کم سوادان در کتابخانه های عمومی قم دارای حلقه های ویژه میشوند

در نشست مشترک اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم با نهضت سوادآموزی استان، تشکیل حلقه های کتابخوانی ویژه کم سوادان و نوسوادان در کتابخانه های عمومی مطرح شد. به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم به نقل ازروابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم، نشست مشترکی با حضور مهندس وحید میرزایی معاون اداره […]

در نشست مشترک اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم با نهضت سوادآموزی استان، تشکیل حلقه های کتابخوانی ویژه کم سوادان و نوسوادان در کتابخانه های عمومی مطرح شد.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم به نقل ازروابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم، نشست مشترکی با حضور مهندس وحید میرزایی معاون اداره کل کتابخانه های عمومی و حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا قاسمی معاون نهضت سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان قم برگزار شد.

 

در این نشست، مهندس میرزایی، با تشریح خدمات و فعالیت کتابخانه های عمومی، بر ایجاد تعامل و همکاری های دوجانبه در راستای اهداف مشترک فرهنگی تاکید کرد و افزود: کتابخانه ها با اجرای ویژه برنامه های متنوع فرهنگی از ظرفیت ها و پتانسیل های خوبی برای جذب نوسوادان، کم سوادان و … برخوردار هستند، علاوه بر اینکه، اداره کل کتابخانه ها آمادگی دارد با تشکیل نشست های دورهمی با کتاب, برگزاری نشست های کتاب خوان و نقد …، فرصت مطالعه مفید را برای نوسوادان و کم سوادان در کتابخانه ها فراهم کند.

 

معاون اداره کل کتابخانه ها اظهار داشت: در سال های گذشته کتاب هایی ویژه کم سوادان، در اختیار کتابخانه های عمومی در مناطق محروم و کم برخوردار با هدف تشویق به امر خواندن و سوادآموزی قرار گرفت، که مورد استقبال بانوان خانه دار نیز واقع شد. وی ابراز امیدواری کرد: با ایجاد تفاهم نامه ای مشترک و راه اندازی بخش هایی ویژه نوسوادان با منابعی قابل استفاده برای این عزیزان، گامی موثر و روبه جلو در حوزه ترویج کتاب برداریم.

میرزایی در پایان درباره تاریخ برگزاری نشست کتاب خوان و چگونگی تشکیل حلقه های دورهمی در کتابخانه های عمومی مطالبی را بیان کرد.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین قاسمی به وجود ۳۰۰ هزار کم سواد در قم اشاره کرد و افزود: متاسفانه ما با خلاء کتاب های مناسب برای نوسوادان عزیز در کتاب فروشی ها، انتشارات و… روبه رو هستیم که حتی اهالی قلم و فرهنگ نیز از این موضوع غافل شده اند. وی افزود: کم سوادان هم می توانند مانند دیگر اقشار جامعه از قشرهای تاثیرگذار و مهم در ترویج فرهنگ مطالعه باشند. چراکه یکی از ضرورت های گسترش کتابخوانی، همگانی کردن آن است. به گونه ای که همه درگیر این امر مهم بشوند و نیاز به مطالعه را از دغدغه های اصلی زندگی خود بدانند.

معاون نهضت سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان قم بیان کرد: نشست کتاب خوان از طرح های موفق در ترویج گفتمان مطالعه است. از این رو نهضت سوادآموزی استان علاقمند است نشست کتاب خوانی ویژه کم سوادان و نوسودان را با هدف ایجاد عادت به مطالعه، جذب به کتابخانه و معرفی چهره های موفق سوادآموزی، برگزار کند. وی در ادامه یادآور شد: از آنجا که زکات علم نشر آن است؛ کتاب هایی کاربردی با رعایت اصول ساده نویسی و درست نویسی، ویژه کم سوادان به ابتکار نهضت سوادآموزی استان تولید و منتشر شده که مورد استقبال سوادآموزان عزیز نیز قرار گرفته است.

قاسمی همچنین اظهار داشت: نهضت سوادآموزی در حال حاضر با اجرای طرح حقله های کتابخوانی پیشرو در جذب نوسوادان و کتابخوانان بوده است. وی در پایان ابراز امیدواری کرد با همگانی کردن فرهنگ مطالعه در جامعه، به مطالبات رهبر معظم انقلاب اسلامی در حوزه کتاب جامه عمل بپوشانیم.

 

گفتنی است در این نشست محمدتقی زینی وند رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان قم، مریم رمضانی رئیس امور اداره کتابخانه ها و همکاریها، مریم افشاری مدیر روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی، رقیه حیدری مسئول فرهنگی اداره کل کتابخانه ها، محمد باقری کارشناس همکاریها و مشارکت ها و علی حسنی کارشناس مسئول سوادآموزی ناحیه ۳ آموزش و پرورش حضور داشتند.