آغاز ثبت‌نام سفر به عتبات در دهه اول محرم از فردا

مدیر کل عتبات سازمان حج و زیارت با اشاره به آغاز ثبت‌نام سفر به عتبات در دهه اول محرم از فردا از احتمال کاهش سفرها بدلیل افزایش قیمت‌‌ها خبر داد. به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم ،مرتضی آقایی (مدیر کل عتبات سازمان حج و زیارت) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره افزایش هزینه سفر به […]

مدیر کل عتبات سازمان حج و زیارت با اشاره به آغاز ثبت‌نام سفر به عتبات در دهه اول محرم از فردا از احتمال کاهش سفرها بدلیل افزایش قیمت‌‌ها خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم ،مرتضی آقایی (مدیر کل عتبات سازمان حج و زیارت) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره افزایش هزینه سفر به عتبات عالیات گفت: تا دهم شهریور ماه هزینه سفر به عتبات عالیات نسبت به دوره‌های گذشته ۲۰ درصد کاهش داشته است. از نیمه اول اردیبهشت ماه قیمت‌های اعزام هوایی در حدود دو میلیون و دویست هزار تومان بوده است، اما از نیمه دوم اردیبهشت ماه و در ماه‌های خرداد، تیر و اوایل مرداد ماه همین رقم‌ها را کاهش داده و زائران با قیمت یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان اعزام شدند.

مدیر کل عتبات سازمان حج و زیارت با بیان اینکه هزینه سفر به عتبات عالیات در سه ماه خرداد، تیر و مرداد نسبت به اردیبهشت ماه ۴۰۰ هزار تومان کاهش قیمت داشته است، تصریح کرد: گروه‌های ارزان قیمت در این ماه‌ها با هزینه‌ای در حدود ۸۰۰ الی ۹۰۰ هزار تومان به عتبات اعزام شده‌اند، در حقیقت تا پایان نیمه اول مردادماه سازمان حج و زیارت زائران گروه‌های ارزان قیمت و گروه‌های ابرار را با قیمتی در حدود ۹۰۰ تا یک میلیون تومان به عتبات عالیات اعزام می‌کرد.

آقایی تاکید کرد: در این ماه‌ها سفر به عتبات از طریق هوایی در حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بوده است، اما در ایام عرفات هزینه‌ها تا حدود ۲ میلیون و دویست هزار تومان افزایش داشته است. همچنین سفرهای زمینی نیز با هزینه‌ای در حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان انجام شده است.

وی با بیان اینکه گروه‌های ابرار و ارزان قیمت عمدتا از استان‌های کم‌برخوردار به عتبات عالیات اعزام می‌شدند، توضیح داد: با افزایش قیمت ارز با توجه به اینکه بخش عمده‌ای از هزینه‌های سفر، هزینه‌های ارزی است، مبلغی که بابت هزینه‌های اسکان، تغذیه، حمل و نقل زائر پرداخت می‌شود، افزایش پیدا کرده و در حدود ۲ برابر شده‌است. در حقیقت در گذشته دلاری که برای این موارد هزینه می‌شد در حدود دلار ۴ هزار و ۲۰۰ تومان بود، اما در حال حاضر قیمت دلار هزینه شده ۸ هزار و ۴۰۰ تومان است.

مدیر کل عتبات سازمان حج و زیارت خاطرنشان کرد: افرادی که از ۱۱ شهریور ماه اعزام می‌شوند، هزینه سفرشان با نرخ جدید ارز محاسبه شده و افزایش قیمت برای افرادی که در گروه‌های اعزامی ۱۱ شهریور به بعد هستند، اعمال شده‌است.

آقایی در خصوص آغاز ثبت‌نام گروه‌های اعزامی به سفر عتبات عالیات در دهه اول محرم گفت: از روز یکشنبه ۱۱ شهریور ساعت ۹ صبح ثبت نام گروه‌های دهه اول محرم در ۲۵۰۰ دفتر تحت پوشش سازمان حج و زیارت در سراسر کشور آغاز می‌شود و از بیست و یکم تا سی و یکم شهریورماه به عتبات اعزام می‌شوند.

وی درباره تغییر قیمت هزینه سفر به عتبات در دهه اول محرم تصریح کرد: اگر تا پایان وقت اداری امروز تغییری در نرخ ارز ایجاد شود، متناسب با آن در خصوص هزینه سفر به عتبات برنامه‌ریزی می‌شود، اما در غیراینصورت قیمت‌های دهه اول محرم نیز همان چیزی است که در حال حاضر تعیین شده است و برای سه شب اقامت در نجف اشرف، سه شب در کربلای معلی، یک شب کاظمین و زیارت حرمین امامین عسکریین هزینه اعزام‌های زمینی از یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و هزینه سفرهای هوایی از سه میلیون و ۲۰۰ تا سه میلیون و ۴۰۰ تومان خواهد بود.

مدیر کل عتبات سازمان حج و زیارت در پایان در خصوص کاهش سفرها به عتبات گفت: هر ساله در آستانه ماه محرم با یک افزایش اعزام به عتبات مواجه بودیم، اما در حال حاضر با توجه افزایش قیمت‌ها پیش‌بینی ما این است که مردم کمتر امکان تشرف به عتبات را داشته باشند و بنابراین با کاهش سفرها مواجه شویم.