بیانیه آیت الله فاضل لنکرانی نسبت به حواشی تجمع طلاب حوزه

آیت الله شیخ محمد جواد فاضل لنکرانی  با صدور بیانیه ای نسبت به حواشی تجمع طلاب حوزه های علمیه در مدرسه فیضیه واکنش نشان دادند. به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم ،در این بیانیه که از سوی حجت الاسلام نور موسوی روابط عمومی مرکز فقهی ائمه اطهار به دفتر پایگاه خبری رهپویان قم رسیده است […]

آیت الله شیخ محمد جواد فاضل لنکرانی  با صدور بیانیه ای نسبت به حواشی تجمع طلاب حوزه های علمیه در مدرسه فیضیه واکنش نشان دادند.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم ،در این بیانیه که از سوی حجت الاسلام نور موسوی روابط عمومی مرکز فقهی ائمه اطهار به دفتر پایگاه خبری رهپویان قم رسیده است آمده:

 

بسم الله الرحمن الرحيم
اهم مطالب:
۱٫ حركت‌هاي حوزه‌هاي علميه و شعارهايشان بايد در مسيري دور از جناح‌بندي‌هاي سياسي باشد. بنابراين اگر تجمعي رنگ و بوي سياسي و جناحي پيدا كند نمي‌توان آن را تجمع حوزوي محض با عنوان حوزه تلقي نمود.
۲٫ در اين تجمع به نظر من به حوزه و روحانيت و انقلاب جفا شد.
۳٫ هنر حوزه به اين است كه در اين بحران‌ها راهكار خوب ارائه بدهد نه اينكه تجمعي انجام بشود و متأسفانه شعارهايي داده شود كه ساحت مقدس حوزه و مراجع از آن دور است.
۴٫ مردم عزيز ببينند حركت‌هايي كه به نام حوزه انجام مي‌شود، اگر مورد تأييد مراجع عظام حوزه است آن را حركتي حوزوي بدانند، اما اگر پشتوانه آن مراجع نباشند به عنوان حوزه و مجموعه حوزه نمي‌تواند تلقي شود.
۵٫ به هيچ وجه باور نمي‌كنم چنين پلاكاردهايي را يك طلبه با توجه به دست گرفته باشد، براي اينكه خيلي واضح است چنين شعارهايي، شأن حوزه و روحانيت و شأن فيضيه نيست و حوزه دور از اين مسائل است.
۶٫ گروه‌هاي سياسي به بهانه عناوين حقِ مطالبه اقتصادي و دفاع از معيشت، اهداف سياسي خود را در حوزه علميه دنبال نكنند

در مورد اين تجمعي كه در مدرسه فيضيه برگزار شد، هم مردم و هم طلاب و اساتيد تماس‌هاي فراواني با بنده گرفتند، سؤالاتي داشتند كه من به اختصار نكاتي را عرض مي‌كنم.
اولين نكته اين است كه حركت‌هاي حوزه‌هاي علميه و شعارهايشان بايد در مسيري دور از جناح‌بندي‌هاي سياسي باشد اين مطلبي است كه مراجع بزرگوار، اساتيد انقلابي و دلسوز حوزه مكرر فرموده‌اند، بنابراين اگر تجمعي رنگ و بوي سياسي و جناحي پيدا كند نمي‌توان آن را تجمع حوزوي محض با عنوان حوزه تلقي نمود.
نكته دوم آنكه مردم بايد هميشه صداي دين و صداي خودِ مردم را از حوزه بشنوند. آن هم با مطالب متين و متقن و منطقي، متأسفانه در اين تجمع به نظر من در درجه اول به خود حوزه و روحانيت ظلم شد و در درجه بعد به انقلاب جفا شد، و اين مطلبي است كه براي ما بسيار سنگين است. اينكه به روحانيت جفا شد، چون مطالبي بي پايه و اساس در اين تجمع گفته شد مثل اين كه اين حوزه سكولار است، يا درس‌هاي خارج حوزه طلبه‌ها را سكولار تربيت مي‌كند. اين مطلب را اگر حمل بر صحت كنيم كاملاً از روي جهالت است، به بركت انقلاب امروز حوزه ما در مهم‌ترين مسائل مورد نياز حكومت و جامعه اسلامي حضور دارد، فقه هسته‌اي در همين حوزه توليد شد، هزاران مسئله پزشكي روز را مراجع بزرگوار در همين حوزه جواب داده‌اند، مسائل مستحدثه‌اي كه در اين چند دهه در حوزه علميه قم مطرح و كتاب‌هايي در موردش نوشته شده قابل مقايسه با قبل از انقلاب نيست، در باب حقوق بشر و بررسي و نقد اعلاميه حقوق بشر در همين حوزه قدم‌هاي بسيار بزرگي برداشته شده، من تعجب مي‌كنم اين افرادي كه چشم‌شان را مي‌بندند و همينطور حوزه را سكولار مي‌نامند جواب خدا و جواب امام زمان عليه السلام را چه مي‌خواهند بدهند؟ براي ما بسيار سنگين است كه بعد از ۴۰ سال از پيروزي انقلاب اسلامي كسي بيايد و اين حوزه را سكولار بنامد، مثل اين مي‌ماند كه يك ناداني بگويد دانشگاه امروز ما بعد از ۴۰ سال در تقابل با دين است، چطور اين حرف واضح البطلان و غلط است، سكولار ناميدن حوزه هم همينطور. امروز در مراكز تخصصي حوزه عميق‌ترين مباحث فقهي مورد احتياج نظام بررسي و تحقيق مي‌شود.
امروز نهادها و وزارتخانه‌هاي كشور در ارتباط با مراكز تخصصي حوزه، نيازهاي خود را مطرح مي‌كنند و پاسخ مي‌گيرند. حالا اگر مشكل بانك‌ها حل نشده چه ارتباطي به حوزه دارد، فقها مي‌گويند ربا نبايد باشد، اگر ربا در كار باشد اين مربوط به مجريان امور است و چه ربطي به علماي حوزه دارد؟ اين حرف‌ها انسان را به ياد افرادي مي‌اندازد كه مي‌گويند اسلام و فقه كارايي ندارد، خير، اسلام كارايي دارد ولي ما نتوانستيم آن را درست پياده كرده و به بشريت معرفي كنيم. به نظر من زشت‌ترين كار در اين تجمع جفاي بزرگي بود كه در حق حوزه و در حق مراجع روا شد، وقتي آن سخنران مي‌گويد اين رساله‌ها چه ارزشي دارد؟ به نيازهاي جامعه برسيد، آيا نمي‌داند اگر مردم مقيّد به اين رساله‌ها باشند بسياري از اين مشكلات و نزاع‌هايي كه در دادگستري‌ها مطرح است به وجود نمي‌آيد، اشكال كار در اين است كه برخي از روشنفكران دانشگاهي مردم را از روحانيت و مرجعيت دور كرده و بعد مي‌گويند اين رساله‌ها چه فايده‌اي دارد؟

خدا رحمت كند امام را كه مي‌فرمود آدم نمازخوان دزدي نمي‌كند، آدمي كه اهل رساله باشد بسياري از خطاهاي ديگران از او صادر نمي‌شود. من از گوينده اين مطالب مي‌خواهم انصاف داشته باشد و مطالب باطل اين چنيني را مطرح نكند، حوزه امروز ما تحقيقات عميق خوبي در فقه امنيت، فقه اقتصاد، فقه پزشكي، فقه قضا، فقه زنان و فقه كودك دارد، در فقه كودك عميق‌ترين تحقيقات دنيا در حوزه مطرح شده، چرا با بي‌انصافي بگوئيم حوزه كار مورد نياز مردم و جامعه را انجام نمي‌دهد؟ امروز اكثريت حوزه و در رأس آن مراجع بزرگوار پيوند بين دين و حكومت، بين دين و جامعه را يك پيوند ناگسستني مي‌دانند، نسبت به آنچه كه رهبري معظم انقلاب در مورد فقه حكومتي دنبال كرده‌اند قدم‌هاي خوبي در مركز فقهي ما و برخي ديگر از مراكز پژوهشي برداشته شده ولي اين بحث يك بحث مشكل و عميق است، اينطور نيست كه با يكي دو تحقيق بتوانيم به نتيجه برسيم.
نكته ديگر آن است كه امروز از هر زمان ديگري دشمني آمريكا و اسرائيل با انقلاب بيشتر شده است و مرتب براي كشور ما نقشه مي‌كشند، براي خنثي كردن توطئه دشمن رهبري معظم انقلاب تأكيد فرمودند جامعه را دو قطبي نكنيد، در بين مردم دو دستگي ايجاد نكنيد، ما بايد مردم را به آرامش و وحدت دعوت كنيم، تا همه حول رهنمودهاي ولي فقيه مسائل انقلاب را دنبال كنيم، اگر رهبري فرمودند ما با آمريكا مذاكره نمي‌كنيم مسئله تمام است و ديگر هيچ مسئولي حق ندارد راجع به مذاكره نظر بدهد! رهبري فصل الخطابند و مسئله را تمام كردند.
من معتقدم برگزاري اين تجمع درست در نقطه‌ مقابل دستورات رهبري است، رهبري دنبال ايجاد وحدت و آرامش در جامعه هستند در پي اين هستند كه دولت وظايف خودش را به خوبي انجام بدهد ، البته انتقاد سالم امري بسيار ضروري است ما بايد كمك كنيم تا راهكارهاي حل مشكلات اقتصادي را ارائه بدهيم، هنر حوزه به اين است كه در اين بحران‌ها راهكار خوب ارائه بدهد نه اينكه تجمعي انجام بشود و متأسفانه شعارهايي داده شود كه نه تنها ساحت مقدس حوزه و مراجع از آن دور است بلكه از ساحت يك انسان ولو غير مسلمان هم دور است، اين شعارها شعارهاي حوزه نيست، من به مردم عزيز عرض مي‌كنم ببينند حركت‌هايي كه به نام حوزه انجام مي‌شود، اگر مورد تأييد مراجع عظام حوزه است آن را حركتي حوزوي بدانند، اما اگر پشتوانه آن مراجع نباشند به عنوان حوزه و مجموعه حوزه نمي‌تواند تلقي شود، همه ما بايد توجه داشته باشيم كه وظيفه ما امروز از هر زمان ديگري براي حفظ انقلاب بيشتر است، دشمن دنبال جدا ساختن مردم از روحانيت است، بنابراين در بين روحانيت نبايد حركتي صورت گيرد كه فاصله‌ با مردم ايجاد كند، روحانيت بايد حرف دين و حرف خداي تبارك و تعالي را بزند، و به طور جدّ در صف مقدم دفاع از نيازهاي مردم و دفاع از اسلام باشد، اين وظيفه‌ي اصلي روحانيت است.
توصيه‌اي هم مي‌كنم به آن گروههايي كه از احساسات پاك طلاب سوء استفاده مي‌كنند. به هيچ وجه باور نمي‌كنم چنين پلاكاردهايي را يك طلبه با توجه به دست گرفته باشد، براي اينكه خيلي واضح است چنين شعارهايي، شأن حوزه و روحانيت و شأن فيضيه نيست و حوزه دور از اين مسائل است. اين گروهها از احساسات پاك طلبه‌هاي عزيز سوء استفاده‌هاي سياسي و جناحي نكنند و به بهانه عناوين حق مطالبه اقتصادي و دفاع از معيشت، اهداف سياسي خود را در حوزه علميه دنبال نكنند، ما حوزه را براي اسلام و انقلاب نياز داريم، اين حركت‌ها به حوزه ضربه مي‌زند و موجب ناراحتي همه بزرگان و مراجع است.
والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته