بیستمین همایش کتاب سال حوزه درقم برگزار می‌شود

بیستمین همایش کتاب سال حوزه علمیه با سخنرانی حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی و آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه، پنج‌شنبه ۴ بهمن‌ماه برگزار می‌شود. به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم، حجت‌الاسلام  ابوالقاسم مقیمی حاجی،‌ دبیر این همایش گفت: بیستمین همایش کتاب سال حوزه علمیه و دومین جشنواره مقالات علمی پژوهشی و فصلنامه‌های حوزوی پنج‌شنبه چهارم بهمن‌ماه […]

بیستمین همایش کتاب سال حوزه علمیه با سخنرانی حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی و آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه، پنج‌شنبه ۴ بهمن‌ماه برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم، حجت‌الاسلام  ابوالقاسم مقیمی حاجی،‌ دبیر این همایش گفت: بیستمین همایش کتاب سال حوزه علمیه و دومین جشنواره مقالات علمی پژوهشی و فصلنامه‌های حوزوی پنج‌شنبه چهارم بهمن‌ماه ساعت ۹ صبح در سالن همایش‌های مدرسه عالی دارالشفاء برگزار می‌شود.

وی در ادامه افزود: در بیستمین دوره این همایش بیش از هزار و ۱۷۱ کتاب و پایان‌نامه و ۱۲۵ مقاله از ۴۷ نشریه حوزوی ارسال شده است که در روز پنج‌شنبه از صاحبان آثار برتر تقدیر می‌شود.

حجت‌الاسلام  مقیمی حاجی اظهار کرد: به دلیل تقارن بیستمین همایش کتاب سال حوزه با چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی بخش ویژه‌ای در این همایش تحت عنوان انقلاب اسلامی در نظر گرفته شده است.

دبیر بیستمین همایش کتاب سال حوزه و دومین جشنواره مقالات علمی پژوهشی و فصلنامه‌های حوزوی ادامه داد: از میان کتاب‌ها و پایان‌نامه‌های ارسالی به دبیرخانه همایش۱۳۲ کتاب و پایان‌نامه، مرتبط تشخیص داده و از میان آن‌ها ۹ اثر به عنوان کاندید انتخاب شده‌اند و در نهایت در روز همایش از ۳ اثر تقدیر خواهد شد.

وی ادامه داد: در بیستمین همایش کتاب سال حوزه کتاب‌ها یا پایان‌نامه‌های مرتبط با محورهای فضای مجازی، الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت، علوم انسانی اسلامی، جمعیت و برخی محورهای دیگر از امتیاز ویژه‌ای برخوردار هستند که از میان آثار ارسالی ۱۴۰ اثر دارای این ویژگی هستند و در روز همایش از ۴ اثر به عنوان امتیاز ویژه تقدیر می‌شود.

حجت‌الاسلام  مقیمی حاجی خاطرنشان کرد: با توجه به این‌که رسالت‌های حوزه علمیه در زمینه ترویج دین، در کنار آثار علمی، ترویجی و پژوهشی رده علمی تبلیغی نیز در نظر گرفته شده است بنابراین آثار مرتبط با مسائل فرهنگی و تبلیغی به صورت مستقل با یکدیگر به رقابت پرداخته‌اند.

تعداد مقالات ارسالی

وی با اشاره به تعداد آثار ارسالی به دبیرخانه بیستمین همایش کتاب سال حوزه، بیان کرد: در مجموع هزار و ۱۷۱ کتاب و پایان‌نامه سطح چهار به دست دبیرخانه رسیده است که پس از ارزیابی اجمالی در ۱۸ گروه علمی ۲۱۹ اثر، امتیاز به مرحله ارزیابی تفصیلی راه پیدا کرده‌اند و در نهایت ۵۱ اثر به عنوان کاندیدا معرفی شده‌اند.

دبیر بیستمین همایش کتاب سال حوزه ادامه داد: گروه انقلابی اسلامی ۱۲۵ اثر، اخلاق و عرفان ۱۱۵ اثر و کلام ۱۱۷ اثر بیشترین مقالات ارسالی و گروه‌های اقتصاد با ۱۳ اثر و مدیریت با ۱۱ اثر کم‌ترین مقالات ارسالی را داشته‌اند؛ از میان آثار ارسالی نیز هزار و ۱۱۳ کتاب و پایان‌نامه برای برادران و ۵۹ کتاب و پایان‌نامه برای خواهران است.

وی در زمینه تعداد مقالات ارسالی به دومین جشنواره مقالات علمی پژوهشی و فصلنامه‌های حوزوی گفت: فصلنامه‌های حوزوی ۴۷ نشریه هستند که ۱۲۵ مقاله از سوی اعضای هیأت تحریریه به ازای هر شماره یک مقاله ارسال شده است که ۵۶ مقاله شرایط لازم برای ارزیابی تفصیلی را داشته‌اند.

 

تقدیر از شخصت آیت‌الله هاشمی شاهرودی

حجت‌الاسلام مقیمی خاطرنشان کرد: در بیستمین همایش کتاب سال حوزه همانند سال‌های گذشته از دو شخصیت علمی حوزوی یعنی مرحوم آیت‌الله هاشمی شاهرودی به عنوان شخصیت فقهی و سیاسی و محمدمهدی موسوی خلخالی از اساتید درس خارج حوزه علمیه مشهد تقدیر می‌شود.

وی در پایان گفت: بیستمین همایش کتاب سال حوزه و دومین جشنواره مقالات علمی پژوهشی و فصلنامه‌های حوزوی با حضور و سخنرانی حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی و آیت‌الله اعرافی پنج‌شنبه چهارم بهمن‌ماه ساعت ۹ در سالن اجتماعات مدرسه عالی دارالشفاء برگزار می‌شود.