همکاری بانهضت سواد آموزی جهت ریشه کنی بی سوادی درمیان کودکان ونوجوانان

همزمان با هفته ملی کودک ونوجوان، همکاری درجهت ریشه کنی بی سوادی درمیان کودکان ونوجوانان بین کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان و نهضت سواد آموزی استان قم برقرار شد. به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم ، مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قم صبح امروز در گفتگو با خبرنگاران  به مناسبت هفته ملی کودک  […]

همزمان با هفته ملی کودک ونوجوان، همکاری درجهت ریشه کنی بی سوادی درمیان کودکان ونوجوانان بین کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان و نهضت سواد آموزی استان قم برقرار شد.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم ، مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قم صبح امروز در گفتگو با خبرنگاران  به مناسبت هفته ملی کودک  ونوجوان که از ۱۴تا۲۰مهرماه می باشد،اظهار داشت: همزمان با هفته ملی کودک ونوجوان، ما با معاونت نهضت سواد آموزی استان ملاقاتی داشتیم وتوافق کردیم که درجهت ریشه کنی بی سوادی درمیان کودکان ونوجوانان بین کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان و نهضت سواد آموزی استان قم همکاری های بیشتری صورت گیرد.

حسن ندافی افزود:این همکاری در زمینه تربیت وجذب مربی سواد آموزی برای آموزش کودکان ونوجوانان بی سواد خواهد بود.

حجت  الاسلام قاسمی نیا معاونت نهضت سواد آموزی استان نیز در این باره گفت:درجلسه بامدیرکل وروسای مراکز کانون های پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان به توافق رسیدیم تا ازوجودمربیان واعضای ارشد کانون ها درپیشرفت فعالیت ها وبرنامه های سوادآموزی یاری بگیریم.
وی گفت:محوریت کتاب وکتاب خوانی وآموزش زبان فارسی ازاشتراکات طرح ها وماموریت نهضت سوادآموزی وکانون پرورش کودکان ونوجوانان می باشد.
همچنین بهره مندی ازفضای فیزیکی کانون ها ومربیا ن فعال درآن هامی تواننددراجرای دوره های سوادآموزی کمک کنند.

وی خاطر نشان کرد:کودکان ونوجوانان عضوکانون می توانند بی سوادان فامیل ووالدین محروم ازنعمت سوادرا به سوادآموزی تشویق ودعوت نمایندواعضای ارشدکانون ها که نوجوانان باسابقه وموفق دربرنامه های کانون هستنددرآموزش وشناسایی بی سوادان نقش مهمی خواهندداشت.
قاسمی نیا عنوان کرد:اززبان پرنفوذ هنر بایددراستقبال وایجادانگیزه دربی سوادان برای شتاب بخشی به رشدباسوادی کشور به کارگرفت و قرارگرفتن وپرداختن به موضوع سوادودانش وعلم آموزی دربرنامه های فرهنگی وهنری ومتون کتاب های داستانی ؛قصه گویی ؛نمایش ؛تئاتر؛سرود ونقاشی و.. ..درتوسعه وترویج وپیشرفت طرح ها وبرنامه های سوادآموزی کمک می کنند.
همچنین ظرفیت کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان در پیگیری وتوفیقات سوادآموزی موثرمی باشدولی تاکنون استفاده کامل نشده است وامیدواریم باتعامل بیشتربه این مهم برسیم والگوی خوبی باشیم.

در ادامه مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قم با اشاره به همزمانی هفته هوا فضا و آغاز هفته ملی کودک اظهار کرد: شعار «آینده را باید ساخت» برای هفته ملی کودک انتخاب شده است و از طرفی دیگر آینده به هوا فضا نیز متعلق است و بدون تردید در آینده همه امور در شعاع هوا فضا قرار می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: اکنون نیز مشاهده می‌شود همه افراد در تأثیر GPS، فضای مجازی، ماهواره‌ها و هوافضا هستند و آینده متعلق به کودکان، نوجوانان و انسان‌ها است.

ندافی از برگزاری نخستین همایش مشترک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قم با سازمان فضایی ایران با عنوان «فضا جهان را متحد می‌کند» در روز ۱۲ مهر ماه خبر داد و افزود: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نمی‌تواند از اتفاقات پیرامون خود به سادگی بگذرد بنابراین کودکان و نوجوان باید با مسائل روز در زمینه تکنولوژی و هوافضا آشنایی داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: کارگاه‌هایی نیز برنامه‌ریزی شده که با همکاری سازمان هوا فضا در قالب چهار کارگاه موقعیت‌یابی، از گذشته تا آینده، تحلیل تصاویر ماهواره‌ای استان قم، کارگاه ایده‌پردازی فضایی و طراحی و اجرای مسابقات علمی و آسمان‌نما برگزار می‌شود.

وی در ادامه  عنوان کرد: نمایشگاهی نیز با همکاری دستگاه‌های اجرایی استان مانند مدیریت بحران، اداره‌کل هواشناسی، شرکت برق، اداره کل راه و شهرسازی، دانشگاه قم، دانشگاه شهاب دانش، آموزش و پرورش، محیط زیست و شهرداری برگزار می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: همایش«فضا جهان را متحد می‌کند» روز پنجشنبه ساعت ۱۰ در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در پردیسان برگزار می‌شود که مدیرکل سازمان هواشناسی استان قم و علیرضا نعیمی مدیرکل بهره‌برداری و نگهداری ایستگاه‌های زمینی هوا سازمان فضایی ایران در این همایش به ایراد سخنرانی می‌پردازند.

برگزاری همایش کودک، ایمنی و امنیت در قم

وی ادامه داد: همایش بزرگ کودک، ایمنی و امنیت در روز ۱۸ مهرماه در شهر قم برگزار می‌شود، همچنین با همکاری اداره کل زندان‌های استان قم برنامه‌هایی برای نوجوانان زندانی در کانون اصلاح و تربیت استان در هفته کودک داریم.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قم افزود: هنوز ۱۲۰ هزار فرد بی سواد در استان داریم که تعدادی از آن‌ها در سنین کودکی و نوجوانی قرار دارند، در این راستا همکاری با نهضت سوادآموزی برای باسواد کردن این گروه سنی از افراد بی سوادان خواهیم داشت.

وی ادامه داد: همکاری گسترده ای را در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قم با سازمان حفاظت محیط زیست خواهیم داشت و در این راستا همایشی با همکاری این سازمان برای کودکان برگزار می‌شود.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قم افزود: کانون اصلاح و تربیت می‌تواند یکی از مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان باشد تا افراد زندانی در این کانون پس از پایان حبس خود به جامعه برگردند و دوباره دست به جرم نزنند.

ندافی تعداد مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قم را ۱۰ مرکز دانست و تصریح کرد: افراد از ۶ تا ۱۸ سال زیرپوشش برنامه‌های این کانون هستند، به دنبال گسترش برنامه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به شهرهای تابعه استان قم هستیم، در شهر قم با شهرداری و شورای اسلامی شهر تعامل خوبی داریم.

وی ادامه داد: برنامه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در مناطق مختلف شهر قم به تناسب نیازهای کودکان این مناطق است، در سینمای این کانون در پردیسان اولویت پخش فیلم کودک و نوجوان و در ادامه فیلم‌های دیگر است، همچنین سالن تئاتر مجتمع هم نیمه تمام است و پس از تکمیل این سالن به دنبال واگذاری آن به بخش خصوصی هستیم.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قم افزود: آماده همکاری با نهادهای مختلف برای استفاده از فضاهای فیزیکی موجود برای برگزاری برنامه‌ها برای کودکان و نوجوانان استان قم هستیم، اردوگاه بزرگ و جامعی در استان قم برای کودکان و نوجوانان نداریم و به دنبال گرفتن زمین برای احداث چنین اردوگاهی هستیم.

ندافی با اشاره به فعالیت‌های مجتمع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قم در منطقه پردیسان اظهار کرد: یکی از برنامه‌های آتی این مجتمع در منطقه پردیسان راه اندازی مرکز کانون زبان در آن منطقه است.

وی خاطرنشان کرد: سرودی در قالب کودکانه با موضوع توصیه شهید حججی به فرزندش در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قم تولید شده است که تدوین کلیپ این سرود در مراحل پایانی قرار دارد.