقام و ولایت حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام ابراز ارادت می‌کنند و حتی در کلام بزرگان اهل سنت نیز به آن اشاره شده است.

ایشان سپس با اشاره به قرائت اشعاری به زبان فارسی و عربی در توصیف آن حضرت تصریح کرد: هر کسی که خود را شیعه می‌داند باید ولایت امیرالمؤمنین (ع) را در دل داشته باشد و آن را با تمام وجود ابراز کند.

آیت الله صافی گلپایگانی همچنین بر لزوم پرهیز از معاصی در جامعه تاکید کرد و ابراز داشت: اعتقاد به ولایت بدین معناست که باید در تمام مسائل اسلامی جلودار باشیم و در امر دین کوتاهی نداشته باشیم.

ایشان از اقشار مختلف مردم ولایتمدار برای حضور در نماز جماعت عید غدیر و راهپیمایی این روز با افتخار و خلوص نیت دعوت کرد و گفت: شایسته است که دوستداران امیرالمؤمنین علیه السلام در روز سعید غدیر، مراسم جشن و سرور و شادمانی را با عظمت و شکوه بسیار برگزار کنند.

این مرجع تقلید جهان تشیع خاطرنشان کرد: اقشار مختلف مردم در نماز عید غدیر که مستحب است شرکت کنند و به حالت اجتماع در جشن‌های این عید بزرگ حضور یابند.

ایشان با بیان اینکه تجلیل از عید سعید غدیر، وظیفه همه شیعیان و دوستداران خاندان عصمت و طهارت علیهم السلام است، ابراز داشت: احیای غدیر یعنی احیای تمام دستورات شرع مقدس اسلام که اکمال دین و اتمام نعمت بزرگ خداوند است.

آیت‌الله صافی گلپایگانی در پایان ضمن تقدیر و تکریم از اقدام آیت‏الله مرحوم احمدی فقیه در اقامه نماز جماعت عید غدیر در ۸ سال پیش؛ برای آن عالم ربانی رحمت واسعه الهی و علو درجات را مسئلت کرد.

آیت‌الله میرزامحمدحسین احمدی فقیه یزدی نیز در این دیدار به مجموعه اقدامات انجام شده در خصوص بزرگداشت عید ولایت پرداخت و با اشاره به احیای علمی و عملی سنت حسنه نماز جماعت عید غدیر توسط مرحوم آیت‌الله میرزامحمدحسن احمدی فقیه گفت: ایشان از ۹ سال پیش اقدام به برپایی نماز جماعت عید غدیر در دارالعباده یزد کردند و قریب یک دهه است که این سنت حسنه ادامه دارد.

ایشان با اشاره به تمهیدات انجام شده در خصوص برگزاری نماز جماعت عید غدیر در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها ادامه داد: متولیان امر در صدد هستند در حرم مطهر حضرت امام رضا علیه السلام این اتفاق مبارک رقم بخورد.

یادآور می‌شود، سنّت حسنه نماز جماعت عید غدیر، از سنّت‌های فراموش شده اسلامی بود که مورد تأیید و عمل علمای سلف نظیر شیخ مفید، مقدّس اردبیلی و شهید اوّل (ره) قرار گرفته است و از مراجع معاصر نیز حضرات آیات عظام بهجت و احمدی فقیه و صافی گلپایگانی و سیستانی به آن فتوا داده‌اند. در سال ۱۳۸۸ شمسی، آیت‌الله‎‏العظمی حاج میرزامحمدحسن احمدی فقیه، آن را به طرز با شکوه و به یادماندنی در مسجد و میدان امیرچقماق یزد احیاء و اقامه کردند. از آن سال تا کنون هر ساله این نماز برگزار شده است.

همچنین در سال ۱۳۸۷ ‌گزیده‌ای از بیانات ایشان در درس خارج فقه «مسجد» درباره نماز غدیر و برگزاری آن به جماعت، با عنوان «اشاره به سنت جماعت در نماز روز عید غدیر» تنظیم و چاپ شد و در ادامه تقریرات دروس خارج فقه معظم له، در قالب ویرایش اول آن در کتابی با عنوان «سنت جماعت در نماز عید غدیر میثاق با ولایت» توسط انتشارات «آیات بینات» در سال ۱۳۹۴ در اختیار جامعه علم و ایمان قرار گرفت.