شقایق‌های باران‌خورده روایتی از مظلومیت شهدای مدافع حرم

شقایق‌های باران‌خورده ؛ روایتی از مظلومیت شهدای مدافع حرم است، این کتاب با موضوع ارزش‌های انقلاب اسلامی در وصیت‌نامه شهدا برای نخستین بار در کشور در قم رونمایی می شود. به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم به نقل از خبرگزاری تسنیم قم، آمریکا و اسرائیل و به دنبال آن سعودی‌ها از کشورهای محور شرارتی هستند که […]

شقایق‌های باران‌خورده ؛ روایتی از مظلومیت شهدای مدافع حرم است، این کتاب با موضوع ارزش‌های انقلاب اسلامی در وصیت‌نامه شهدا برای نخستین بار در کشور در قم رونمایی می شود.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم به نقل از خبرگزاری تسنیم قم، آمریکا و اسرائیل و به دنبال آن سعودی‌ها از کشورهای محور شرارتی هستند که یکی با پول نفت خود و دیگری با تجسس و دیگری با برنامه‌ریزی سالیانی است که به مرزهای غرب و شرق کشور ما چشم طمع دوخته‌اند.

وقتی هنوز تازه نهال انقلاب اسلامی در حال رشد و شکوفایی بود و نفس‌هایمان از حکومت چندین ساله شاهنشاهی و پهلوی به نفس افتاده بود ناآگاه دشمن بعثی که دست‌نشانده دست آمریکا بود از مرزهای زمینی به ما حمله کرد درحالی‌که هیچ زیرساخت دفاعی و امنیتی مناسبی نداشتیم و کشور از داخل و خارج دست‌خوش انواع دسیسه‌ها بود.

فرزندان برومند معمار کبیر انقلاب اسلامی تنها با سلاح توکل؛ اخلاق و ایمان به ولایت‌فقیه از وجب به وجب این مرزبوم نه‌تنها با دشمن بعثی بلکه با ۵۱ کشور وارد جنگ شد آن‌هم جنگی ناعادلانه و ظالمانه‌ای که زیرساخت کشور؛اقتصاد ما را هدف قرارداد اما نتوانست ایمان و ارزش‌های ما را از این انقلاب دور کند چراکه فرزندان ما با اخلاص از وجب وجب این خاک دفاع و نگذاشتند دشمن بعثی حتی یک وجب را از خاک ما بگیرد.

حال چندین سال از دوران دفاع مقدس را پشت سر گذاشتیم دشمن دسیسه‌های مختلفی را اجرا کرد از تهاجم فرهنگی گرفته تا جنگ اقتصادی و انواع دسیسه که در آخر با پول سعودی‌ها و فتوای وهابیت یک گروه خطرناک تروریستی در منطقه شکل گرفت به نام داعش و مرزهای کشورهای دوست و همسایه ما در سوریه و عراق را اشغال کرد.

هدف سوریه و عراق نبود بلکه مقدسات اسلامی و مرزهای مقدس نظام اسلامی ما بود اما تدبیر شهید قاسم سلیمانی طوری رقم خورد که با تأسیس جبهه مقاومت دفاع از منافع ملی بیش از مرزهای جغرافی کشور باشد و در مرزهای سوریه و عراق با داعش و استکبار جهانی بجنگیم لذا وی فرزندان و مجاهدان را تربیت کرد که بعدها به «شهدای مدافع حرم» شهرت یافتند.

شهدایی که امروز نه‌تنها به دلیل شهادت در خارج جغرافیای ایران اسلامی مظلوم هستند بلکه به دلیل این‌که هنوز که هنوز اسرار و رمز پیدا و پنهانی رادارند و ناشناخته مانده و یا این‌که برخی که ادعای سکولار بودن دارند مدعی هستند که این شهدا چه دلیلی دارد در خارج از مرزها دفاع و به شهادت برسند؟

برای شهدا مستند و روایت‌های بسیاری تألیف شده که به‌صورت داستان‌های احساسی روایت‌شده است اما اخیراً در استان قم از سوی یک بانوی خبرنگاری که ۸سال از عمر فعالیت خود برای تهیه خبر از ارزش‌های شهدا وزندگی این عزیزان هزینه کرده در ادامه پایان‌نامه کارشناسی ارشد خود رساله علمی به نام «ارزش‌های انقلاب اسلامی در وصیت‌نامه شهدای مدافع حرم قم» گردآوری کرده است اما این روزنه وسیع‌تر شده وی به فکر تألیف این پایان‌نامه با یک پژوهش وسیع‌تر از وصیت نام این شهدای مظلوم افتاده و آن‌ها را بر ارزش‌های انقلاب اسلامی منطبق و در قالب یک کتاب علمی و پژوهشی که برای نخستین بار در کشور این رویداد رخ‌داده تألیف می‌کند.

مؤلف و گردآورنده این کتاب که کارشناس ارشد جامعه‌شناسی انقلاب اسلامی را خوانده موضوع این کتب را بررسی ارزش‌های انقلاب اسلامی در وصیت‌نامه شهدا مدافع حرم قم و هدف خود را مظلومیت این شهدا و رفع شبهاتی که به این عزیزان وارد است به زبان وصیت‌نامه خود شهدا عنوان می‌کند.

شقایق‌های باران‌خورده ؛ روایتی از مظلومیت شهدای مدافع حرم

با نزدیک شدن به نخستین سالگرد شهادت مظلومانه شهید حاج قاسم سلیمانی باخبر می‌شویم که از سوی یک بانوی خبرنگار که ۸ سالی است در حوزه شهید و شهادت قلم نوشته و کارشناس ارشد جامعه‌شناسی انقلاب اسلامی است کتابی بانام «شقایق‌های باران‌خورده » که با موضوع ارزش‌های انقلاب اسلامی در وصیت‌نامه شهدا را برای نخستین بار در کشور در قم قرار است رونمایی شود.

باب گفت گو را با این بانوی خبرنگار که خبرنگار سایت قم فردای استان قم است و دغدغه ارزش‌های شهید و شهادت دارد را باز می‌کنم و از او درباره این کتاب می‌پرسم می‌گوید: این کتاب درواقع رساله‌ای از پایان‌نامه کارشناسی ارشد من است شاید خیلی‌ها جرات پیدا نکنند در این زمینه ورود کنند اگر بخواهیم راه شهدا را ادامه دهیم باید در این زمینه نگارش و تألیف نماییم درست است که این شهدا نیازی به تألیف ندارند اما اگر دقیق بنگریم می‌بینیم منابعی از  دوران ۸ ساله کم داریم.

مرضیه مهدیلو بیان می‌کند: موضوع این کتاب بررسی ارزش‌های انقلاب اسلامی در وصیت‌نامه شهدای مدافع حرم در قم است که برای نخستین بار در کشور در قم تألیف و گردآوری‌شده است.

وی در ادامه بیان می‌کند: رساله پایان‌نامه این‌جانب که سال گذشته در دانشگاه شاهد از آن دفاع کردم ؛ نام کتاب راهم « شقایق‌های باران‌خورده» انتخاب کردم به این دلیل که شقایق نماد شهدا و باران‌خورده به این معنی است که شهدا خارج از مرزهای کشور از آرمانهای انقلاب و اسلام دفاع می‌کردند.

به گفته وی؛ شهدای مدافع حرم نزدیک ما هستند و می‌توان اثبات کرد که این شهدا به خاطر ارزش‌ها و آرمانهای خود انقلاب اسلامی خود را به  مرزهایی فراتر از مرزهای جغرافیایی به سوریه و  یا هر کشوری رسانند و ما نیاز داریم با نظریه‌های علمی منابعی برای این شهدا تألیف و نگارش کنیم تا برای نسل حاضر و آیندگان مسئله روشن شود.

هدف بیان مظلومیت شهدای مدافع حرم و جلوگیری برخی شبهات

نگارنده کتاب « شقایق‌های باران‌خورده» در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با خبرنگار تسنیم عنوان می‌کند:  دانشجویان باید این شجاعت را داشته باشند که به دنبال مسائل نو برای تحقیق و پژوهش بروند و از مسائل تکراری و قدیمی دوری کرده و به‌طور کلیشه‌ای پایان‌نامه ندهند تا به‌صورت کتاب و یک منبع مطلوب و موثقی در آینده استفاده شود.

مهدیلو می‌افزاید: هدف اصلی من برای گردآوری این نوع کتاب این بود که با توجه به این‌که شهدای مدافع حرم بسیار مظلوم واقع شدند چراکه دفاع آن‌ها برای ارزش‌های انقلاب و اسلام خارج از مرزهای  دفاع بود آن‌ها از خارج از مرزهای جغرافی وطن از ارزش‌های اسلامی و اهل‌بیت علیه‌السلام دفاع و شهید شدند هم‌چنین برخی اوقات شبهاتی هم به آن‌ها وارد می‌شود .

وی تصریح می‌کند: من بررسی کردم اگر من و یا دیگری که هدف ما دفاع از آرمان‌های شهداست باید این هدف را با زبان خود شهیدان بیان کنیم یعنی استفاده از وصیت‌نامه شهدا که زبان گویای شهیدان است وصیت‌نامه شهدا را بررسی کردم این‌که چرا رفتند ؟ ما دارای چه ارزش‌هایی هستیم؟  این ارزش‌ها را در کنار هم جمع‌آوری و با وصیت‌نامه شهدا منطبق کردم و این‌که هدف آن‌ها چیست ؟

این محقق و نگارنده کتاب از سختی‌ها برای بررسی منابع موثقی از شهدای حرم گفت اینکه برای ادامه کار به همین شهدا متوسل می‌شد و برای ادامه کار از آن‌ها یاری می‌خواست و دراین‌باره عنوان می‌کند: کار سختی بود منابع اندکی داشتیم و منابعی وجود نداشت و منابع را به‌طور میدانی از خانواده خود شهدا تهیه کردم و یکی‌یکی آن را بررسی کردم برای آن داده آماری قراردادم برای شخص  من مهم بود این اتفاق بیفتد.

به گفته وی؛ پایان‌نامه را که تهیه می‌کردم و وقتی برای آن قلم می‌زدم برخی روزها خسته می‌شدم چراکه منابع کمی در اختیار داشتم و احساس می‌کردم برای تقویت روحیه نیاز به منبع پرانرژی داشتم برای تکمیل این کتاب از سردارشهیدکه خود سید شهدای مقاومت بود کمک روحی گرفتم با خود شهدا حرف می‌زدم و از خود شهدا کمک می‌گرفتم و هنگام تألیف با گوش دادن به مداحی اهل‌بیت و شهدا قلم می‌زدم اکنون این کتاب پایان یافت و خدا را شکر می‌کنم.

تأکید بر گردآوری یک منبع موثقی درباره اهداف شهدای مدافع حرم

نگارنده کتاب «شقایق‌های باران‌زده » می‌گوید: شاید آیندگان این سؤال را مطرح کنند که دلیل شهادت شهدای حرم چیست ؟ و چرا خارج از مرزهای کشور به دفاع پرداختند، این شهیدان حق گردن ما دارند باید به‌طور علمی و پژوهش شده منابعی از اهداف آن‌ها در اختیار نسل آینده قرارگیرد ویا ازهم اکنون آماده کنیم شاید تألیف و مستنداتی از شهیدان ۸ سال دفاع مقدس داشته باشیم باید از وصیت این عزیزان که زبان گویای آن‌ها است هم منابعی داشته باشیم.

مهدیلو می‌افزاید: ۷ یا ۸ سالی است به‌عنوان خبرنگار ویژه شهدا دراستان قم فعالیت می‌کنم و از نزدیک ماجراها و آن چیزی که برای آن‌ها رخ‌داده را لمس کرده و اطلاع دارم اما بررسی وصیت‌نامه آن‌ها برای من جالب بود نگاه ما به شهدا تنها نگاه احساسی است و این مسئله یک مسئله طبیعی است گاهی سؤالی پیش بیاید که شهدا چرا رفتند ؟ بررسی این کتاب بیشتر امر پژوهشی است و داستان محور و احساسی نیست .

وی اظهار می‌کند: چراکه درگذشته هم در این زمینه به آن‌ها پرداخته‌شده است ولی وقتی کار پژوهشی باشد اثبات امری امکان‌پذیر خواهد بود من به کارهای پژوهشی علاقه دارم ۷ سال خبرنگار شهدای استان قم بودم و شهیدی در قم نبوده من مراسم تشیع او را نرفته باشم در این پژوهش انگار خود شهدا با من حرف می‌زنند که ارزش‌های آن‌ها و اهداف آن‌ها از رفتن به جبهه چیست ؟حال یا ارزش فرهنگی یا اجتماعی و غیره فرقی ندارد.

تبعیت از ولایت‌فقیه نقطه مشترک وصیت‌نامه شهدای حرم

وقتی باب گفت‌وگو را با این نگارنده و اهداف و موضوع کتاب‌باز کردم برای من این سؤال پیش آمد که از او بپرسم وجه مشترک وصیت‌نامه همه شهدای حرم استان قم چیست؟ وی در پاسخ بیان می‌کند:  تبعیت از ولایت‌فقیه نقطه مشترک در همه وصیت‌نامه‌های شهدای مدافع حرم بوده است همان آرمان شهدای ۸ سال دفاع مقدس که داشتند در وصیت‌نامه این شهدا هم دیده می‌شود .

مهدیلو در ادامه بیان می‌کند: ۴ ارزش سیاسی،فرهنگی ؛اجتماعی و اقتصادی را در اهداف شهدای مدافع حرم بررسی کردم برای اولین بار ارزش‌های سیاسی و فرهنگی و هم‌چنین اجتماعی و اقتصادی را دسته‌بندی کردم و به‌صورت جداگانه بر اساس ارزش‌های انقلاب اسلامی که برای همه مردم مهم بود تفکیک و با وصیت‌نامه این شهدا منطبق کردم که زبان خود شهدا است.

وی ادامه می‌دهد؛ همه جملات و کلمات وصیت‌نامه شهدای مدافع حرم قم را نمودار بندی و نتیجه نهایی را بررسی کردم، در این کتاب جامعه هدف شهدای مدافع حرم قم بود و از زبان خود آن‌ها گردآوری‌شده است و ان شاالله استان‌های دیگر هم شروع کنند و این امر الگو شود در اهداف شهدا پایه اعتقادی آنها نمود بیشتری داشت و ارزش سیاسی و اجتماعی در بعد دیگر و ارزش‌های اقتصادی نمود داشت البته ارزش‌های اقتصادی نه جنبه مادیات بلکه منظور ارزش دادن خمس و زکات و ارزش استفاده از تولیداتی ملی موردنظر بود.

پایانه نامه‌ای که به دست سردار دل‌ها نرسید

نگارنده کتاب «شقایق‌های باران‌خورده » در پایان  می‌گوید: علاقه داشتم این کتاب که حاصل پژوهش و تحقیقات علمی من درباره شهیدان مدافع حرم قم بود و برای نخستین بار در کشور تألیف می‌شد را به سردار حاج قاسم سلیمانی و  شهیدان مدافع حرم تقدیم کنم اما تأسف از این‌که این کتاب زمانی پایان رسید که چند روز بعد سردار به شهادت رسید و من این کتاب را به روح بلند این سردار که سید شهیدان مقاومت است تقدیم می‌کنم.

گفتنی است؛ این کتاب که برای نخستین بار در قالب یک پایان‌نامه علمی در حوزه شهیدان حرم استان در کشور گردآوری‌شده قرار است با حضور شخصیت‌هایی از جبهه مقاومت و دیگر مسئولان و هم‌زمان با سالگرد شهادت سردار دل‌ها حاج قاسم سلیمانی رونمایی شود.

گزارش از هیفا ء پردل